• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Freddie K

Så kan hon ju inte säga! Det är deras jobb att hjälpa dig och kan du inte jobba så ska du erbjudas andra alternativ, till exempel Daglig verksamhet, om du har någon npf-nedsättning. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Mia448
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-12 14:49:47 följande:
    Det finns utbildningar som är helt på distans, allt kräver inte hög social förmåga. Jag har en kompis som har social fobi som läser till programmerare det går bra för henne, praktiken är också på distans. 
    Är inte programmerare ett ganska socialt jobb dock? Att man behöver vara framåt och dela med sig av sina idéer? Vara serviceinriktad. Kunna nätverka osv.
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:42:40 följande:

Har ej en högskoleexamen. Men läst kurser. Man behöver hög social förmåga för att klara en hel utbildning med examen. eller iaf högre än vad jag har. Kan ej uttrycka mig muntligt. Fått extremt mkt kritik hela min skolgång samt efteråt att jag inte kan kommunicera eller samspela med andra. Och det är väldigt viktigt när det gäller att komma framåt i livet.

Finns väl kurser for det också, till viss del borde du ju kunna forbättras.
  • Anonym (V)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 15:24:38 följande:
    Finns väl kurser for det också, till viss del borde du ju kunna forbättras.

Hmm ge exempel på en sådan kurs. 

Jag har gått KBT för ångest men det slutade med att psykologen blev arg och irriterad för att jag inte kunde förmedla vad jag menade. Har märkt i allmänhet att folk har extremt svårt att förstå personer med mina svårigheter. Om inte ens en psykolog orkar med det vem ska jag då öva med. 

• Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 15:30:43 följande:

Hmm ge exempel på en sådan kurs. 

Jag har gått KBT för ångest men det slutade med att psykologen blev arg och irriterad för att jag inte kunde förmedla vad jag menade. Har märkt i allmänhet att folk har extremt svårt att förstå personer med mina svårigheter. Om inte ens en psykolog orkar med det vem ska jag då öva med. 

Finns flera; se t ex

www.habilitering.se/kurskatalog/hela-kurskatalogen/

www.komvuxutbildningar.se/utbildning/komvuxutbildning-kommunikation
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 21:41:55 följande:

Jag hade praktikplats i flera år och jobbade gratis. Var nöjd med det då jag kände att jag gjorde nytta. Så nej jag kräver ej ett bra jobb på stuts.

Vill bara bli behandlad med respekt och inte bli nedvärderad. Om stannar på lägre nivå än vad man klarar av så kommer man aldrig framåt i livet och stannar i utvecklingen. 

Vad hände med den praktikplatsen? 
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2024-10-12 14:57:15 följande:

Så kan hon ju inte säga! Det är deras jobb att hjälpa dig och kan du inte jobba så ska du erbjudas andra alternativ, till exempel Daglig verksamhet, om du har någon npf-nedsättning. 

Ts vill inte ha daglig verksamhet. 
  • Anonym (hmm)

Själv träffade jag en läkare som var utbildad inom psykiatri och även chef över enheten i 8 år. Träffade personen som började gråta och sa att den inte kunde hjälpa mig och visste inte vadden skulle kunna göra för mig. Ändå arbetar jag heltid som en slav. 

Ts, du är ju inte trög, du förstår vad man säger och du gapar gärna emot. Du har alltså energin att tjafsa samt vill arbeta, men är kräsen, dvs du har än mer att ge i bojorna. Det du pratar om är endast omkring din egna nervärderande tankeverksamhet om dig (ELLER URSÄKT) för att få vara kvar där du är men inte utan att låtsas gråta över det hela. 

• Anonym (hmm)
    Mia448 skrev 2024-10-12 11:04:27 följande:

Bli pilot så kan du tjäna tillräckligt mkt att du knappt behöver jobba. Möjligheterna är många. Bara att växa upp!

Kul att du säger det då jag faktiskt har funderat på det!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 10:46:07 följande:

Och vadå har ett KK som var som dig? Du känner ej mig?
    Och om du ej trivs på ditt jobb kan du väl byta om det nu är så lätt? Skaffa ett jobb där du får tillräckligt hög lön att du kan arbeta deltid?

Jag har gått igenom ett helvete i mitt liv och jag har kämpat. Om du tror att man kan bara stänga av svårigheter man har och bli en högpresterande människa så tror du fel. Jag har mina styrkor, har pluggat ekonomi på universitetet, men har också svårigheter. Det är inget man ska behöva skämmas över. Däremot att skriva som du gör är något att skämmas över.

Antar att du citerade mig? 

Jag har blivit svulten, har haft så kallad mjölkmage. Fick stenar och sand intryckta i öronen som barn. Blev såld, kidnappad, såld. Sedan utsatt för elektrisk tortyr såpass mycket att hjärtat som jag hade blåsljud inte pallade med elektriciteten, Slagen brutalt, även utsatt för mordförsök, sexuellt utnyttjad som barn och man försökte få mig att dö många gånger genom att se ut som att jag hade brutit nacken i trappan eller ifrån något träd eller stentrappan utanför huset samt bränt mig på spisen och kaminen, man har även lossat jordsadeln på hästen och sedan tvingat oss att gallopera (mig och hästen) på en smal grusväg med taggtråd på båda sidorna, och man försökte klämma ihjäl mig mellan väggen och hästen flera gånger. Även blivit drogad och  våldtagen och jag har inga vänner och den enda stöttepelare trycker ner mig så fort jag ser en ljusning så kommer den alltid med något negativt. 

Jag arbetar heltid. Försökte ta självmord som 5 åring, 19 åring samt 28 åring.

allt jag har fått av sjukvården är sjukskriven 2 månader för depression.

Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”