Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-14 11:44:39 följande:
Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta.
Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre.
Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre.
Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull.
Man gör sig alltid skyldig till en viss generalisering när man jämför kvinnor och män, men jag kan ändå till viss del hålla med dig. Jag är gift med en thailändska och när nyss hemkommen från en semester i Thailand och jämför man thailändskor vs svenskor +25 är thailändskan i gemen fräschare och så här på rak arm tror jag det beror på följande orsaker.
*Klimatet. Thailand har ett fuktigt och tropiskt klimat. vilket gör att huden inte torkar ut. Huden bevaras bättre.
*Thailändskor solar inte och det beror inte enbart på det kloka i att vara försiktig i solen. Till skillnad från i Sverige är ljus hy ett skönhetsideal i Thailand vilket gör de skyddar sig. Svenskan börjar pressa sig i solen redan i tonåren. Hög solskyddsfaktor i all ära, men precis som kondomen är den inget 100% skydd. Det är som med rökning. Kul för stunden, men räkningen många år senare kan bli hög..
Kost och matvanor. Det thailändska köket baseras på ris, fisk och grönsaker. Utöver det finns ett enormt utbud av frukter och känslan är att thailändarna i gemen äter mer grönt än svensken. Man ratar inte nötkött eller västerländsk snabbmat, men man äter inte det så ofta. Olika kycklingrätter finns också, men steks sällan. Thailändskorna har bättre kostvanor helt enkelt.
*Rökning. Visst finns det thailändskor som röker, men de är väldigt få. Rökningen bland männen är hög, men under de 4 veckor vi nu var i landet såg jag inte en enda thailändska röka och vad rökningen gör med kroppen vet vi ju..
*Attityder och ideal. Jämställdheten har kommit en bit i Thailand också. Ca 50% av studenterna som tar universitetsexamen i Thailand är kvinnor, men i Thailand är debatten om vad som är manligt och kvinnligt inte lika laddad som i Sverige. Om den debatten nu överhuvudtaget finns i Thailand... Thailändskorna är stolta över att vara kvinnor och de bejakar sin kvinnlighet fullt ut och de uppmuntras också till det medan man i Sverige vill radera ut alla skillnader och roller mellan könen. Jag är absolut för jämlikhet i mening av lika lön för samma arbete och samma förutsättningar för yrkeskarriärer och i hushållen ska man hjälpas åt. Men varför radera ut oss som män och kvinnor?
Summan av kardemumman är att thailändskan tar bättre hans om sig själv, men jag inser förstås att detta är ett komplext ämne och varför svenskan som passerat de 30 (ibland tidigare) ger upp finns det säkert flera förklaringar till. En ensamstående mamma t.ex med full fokus på barnen och ekonomin har nog lite snålt med ork och tid att ta hand om sig själv.