• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Mia448
    Lenobia skrev 2024-10-18 16:13:08 följande:
    Det är CP med bildstöd för att det är personer med grava kognitiva funktionsnedsättningar som har behov av dem. Alltså personer med IF, och inte direkt lindrig IF heller. 

Ja, och skylten med dess budskap var CP.  
    Alltså CP är en diagnos som innebär att hjärnan inte utvecklats som den ska. De personerna kan därför ha svårt att kommunicera. Inget konstigt alls. Däremot är det väldigt konstigt och ointelligent att prata illa om dessa personer..
  • Tow2Mater
    Det är CP med bildstöd för att det är personer med grava kognitiva funktionsnedsättningar som har behov av dem. Alltså personer med IF, och inte direkt lindrig IF heller. 

Mina arbetsplatser har haft alla möjliga bildstöd. T ex en överkryssad bild på vattenkranen som betydde att inte hälla kranvatten i kaffebryggaren, utan det förväntades att man använde det filtrerade vattnet som fanns i kylen. (Fast man sket i det ibland om man hade bråttom). 
  • Anonym (M)

Bildstöd kan användas i många olika fall och även för personer utan IF. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-18 11:08:48 följande:

Nu har jag varit där
    Måste ventilera denna upplevelse.

Det är ett ställe med temat hjälpmedel för funktionshindrade. Man ska tillverka bildstöd som säljs. Uppgifterna var helt okej.

Men lokalen, herregud. Man hade valt att dekorera på ett minst sagt udda sätt. I lokalen där man ska sitta och jobba står en antik/gammal potta? En rejäl potta med tillgörande handtag. Den har de valt att ställa där som dekoration. wtf? Sedan står en säng centralt i rummet, är det meningen att man ska lägga sig där och vila med folk runtomkring? Så oklart.
    Sedan har de dekorerat väggarna med dessa bildstöd som de tillverkat, bla så finns en stor sådan vid ytterdörren där det står -har du glömt ta dina mediciner?..
    Alltså förlåt men detta skulle aldrig ha accepterats på en vanlig arbetsplats. Extremt deppig miljö. Och såklart är lokalen ej renoverad på 100 år för det är ju bara en daglig verksamhet som ska hålla till där. 

Oklart vem som ordnat denna miljö. Varför ej ge personer en fin och trygg miljö. De har liksom inte ens försökt

Daglig verksamhet är inte en vanlig arbetsplats tanken är inte att det ska vara det heller. Det är ett ställe för de som av olika anledningar inte klarar av varken praktik, jobb med anpassningar eller studier. 
  • Anonym (g)

pottstol? För en vanlig potta har väl oftast ett handtag? En pottstol hade jag reagerat på, inte så mycket en potta där man lika gärna kan plantera växter i.

• Anonym (g)

är du fast i 20 år bakåt eller varför envisas du med denna otrevliga användning av ordet cp?
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-20 17:12:38 följande:
    Daglig verksamhet är inte en vanlig arbetsplats tanken är inte att det ska vara det heller. Det är ett ställe för de som av olika anledningar inte klarar av varken praktik, jobb med anpassningar eller studier. 
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-20 17:26:24 följande:

pottstol? För en vanlig potta har väl oftast ett handtag? En pottstol hade jag reagerat på, inte så mycket en potta där man lika gärna kan plantera växter i.

Det var liksom som en stor potta med en ställning som hade armstöd. Riktigt obehagligt. Antar att den var där pga temat som var hjälpmedel, men ändå väldigt osmakligt att inreda med.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 18:13:31 följande:
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
    Hur skulle den hjälpen se ut?
  • Anonym (V)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-20 19:58:55 följande:
    Hur skulle den hjälpen se ut?
    Tex fördel på arbetsmarknaden. Arbeten inom kommunen som är öronmärkta för personer som har svårigheter att få anställning. En coach som hjälper till att lotsa personer till dessa jobben samt ger fortsatt stöd om det behövs. Detta har funnits i min kommun men det lades ner.
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”