• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 18:15:34 följande:
    Det var liksom som en stor potta med en ställning som hade armstöd. Riktigt obehagligt. Antar att den var där pga temat som var hjälpmedel, men ändå väldigt osmakligt att inreda med.
    Eller helt enkelt för att ha en blomma i. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 18:13:31 följande:
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
    Klarar man av ett vanligt arbete har man inte rätt till daglig verksamhet det är så reglerna ser ut. Som vi har pratat om innan kan ingen hindra dig från att plugga. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-20 21:59:44 följande:
    Klarar man av ett vanligt arbete har man inte rätt till daglig verksamhet det är så reglerna ser ut. Som vi har pratat om innan kan ingen hindra dig från att plugga. 
    Min funktionsnedsättning hindrar mig att plugga.
    Samhället hindrar mig att få ett jobb eftersom ingen vill anställa någon som ej har social förmåga samt lider av synlig ångest. Hårt men det är sanningen. 
  • Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 10:00:50 följande:
    Samhället hindrar mig att få ett jobb eftersom ingen vill anställa någon som ej har social förmåga samt lider av synlig ångest. Hårt men det är sanningen. 
    Dessutom är det väldigt dumt att plugga mer när jag vet hur samhället ser ut, att de ej anställer sådana som mig
  • Anonym (Vera)
    Förut sa du att du klarade att plugga på distans. Varför tror du att du skulle klara ett jobb men inte studier? 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 10:01:49 följande:
    Dessutom är det väldigt dumt att plugga mer när jag vet hur samhället ser ut, att de ej anställer sådana som mig
    Du måste ta av dig offerkoftan och göra ett val. Antigen försöker du plugga eller jobba eller så börjar du på daglig verksamhet och nöjer dig med det. Inget av valen är bättre eller sämre men att gå runt och tycka synd om sig själv leder ingenstans. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-21 11:39:25 följande:
    Förut sa du att du klarade att plugga på distans. Varför tror du att du skulle klara ett jobb men inte studier? 
    Jag har gått kurser på distans ja, det är det sociala som är problemet. Men dessa kurser har ej hjälpt mig att få ett jobb. Om jag skulle få gå till ett kontor och sitta och jobba med administration utan krav på muntlig kommunikation så skulle jag klara det, men då måste någon erbjuda mig ett sådant jobb utan ens en intervju och det är inte möjligt i detta samhälle där vi ej bryr oss om varandra. 
  • Anonym (b)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 11:44:55 följande:
    Jag har gått kurser på distans ja, det är det sociala som är problemet. Men dessa kurser har ej hjälpt mig att få ett jobb. Om jag skulle få gå till ett kontor och sitta och jobba med administration utan krav på muntlig kommunikation så skulle jag klara det, men då måste någon erbjuda mig ett sådant jobb utan ens en intervju och det är inte möjligt i detta samhälle där vi ej bryr oss om varandra. 
    Klart vi i samhället bryr oss om varandra! Annars skulle ju LSS och hab t ex inte ens finnas. 
  • Lenobia
    Anonym (g) skrev 2024-10-20 17:27:48 följande:
    är du fast i 20 år bakåt eller varför envisas du med denna otrevliga användning av ordet cp?
    Äh, sluta vara så PK. 
  • Anonym (M)
    Och hur lyckades du då klara högskolekurser i ekonomi?

Dina svårigheter pga din diagnos gör att du inte klarar ett vanligt jobb. Det är inte samhällets fel och beror inte på att ingen vill anställa dig. 

Men om du anser att du kan klara ett vanligt jobb så finns inget som hindrar dig i att söka jobb. 
  • Anonym (M)
    Sådana jobb finns men man får inte jobb bara så där. För att få jobb krävs att man söker med cv och personligt brev, gör bra ifrån sig på en intervju och sedan kan man få jobbet. 

Men att inte klara en intervju gör att man aldrig kommer klara ett vanligt jobb. 
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2024-10-21 17:55:14 följande:
    Och hur lyckades du då klara högskolekurser i ekonomi?

Dina svårigheter pga din diagnos gör att du inte klarar ett vanligt jobb. Det är inte samhällets fel och beror inte på att ingen vill anställa dig. 

Men om du anser att du kan klara ett vanligt jobb så finns inget som hindrar dig i att söka jobb. 
    Som sagt det är att skaffa jobbet jag ej klarar . Om jag hade tex haft företag inom familjen och de anställt mig så hade det fungerat. Men nu är jag helt utan kontakter och utestängd från samhället 
  • Anonym (Vera)

Folk bryr sig visst om varann! Enstaka kurser leder oftast ingenstans man måste gå en hel utbildning. Det finns många jobb som inte är så sociala, vi pratade om programmerare förut, andra exempel är lastbilschaufför och lagerjobb. Arkivarie kanske kan vara något. Klarar du kontorsjobb och gillar ekonomi tror jag revisor skulle passa dig. 

När du väl har utbildning kan du få hjälp med hur man beter sig på en intervju från arbetsförmedlingen, det finns också YouTube videor, jag rekommenderar Advice with Erin hon är i USA så allt är inte relevant här men mycket funkar här med som vad man ska svara på vanliga frågor under en intervju. https://youtube.com/@advicewitherin?si=QsdPbYeoj5RFCF4c

Har du riktigt stora problem finns kanske möjligheten att få KBT via vården. 

• Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 18:12:02 följande:
    Som sagt det är att skaffa jobbet jag ej klarar . Om jag hade tex haft företag inom familjen och de anställt mig så hade det fungerat. Men nu är jag helt utan kontakter och utestängd från samhället 
    Varför kan du inte bara inse att du inte aldrig kommer klara ett jobb? 

Du verka ringe ens klara av att vara på Daglig Verksamhet.
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”