• Anonym (Maria)

Vad gör de vid en socutredning?

Anonym (M) skrev 2024-10-15 10:12:46 följande:
    Varför tror du att de vill läsa din journal? Inte ens om man har psykisk ohälsa har soc Rätt att läsa journalen från psykiatrin. 

Nej, de pratar inte med grannar, vänner, arbetskamrater, skola etc. 

Om de pratar med skolan/förskola så är det för att skola/förskola också har anmält eller att det är fara för barnets liv och barnet då har omhändertagits. Då får skolan besked om det. 

Och nej, de gör inte hembesök om det inte är fara för barnets liv. 

Ibland så startas inte en utredning alls efter att man har pratat med föräldrarna. Men allt beror på vad som står i anmälan och vad föräldrarna säger.

Misstänker soc att det ligger sanning i anmälan så startas en uutredning. Men då innehålle oftast anmälan specifika situationer/tillfällen som är sanna, men kanske har missförståts av den som anmäler. 

Har de redan startat en utredning så gör de oftast hembesök , det är verkligen inte bara när det är fara för barnets liv. Är det verkligen fara för barnets liv gör de omdelbart omhändertagande. Tror du verkligen att de skulle låta barnet vara kvar hos föräldrarna om de har anledning att tro att barnet kommer att dö om hen är det?

Jag har själv haft med soc att göra några gånger på grund av konflikter med ett ex och att jag var våldsutsatt i en relation. De har inte rätt att läsa några journaler. Och de pratar allltid med skola, förskola om det finns och BVC. Släkt och vänner osv pratar de bara med om man säger att det är ok (är jag nästan säker på), de kan säga att de skulle vilja prata med t.ex mormor eller farmor. 

Det här är alltså om de redan har bestämt sig för att starta en utredning. Ofta brukar de ha ett möte först innan de bestämmer om de ska göra det eller inte men vet inte om det alltid är så. 

• Anonym (Maria)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:03:29 följande:
    Wow alltså!
    Är du lika "trevlig" irl så förstår jag att det har anmälts oro.

För övrigt är allt jag skrev riktigt och din mumbojumbo en massa dravel.

Ps, ditt nick är passande. Behåll det. Eller lägg gärna till det som ett extra namn. om du har råd vill säga. Det krävs ju både nytt körkort och pass och det är ju inte gratis.

Här avslutar jag vår lila konversation, du har inte kapacitet att fortsätta den helt enkelt. Det är jag den första att beklaga.

Har för mig att han hade skrivit i en annan tråd något om att han hade sagt till en psykolog att han hade våldtagit nån.. Vet inte om han är rätt person att ge råd i varenda tråd om socutredningar. 

Många felaktiga råd här förresten som att de bara gör hembesök om det är fara för barnets liv. Det är nog nästan alltid de gör hembesök för att se hur barnen har det om de startar en utredning. Det känns väl ganska rimligt. Däremot är det ju inte alltid så att de startar en utredning bara för att det har kommit in en anmälan. 

• Anonym (Maria)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:35:21 följande:
    Fast hur vet man vad han skrivit i tidigare trådar när han är sk dubbelanonym?
    Känner du igen sättet att skriva?
    Länka gärna tråden du nämner, vore intressant att läsa.

Du har helt rätt i att han inte borde ge "råd" i frågor om soc, oavsett vem han är så verkar han mest fantisera.

I sista stycket nickar jag och håller med.

Det var längesen men ska kolla om det går att hitta. Kan såklart inte vara 100 på att det är samma person men personen som skrev den kallade sig för Toker också. Nyligen skrev han (om det är samma) i en annan tråd som liknade den här som också handlade om soc fast då var det en kvinna som hade blivit anklagad för att ha slagit sitt barn har jag för mig. 

Är som sagt inte säker på att det är samma men tycker att han ger ganska konstiga råd i de här trådarna om soc. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (1 barn) skrev 2024-10-16 15:14:47 följande:
    Jag fattar inte, varför skriver du så?
    Det är sant, att äldre personer har oftare lägre tolerans mot ljud, de är mer irriterad av barnsskrik, oväsen osv. Och om någon granne inte gillar din familj, då du vet inte, vilket barnsskrik ska vara sista droppen för att anmäla soc. 

Jag själv  är ibland rädd från mina grannar, när mitt barn skriker, eftersom hen vill inte få medicin som läkare föreskrev eller hen är envis av någonting och gallskriker...
    Jag tänker det är onormalt när äldre personer anmäler bara för att de inte förstår barnens upp and downs. 
    Jag har själv en trotsig 2,5-åring som kan gallskrika när han ska klä på sig för att det är fel tröja till exempel .. Men TS bor ju i hus. Då borde det knappt höras till grannen när barnen skriker? Jag bor i lägenhet nu men bodde i hus flera år när jag var barn, minns inte alls att vi hörde grannarna när de var inomhus. 

Det är skillnad när man bor i lägenhet .. Som tur är har jag förstående grannar (hittills iallafall) men ibland när sonen får utbrott kan jag tänka : Vad ska grannarna tro nu? 
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?