• Anonym (V)

    ”Det är tråkigt att jobba”

    Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.


    Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 


    Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 


    Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

  • Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 20:22:34 följande:

    Varför har du sjukersättning? Det är ju jättesvårt att få. 

    Så med tanke på hur svårt det är att bli beviljad sjukersättning, hur ska du då klara av att jobba? Är du anställningsbar? 


    Det beror helt på. Om man skulle ta sig tid att ordna ett anpassat jobb där jag gör arbetsuppgifter jag klarar av så skulle det absolut fungera. Problemet är att ingen vill, det är liksom enklare att bara släppa taget om personer och stänga ute dem. Jag har beskrivit för AF vad jag klarar och inte klarar men de säger bara att de inte hjälper personer på det sättet. Fixa det själv säger de och det klarar jag ej.
  • Anonym (g)
    Anonym (V) skrev 2024-10-17 20:40:13 följande:
    Det beror helt på. Om man skulle ta sig tid att ordna ett anpassat jobb där jag gör arbetsuppgifter jag klarar av så skulle det absolut fungera. Problemet är att ingen vill, det är liksom enklare att bara släppa taget om personer och stänga ute dem. Jag har beskrivit för AF vad jag klarar och inte klarar men de säger bara att de inte hjälper personer på det sättet. Fixa det själv säger de och det klarar jag ej.

    Vad gör du för att visa att du kan klara av ett jobb? Börjat med DV?


    De hittar som vi säger inte jobb åt folk, praktikplatserna som kan leda till jobb är begränsade och då måste personen vara i skick så de inte slösar någons tid. Du är ett blankt blad på gott och ont.

  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-17 20:55:42 följande:

    Vad gör du för att visa att du kan klara av ett jobb? Börjat med DV?


    De hittar som vi säger inte jobb åt folk, praktikplatserna som kan leda till jobb är begränsade och då måste personen vara i skick så de inte slösar någons tid. Du är ett blankt blad på gott och ont.


    Hatar den meningen -slösa folks tid. Varje individ är en människa med känslor. Allt ska inte handla om pengar och effektivitet . Det är som om vi vore robotar. 
  • Anonym (g)
    Anonym (V) skrev 2024-10-17 21:10:27 följande:
    Hatar den meningen -slösa folks tid. Varje individ är en människa med känslor. Allt ska inte handla om pengar och effektivitet . Det är som om vi vore robotar. 
    Fast det är precis vad det blir och jag är inne i arbetsträningssvängen. Jag hade inte varit på den platsen som jag är på idag om inte det fanns bevisat att jag klarade ett visst antal timmar innan. För hade jag börjat från noll och inte klarat det hade jag tagit en plats från någon som varit mer redo. Det är inte känslolöst utan praktiskt. Arbetsgivare som tillhandahåller dessa platser är inte många .Du har din ersättning som man inte får lätt och vill nu genast få möjlighet till något som behöver vara väldigt anpassat för att du ska ens prova. Jag förstår att du inte tycker DV är så kul men du har redan bedömts vara utanför arbetsmarknaden. De mängder av personen med nedsatt förmåga utan en ersättning i grunden som går igenom alla tråkiga saker för att senare ev få en praktikplats som leder till jobb eller hitta jobb själva med support/anpassningar kommer gå före.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-17 20:00:24 följande:
    Kan du ge ett exempel på AI som kan skriva kod och egna program utan hjälp av människor? 
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-14 16:07:57 följande:
    Nejdå, information om övergången till AI finns tillgänglig överallt.

    Gissningsvis många personer eftersom utvecklingen precis startat. Som det är nu är det inte svårt att få jobb som programmerare. Jag har heller aldrig hört om AI som programmerar själv. 
    Ingen som sagt att vi är där. Men vi är på väg dit i rask takt.
  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-17 21:17:35 följande:
    Fast det är precis vad det blir och jag är inne i arbetsträningssvängen. Jag hade inte varit på den platsen som jag är på idag om inte det fanns bevisat att jag klarade ett visst antal timmar innan. För hade jag börjat från noll och inte klarat det hade jag tagit en plats från någon som varit mer redo. Det är inte känslolöst utan praktiskt. Arbetsgivare som tillhandahåller dessa platser är inte många .Du har din ersättning som man inte får lätt och vill nu genast få möjlighet till något som behöver vara väldigt anpassat för att du ska ens prova. Jag förstår att du inte tycker DV är så kul men du har redan bedömts vara utanför arbetsmarknaden. De mängder av personen med nedsatt förmåga utan en ersättning i grunden som går igenom alla tråkiga saker för att senare ev få en praktikplats som leder till jobb eller hitta jobb själva med support/anpassningar kommer gå före.
    Ska på möte om DV imorgon. Men kommer bara göra det om de kan ge mig konkreta krav på jag ska klara av. Så att man kan bocka av. Annars kan man bli kvar där resten av livet. 
  • Anonym (b)
    Anonym (V) skrev 2024-10-17 20:40:13 följande:
    Det beror helt på. Om man skulle ta sig tid att ordna ett anpassat jobb där jag gör arbetsuppgifter jag klarar av så skulle det absolut fungera. Problemet är att ingen vill, det är liksom enklare att bara släppa taget om personer och stänga ute dem. Jag har beskrivit för AF vad jag klarar och inte klarar men de säger bara att de inte hjälper personer på det sättet. Fixa det själv säger de och det klarar jag ej.
    Varför svarar du inte på frågan:varför har du sjukersättning? 

    Bor du på ett LSS-boende, med tanke på att DV kom upp? 
  • Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 22:26:15 följande:
    Varför svarar du inte på frågan:varför har du sjukersättning? 

    Bor du på ett LSS-boende, med tanke på att DV kom upp? 

    Lättare Autism samt ångestproblematik 
    Nej ej LSS boende.

    Det erbjöds till mig pga att jag önskade praktikplats men de anser att jag ej klarar så därför hänvisar de till DV.. 

  • Anonym (b)
    Anonym (V) skrev 2024-10-17 22:41:03 följande:

    Lättare Autism samt ångestproblematik 
    Nej ej LSS boende.

    Det erbjöds till mig pga att jag önskade praktikplats men de anser att jag ej klarar så därför hänvisar de till DV.. 


    Sjukt om du fick sjukersättning pga det. 
    Sjukersättning sägs ju vara jättesvårt att få. 
  • Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 22:56:52 följande:
    Sjukt om du fick sjukersättning pga det. 
    Sjukersättning sägs ju vara jättesvårt att få. 
    Ångest kan dock vara väldigt handikappande. Haft år där jag knappt kunnat ta mig ut. Fanns mkt underlag från tidigare praktikplatsen där det gick åt helvete rent ut sagt. Samt underlag från skolgången.Så felbedömt var det ej. Känner dock jag blivit starkare sedan dess
  • Anonym (g)
    Anonym (V) skrev 2024-10-17 22:18:44 följande:
    Ska på möte om DV imorgon. Men kommer bara göra det om de kan ge mig konkreta krav på jag ska klara av. Så att man kan bocka av. Annars kan man bli kvar där resten av livet. 
    Du är nyligen bedömd som ej arbetsför så skulle inte börja med en kravlista. Allt beror på fall till fall hur det ska bedömas.
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”