Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

”Det är tråkigt att jobba”

Anonym (V) skrev 2024-10-11 18:41:10 följande:
    Dåligt utbud av dv i min kommun. Har varit och besök flera. Allt är anpassat efter personer med svår funktionsnedsättning. Måla, sy påsar, plocka skräp ute, tvätta. Väldigt understimulerade och enformigt. 
    Så du är kräsen också. Du tror inte det är enformigt att sitta i kassan på ICA, stå och dirigera trafik vid vägarbeten och alla andra normala jobb?
  • Tow2Mater
    Anonym (b) skrev 2024-10-11 21:55:05 följande:

Förstår TS. Det är ju främst missfoster som har DV.

Jag har DV, och jag är den första som säger att jag är ett missfoster. 

Gå ut och dumpstra kan man lära sig mycket av.  Kanske TS borde borja med det.
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 14:42:40 följande:

Har ej en högskoleexamen. Men läst kurser. Man behöver hög social förmåga för att klara en hel utbildning med examen. eller iaf högre än vad jag har. Kan ej uttrycka mig muntligt. Fått extremt mkt kritik hela min skolgång samt efteråt att jag inte kan kommunicera eller samspela med andra. Och det är väldigt viktigt när det gäller att komma framåt i livet.

Finns väl kurser for det också, till viss del borde du ju kunna forbättras.
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-10-12 15:30:43 följande:

Hmm ge exempel på en sådan kurs. 

Jag har gått KBT för ångest men det slutade med att psykologen blev arg och irriterad för att jag inte kunde förmedla vad jag menade. Har märkt i allmänhet att folk har extremt svårt att förstå personer med mina svårigheter. Om inte ens en psykolog orkar med det vem ska jag då öva med. 

Finns flera; se t ex

www.habilitering.se/kurskatalog/hela-kurskatalogen/

www.komvuxutbildningar.se/utbildning/komvuxutbildning-kommunikation
  • Tow2Mater
    Lenobia skrev 2024-10-18 16:13:08 följande:
    Det är CP med bildstöd för att det är personer med grava kognitiva funktionsnedsättningar som har behov av dem. Alltså personer med IF, och inte direkt lindrig IF heller. 

Ja, och skylten med dess budskap var CP.  
    Mina arbetsplatser har haft alla möjliga bildstöd. T ex en överkryssad bild på vattenkranen som betydde att inte hälla kranvatten i kaffebryggaren, utan det förväntades att man använde det filtrerade vattnet som fanns i kylen. (Fast man sket i det ibland om man hade bråttom). 
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”