• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-13 20:48:55 följande:

Det är spekulationer ingen vet hur framtiden ser ut. Min kompis pluggar på YH akademin. Ett tips är att söka efter distansutbildningar på yhutbildningar.se och se vad du tycker verkar vara intressant. Hitta lite alternativ sen kan du kolla hur arbetsmarknaden ser ut för respektive utbildning innan du fattar ett beslut. 

https://www.studentum.se/utbildning/yh-utbildning-distans

Utvecklingen går SJUKT snabbt nu. AI tar över mer och mer och i snabb takt. Vi vet inte att exakt hur framtiden kommer att se ut, men vi vet att AI kommer att ta över jobben.
  • USA111
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 17:34:06 följande:
    ?Det är tråkigt att jobba?

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

Man slipper umgås med personer som stinker och lukta illa. en del de smackar när de äter, en del låtar så fort man säger nått. Skönare va hemma faktiskt
  • USA111

Är på DV det är slappt men vissa personer skulle man vilja slippa synd det ej finsn dv  slappa jobb för folk som har sjukersättning förut var det folk från ame där med men de var mest fd missbrukare. önskar det fanns dv slappa jobb för vanligt folk som ej vill jobba så mycket och ha mycket ledigt

• Anonym (Vera)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-13 21:05:31 följande:
    Utvecklingen går SJUKT snabbt nu. AI tar över mer och mer och i snabb takt. Vi vet inte att exakt hur framtiden kommer att se ut, men vi vet att AI kommer att ta över jobben.
    Då sitter du på information ingen annan har. Vem tror du programmerar AI? Flört
  • Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-14 15:52:08 följande:
    Nejdå, information om övergången till AI finns tillgänglig överallt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-14 15:52:08 följande:
    Hur många behovs för att programmera AI dock. Blir inget lättillgängligt jobb direkt. 
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-14 16:39:04 följande:
    Hur många behovs för att programmera AI dock. Blir inget lättillgängligt jobb direkt. 
    Det skiljer sig från bransch till bransch. Där jag jobbar, i översättningsbranschen, finns det i princip ingen som översätter längre. Alla tränar AI istället genom att korrekturläsa AI-översatta texter. Olika takt i olika branscher, beroende på hur AI-kompatibla de är. Skulle tro att programmeringsbranschen är oerhört AI-kompatibel.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (V) skrev 2024-10-14 16:39:04 följande:
    Kan du ge ett exempel på AI som kan skriva kod och egna program utan hjälp av människor? 
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-14 16:07:57 följande:

Gissningsvis många personer eftersom utvecklingen precis startat. Som det är nu är det inte svårt att få jobb som programmerare. Jag har heller aldrig hört om AI som programmerar själv. 
  • Mia448
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-17 20:00:24 följande:
    Kan du ge ett exempel på AI som kan skriva kod och egna program utan hjälp av människor? 
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-14 16:07:57 följande:

Gissningsvis många personer eftersom utvecklingen precis startat. Som det är nu är det inte svårt att få jobb som programmerare. Jag har heller aldrig hört om AI som programmerar själv. 
    Dock som du sa det har precis startat så visst kan de fixa så att AI kan sköta sig självt 
  • Anonym (b)

Varför har du sjukersättning? Det är ju jättesvårt att få. 

Så med tanke på hur svårt det är att bli beviljad sjukersättning, hur ska du då klara av att jobba? Är du anställningsbar? 

Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”