Inlägg från: Anonym (Vera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera)

”Det är tråkigt att jobba”

Har du någon utbildning? Det skulle kunna vara en lösning annars. Har du gymnasiekompetens kan du gå en kortare universitetsutbildning eller YH. Då får du chans att komma ut på praktik också. Du kan pausa sjukersättningen ett år medan du testar att plugga. 

• Anonym (Vera)

Kanske ska skriva att jag varit i din situation. Hade aktivitetsersättning och fick väldigt lite hjälp. Jag valde att pausa bidraget från FK och börja plugga istället. Det var inga problem så länge man pluggar/jobbar på heltid har FK inget att säga till om. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:42:40 följande:

Har ej en högskoleexamen. Men läst kurser. Man behöver hög social förmåga för att klara en hel utbildning med examen. eller iaf högre än vad jag har. Kan ej uttrycka mig muntligt. Fått extremt mkt kritik hela min skolgång samt efteråt att jag inte kan kommunicera eller samspela med andra. Och det är väldigt viktigt när det gäller att komma framåt i livet.

Det finns utbildningar som är helt på distans, allt kräver inte hög social förmåga. Jag har en kompis som har social fobi som läser till programmerare det går bra för henne, praktiken är också på distans. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:53:44 följande:
    Jo har kollat på den utbildningen. Men läste att det yrket snart kommer försvinna pga allt kommer bli mer och mer automatiserat nu. 
    Vilken utbildare är det din kompis går hos?

Det är spekulationer ingen vet hur framtiden ser ut. Min kompis pluggar på YH akademin. Ett tips är att söka efter distansutbildningar på yhutbildningar.se och se vad du tycker verkar vara intressant. Hitta lite alternativ sen kan du kolla hur arbetsmarknaden ser ut för respektive utbildning innan du fattar ett beslut. 

https://www.studentum.se/utbildning/yh-utbildning-distans

• Anonym (Vera)
    Mia448 skrev 2024-10-12 15:12:01 följande:
    Är inte programmerare ett ganska socialt jobb dock? Att man behöver vara framåt och dela med sig av sina idéer? Vara serviceinriktad. Kunna nätverka osv.
    Nej, inte särskilt. De flesta arbetsplatser vill inte ha dina idéer de vet redan vad som ska programmeras och hur de vill att det ska funka. Programmerare är inte ett servicejobb. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-13 21:05:31 följande:
    Utvecklingen går SJUKT snabbt nu. AI tar över mer och mer och i snabb takt. Vi vet inte att exakt hur framtiden kommer att se ut, men vi vet att AI kommer att ta över jobben.
    Då sitter du på information ingen annan har. Vem tror du programmerar AI? Flört
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-14 16:39:04 följande:
    Hur många behovs för att programmera AI dock. Blir inget lättillgängligt jobb direkt. 
    Kan du ge ett exempel på AI som kan skriva kod och egna program utan hjälp av människor? 
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-14 16:07:57 följande:
    Nejdå, information om övergången till AI finns tillgänglig överallt.

Gissningsvis många personer eftersom utvecklingen precis startat. Som det är nu är det inte svårt att få jobb som programmerare. Jag har heller aldrig hört om AI som programmerar själv. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-18 11:08:48 följande:

Nu har jag varit där
    Måste ventilera denna upplevelse.

Det är ett ställe med temat hjälpmedel för funktionshindrade. Man ska tillverka bildstöd som säljs. Uppgifterna var helt okej.

Men lokalen, herregud. Man hade valt att dekorera på ett minst sagt udda sätt. I lokalen där man ska sitta och jobba står en antik/gammal potta? En rejäl potta med tillgörande handtag. Den har de valt att ställa där som dekoration. wtf? Sedan står en säng centralt i rummet, är det meningen att man ska lägga sig där och vila med folk runtomkring? Så oklart.
    Sedan har de dekorerat väggarna med dessa bildstöd som de tillverkat, bla så finns en stor sådan vid ytterdörren där det står -har du glömt ta dina mediciner?..
    Alltså förlåt men detta skulle aldrig ha accepterats på en vanlig arbetsplats. Extremt deppig miljö. Och såklart är lokalen ej renoverad på 100 år för det är ju bara en daglig verksamhet som ska hålla till där. 

Oklart vem som ordnat denna miljö. Varför ej ge personer en fin och trygg miljö. De har liksom inte ens försökt

Daglig verksamhet är inte en vanlig arbetsplats tanken är inte att det ska vara det heller. Det är ett ställe för de som av olika anledningar inte klarar av varken praktik, jobb med anpassningar eller studier. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 18:13:31 följande:
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
    Klarar man av ett vanligt arbete har man inte rätt till daglig verksamhet det är så reglerna ser ut. Som vi har pratat om innan kan ingen hindra dig från att plugga. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 10:00:50 följande:
    Min funktionsnedsättning hindrar mig att plugga.
    Samhället hindrar mig att få ett jobb eftersom ingen vill anställa någon som ej har social förmåga samt lider av synlig ångest. Hårt men det är sanningen. 
    Förut sa du att du klarade att plugga på distans. Varför tror du att du skulle klara ett jobb men inte studier? 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 10:01:49 följande:
    Dessutom är det väldigt dumt att plugga mer när jag vet hur samhället ser ut, att de ej anställer sådana som mig
    Du måste ta av dig offerkoftan och göra ett val. Antigen försöker du plugga eller jobba eller så börjar du på daglig verksamhet och nöjer dig med det. Inget av valen är bättre eller sämre men att gå runt och tycka synd om sig själv leder ingenstans. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 11:44:55 följande:
    Jag har gått kurser på distans ja, det är det sociala som är problemet. Men dessa kurser har ej hjälpt mig att få ett jobb. Om jag skulle få gå till ett kontor och sitta och jobba med administration utan krav på muntlig kommunikation så skulle jag klara det, men då måste någon erbjuda mig ett sådant jobb utan ens en intervju och det är inte möjligt i detta samhälle där vi ej bryr oss om varandra. 

Folk bryr sig visst om varann! Enstaka kurser leder oftast ingenstans man måste gå en hel utbildning. Det finns många jobb som inte är så sociala, vi pratade om programmerare förut, andra exempel är lastbilschaufför och lagerjobb. Arkivarie kanske kan vara något. Klarar du kontorsjobb och gillar ekonomi tror jag revisor skulle passa dig. 

När du väl har utbildning kan du få hjälp med hur man beter sig på en intervju från arbetsförmedlingen, det finns också YouTube videor, jag rekommenderar Advice with Erin hon är i USA så allt är inte relevant här men mycket funkar här med som vad man ska svara på vanliga frågor under en intervju. https://youtube.com/@advicewitherin?si=QsdPbYeoj5RFCF4c

Har du riktigt stora problem finns kanske möjligheten att få KBT via vården. 

Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”