• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (V)

Och vadå har ett KK som var som dig? Du känner ej mig?
    Och om du ej trivs på ditt jobb kan du väl byta om det nu är så lätt? Skaffa ett jobb där du får tillräckligt hög lön att du kan arbeta deltid?

Jag har gått igenom ett helvete i mitt liv och jag har kämpat. Om du tror att man kan bara stänga av svårigheter man har och bli en högpresterande människa så tror du fel. Jag har mina styrkor, har pluggat ekonomi på universitetet, men har också svårigheter. Det är inget man ska behöva skämmas över. Däremot att skriva som du gör är något att skämmas över.

• Anonym (Titti)
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 21:41:55 följande:

Jag hade praktikplats i flera år och jobbade gratis. Var nöjd med det då jag kände att jag gjorde nytta. Så nej jag kräver ej ett bra jobb på stuts.

Vill bara bli behandlad med respekt och inte bli nedvärderad. Om stannar på lägre nivå än vad man klarar av så kommer man aldrig framåt i livet och stannar i utvecklingen. 

Självklart ska du inte stanna på dv-nivån om du klarar av mer! Men man måste börja någonstans. 

Folk med vanliga jobb som går in i väggen får ofta starta om med praktik/arbetsträning för att lyckas ta sig tillbaka. Så det är inget konstigt att du som hade en praktikplats får starta om via daglig verksamhet.
  • Mia448
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-12 05:36:40 följande:

Alltså ts, det handlar ju om att du ska få en rutin. Spelar ingen roll vilket "tråkigt" arbete det är du ska utföra. Du säger att du vill jobba istället för att gå hemma. Då får du väl ta det som erbjuds till en början tills du är med i gamet igen? 

Hade en kk som var som dig. O hon klagade konstant över att hon ville få arbeta istället. Men varför gör ni inte det då? Tror du att jag älskar mitt arbete där jag går upp kl 0 varje dag och ger mig ut i snöstorm och regn och vill inget hellre än att få vara hemma och lära mig saker via datorn samt ha tillräckligt mycket med tid för att hinna bygga på prototyper och ideer?

Jag drömmer om att få ha mer fritid. Då hade jag kunnat skapa mig alla förutsättningar jag kunnat för att må bra i mig själv och få utlopp för min kreativitet. Du är ju oförskämd som har fått den möjligheten men klagar över att du vill börja arbeta. Va FAN säger jag bara! Om du vill börja arbeta så ta det jobb du får och visa att du är något annat än ett handikappat missfoster och förslava dig själv och glid inte på att ditt kön och att det är så "synd om dig".

O nej, det är sällan killar / män får chansen till något liknande som dig! Så VÄX upp! 

Du har fått guldfatet men nu klagar över att du inte får ha "boja" dvs tvång på dig. Fy fan asså.

Bli pilot så kan du tjäna tillräckligt mkt att du knappt behöver jobba. Möjligheterna är många. Bara att växa upp!

• Anonym (Sök)

Men börja på DV, det är din enda chans. Visa dem att du klarar mer. Hur ska du annars visa dem?

• Anonym (Vera)

Har du någon utbildning? Det skulle kunna vara en lösning annars. Har du gymnasiekompetens kan du gå en kortare universitetsutbildning eller YH. Då får du chans att komma ut på praktik också. Du kan pausa sjukersättningen ett år medan du testar att plugga. 

• Anonym (Vera)

Kanske ska skriva att jag varit i din situation. Hade aktivitetsersättning och fick väldigt lite hjälp. Jag valde att pausa bidraget från FK och börja plugga istället. Det var inga problem så länge man pluggar/jobbar på heltid har FK inget att säga till om. 

• Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-12 14:33:25 följande:

Har du någon utbildning? Det skulle kunna vara en lösning annars. Har du gymnasiekompetens kan du gå en kortare universitetsutbildning eller YH. Då får du chans att komma ut på praktik också. Du kan pausa sjukersättningen ett år medan du testar att plugga. 

Har ej en högskoleexamen. Men läst kurser. Man behöver hög social förmåga för att klara en hel utbildning med examen. eller iaf högre än vad jag har. Kan ej uttrycka mig muntligt. Fått extremt mkt kritik hela min skolgång samt efteråt att jag inte kan kommunicera eller samspela med andra. Och det är väldigt viktigt när det gäller att komma framåt i livet.

• Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:42:40 följande:

Har ej en högskoleexamen. Men läst kurser. Man behöver hög social förmåga för att klara en hel utbildning med examen. eller iaf högre än vad jag har. Kan ej uttrycka mig muntligt. Fått extremt mkt kritik hela min skolgång samt efteråt att jag inte kan kommunicera eller samspela med andra. Och det är väldigt viktigt när det gäller att komma framåt i livet.

Det finns utbildningar som är helt på distans, allt kräver inte hög social förmåga. Jag har en kompis som har social fobi som läser till programmerare det går bra för henne, praktiken är också på distans. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-12 14:49:47 följande:
    Det finns utbildningar som är helt på distans, allt kräver inte hög social förmåga. Jag har en kompis som har social fobi som läser till programmerare det går bra för henne, praktiken är också på distans. 
    Jo har kollat på den utbildningen. Men läste att det yrket snart kommer försvinna pga allt kommer bli mer och mer automatiserat nu. 
    Vilken utbildare är det din kompis går hos?
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”