• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (hmm)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 10:46:07 följande:

Och vadå har ett KK som var som dig? Du känner ej mig?
    Och om du ej trivs på ditt jobb kan du väl byta om det nu är så lätt? Skaffa ett jobb där du får tillräckligt hög lön att du kan arbeta deltid?

Jag har gått igenom ett helvete i mitt liv och jag har kämpat. Om du tror att man kan bara stänga av svårigheter man har och bli en högpresterande människa så tror du fel. Jag har mina styrkor, har pluggat ekonomi på universitetet, men har också svårigheter. Det är inget man ska behöva skämmas över. Däremot att skriva som du gör är något att skämmas över.

Har pacemaker idag. Fick den när jag var 19, fast jag sagt sen 6-7 års åldern att det var fel på mitt hjärta. De vuxna hånade mig och sa åt mig att "gå ut och spring pojk".
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (g)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-12 23:04:22 följande:
    Ta inte ut all din skit på TS/I hens tråd där du kallar även TS missfoster.
    TS har inte fått möjligheten till så mycket alls pga sina nedsättningar och kan inte heller bara få ett jobb utan stöd med tanke på svårigheterna till kommunikation och den långvariga frånvaron från arbetsmarknaden. Hn räknas som permanent sjukskriven. Du har verkligen en massa obearbetat skit i bagaget men att regelbundet ta ut det i såna här trådar ger bara minus och inget vettigt till dig heller.
  • Anonym (hmm)
    Lenobia skrev 2024-10-12 08:06:28 följande:
    Varför använder du ord som handikappat missfoster? Det är inte okej. 
    Och anonyms(b) inlägg var ju såklart inte heller okej. 

Ja, du har rätt. Fel av mig att skriva så. 

Anledningen till att jag skrev det är för att ts verkar så extremt likt min tidigare KK för mig. Och hon gillade ketamin, som var hennes stora bov i det hela. Hon fick medicin men lyckades övertala sin läkare att få det hon ville ha och blev helt galen.

Därav som jag skrev så, men ja, du har rätt det är fel att projicera. Men samtidigt har u vad det verkar som ts pluggat kurser som tillhör universitetet, så, inte för att försvara mig själv men något stämmer inte. 

OBS; det var jag som visade mitt gamla KK denna sida dessutom och nu poppade en tråd upp som var väldigt lik henne. Men visst kan jag ha fel ändå. Vill bara berätta att min X KK hade alla möjligheter men valde att låsa sig fast vid sina diagnoser för att hon hellre ville ha Ketamin. Hon kunde ha kommit långt. Långt mycket längre än mig. Men valde att vara Kaos och ha problem med det sociala p ga en "medicin" som hon alltså hade övertalat sin läkare till att få.

• Anonym (hmm)
    Anonym (g) skrev 2024-10-12 23:10:35 följande:
    Ta inte ut all din skit på TS/I hens tråd där du kallar även TS missfoster.
    TS har inte fått möjligheten till så mycket alls pga sina nedsättningar och kan inte heller bara få ett jobb utan stöd med tanke på svårigheterna till kommunikation och den långvariga frånvaron från arbetsmarknaden. Hn räknas som permanent sjukskriven. Du har verkligen en massa obearbetat skit i bagaget men att regelbundet ta ut det i såna här trådar ger bara minus och inget vettigt till dig heller.
    Enligt vad jag förstår så har ts pluggat kurser på universitets nivå. Så nja. Fint av dig att stå upp för den "svage" jag är dock den som faktiskt står upp för den som är svag på riktigt och inte falsk av sig.
  • Anonym (V)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-12 23:26:03 följande:
    Enligt vad jag förstår så har ts pluggat kurser på universitets nivå. Så nja. Fint av dig att stå upp för den "svage" jag är dock den som faktiskt står upp för den som är svag på riktigt och inte falsk av sig.

Att plugga på distans och att få ett jobb är helt olika saker, det hopps jag du förstår. Jag kan lära mig precis som alla andra. Jag fick bäst betyg i min klass i gymnasiet, lärarna skrev alltid beröm. Men för att klara det sociala spelet i livet så behöver man ha en social förmåga. Man behöver kunna gå till en arbetsintervju och svara på deras frågor. Man behöver samspela med kollegor. Klarar man ej så grundläggande uppgifter så blir man bortvald direkt. 

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2024-10-12 22:35:09 följande:
    Vad hände med den praktikplatsen? 

Fick inte vara där under pandemin, sedan när jag skulle komma tillbaka så hade den avdelningen lagts ned. Den platsen var helt perfekt för mig, jag fick ett eget kontor och hade administrativa uppgifter. Visst uppgifterna var tråkiga och enkla men jag kände att jag gjorde nytta. Saknar det mkt. 

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (V) skrev 2024-10-13 08:53:31 följande:

Att plugga på distans och att få ett jobb är helt olika saker, det hopps jag du förstår. Jag kan lära mig precis som alla andra. Jag fick bäst betyg i min klass i gymnasiet, lärarna skrev alltid beröm. Men för att klara det sociala spelet i livet så behöver man ha en social förmåga. Man behöver kunna gå till en arbetsintervju och svara på deras frågor. Man behöver samspela med kollegor. Klarar man ej så grundläggande uppgifter så blir man bortvald direkt. 

En dv eller någon annan typ av daglig aktivitet ger ju dig vana vid att samspela med andra! Jag har universitetsexamen och ett socialt yrke, men tycker ändå att jag ständigt utvecklar mina sociala förmåga genom att samspela med andra i olika sammanhang. Så mitt råd är att hoppa på de möjligheter som finns, och tänka på att målet för just dig inte är själva tygpåsetillverkningen el. dyl, utan det sociala runtomkring. Du kan också få kontakter och referenser som kan leda till andra jobb.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:53:44 följande:
    Jo har kollat på den utbildningen. Men läste att det yrket snart kommer försvinna pga allt kommer bli mer och mer automatiserat nu. 
    Vilken utbildare är det din kompis går hos?

Det är spekulationer ingen vet hur framtiden ser ut. Min kompis pluggar på YH akademin. Ett tips är att söka efter distansutbildningar på yhutbildningar.se och se vad du tycker verkar vara intressant. Hitta lite alternativ sen kan du kolla hur arbetsmarknaden ser ut för respektive utbildning innan du fattar ett beslut. 

https://www.studentum.se/utbildning/yh-utbildning-distans

• Anonym (Vera)
    Mia448 skrev 2024-10-12 15:12:01 följande:
    Är inte programmerare ett ganska socialt jobb dock? Att man behöver vara framåt och dela med sig av sina idéer? Vara serviceinriktad. Kunna nätverka osv.
    Nej, inte särskilt. De flesta arbetsplatser vill inte ha dina idéer de vet redan vad som ska programmeras och hur de vill att det ska funka. Programmerare är inte ett servicejobb. 
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”