Inlägg från: Anonym (Sök) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sök)

”Det är tråkigt att jobba”

Anonym (V) skrev 2024-10-11 17:34:06 följande:
    ?Det är tråkigt att jobba?

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

Jag tror att hon sa så för att de bedömer att du inte klarar ett vanligt jobb.

Den goda nyheten är ju att hon inte bestämmer över dig. Om du vill jobba är det ju bara att börja söka.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 17:48:06 följande:
    Tyvärr klarar jag ej att få jobb på egen hand. Hör ihop med varför jag fick sjukersättning från början. 
    Då kanske det ligger något i det hon säger? Kan du inte gå på DV?
  • Anonym (Sök)

Men börja på DV, det är din enda chans. Visa dem att du klarar mer. Hur ska du annars visa dem?

• Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-13 20:48:55 följande:

Det är spekulationer ingen vet hur framtiden ser ut. Min kompis pluggar på YH akademin. Ett tips är att söka efter distansutbildningar på yhutbildningar.se och se vad du tycker verkar vara intressant. Hitta lite alternativ sen kan du kolla hur arbetsmarknaden ser ut för respektive utbildning innan du fattar ett beslut. 

https://www.studentum.se/utbildning/yh-utbildning-distans

Utvecklingen går SJUKT snabbt nu. AI tar över mer och mer och i snabb takt. Vi vet inte att exakt hur framtiden kommer att se ut, men vi vet att AI kommer att ta över jobben.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-14 15:52:08 följande:
    Då sitter du på information ingen annan har. Vem tror du programmerar AI? Flört
    Nejdå, information om övergången till AI finns tillgänglig överallt.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-14 16:39:04 följande:
    Hur många behovs för att programmera AI dock. Blir inget lättillgängligt jobb direkt. 
    Det skiljer sig från bransch till bransch. Där jag jobbar, i översättningsbranschen, finns det i princip ingen som översätter längre. Alla tränar AI istället genom att korrekturläsa AI-översatta texter. Olika takt i olika branscher, beroende på hur AI-kompatibla de är. Skulle tro att programmeringsbranschen är oerhört AI-kompatibel.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-17 20:00:24 följande:
    Kan du ge ett exempel på AI som kan skriva kod och egna program utan hjälp av människor? 
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-14 16:07:57 följande:
    Nejdå, information om övergången till AI finns tillgänglig överallt.

Gissningsvis många personer eftersom utvecklingen precis startat. Som det är nu är det inte svårt att få jobb som programmerare. Jag har heller aldrig hört om AI som programmerar själv. 
    Ingen som sagt att vi är där. Men vi är på väg dit i rask takt.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-18 11:08:48 följande:

Nu har jag varit där
    Måste ventilera denna upplevelse.

Det är ett ställe med temat hjälpmedel för funktionshindrade. Man ska tillverka bildstöd som säljs. Uppgifterna var helt okej.

Men lokalen, herregud. Man hade valt att dekorera på ett minst sagt udda sätt. I lokalen där man ska sitta och jobba står en antik/gammal potta? En rejäl potta med tillgörande handtag. Den har de valt att ställa där som dekoration. wtf? Sedan står en säng centralt i rummet, är det meningen att man ska lägga sig där och vila med folk runtomkring? Så oklart.
    Sedan har de dekorerat väggarna med dessa bildstöd som de tillverkat, bla så finns en stor sådan vid ytterdörren där det står -har du glömt ta dina mediciner?..
    Alltså förlåt men detta skulle aldrig ha accepterats på en vanlig arbetsplats. Extremt deppig miljö. Och såklart är lokalen ej renoverad på 100 år för det är ju bara en daglig verksamhet som ska hålla till där. 

Oklart vem som ordnat denna miljö. Varför ej ge personer en fin och trygg miljö. De har liksom inte ens försökt

Kul! När börjar du?
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-18 12:18:41 följande: går
    Jadu de har inte ledig plats fören om 3 månader. 
    Tre månader går snabbt.
  • Anonym (Sök)
    Lenobia skrev 2024-10-18 14:17:09 följande:
    Förstår dig till fullo, vilket cp-ställe det verkar vara. 

En potta?? En säng? Mediciner? 
    Samt bara bildstöd är ju extremt CP. 
    Varför är det "CP" med bildstöd? De tillverkar ju just bildstöd. Då är det betydligt värre att uttrycka sig som du gör.

Några mediciner fanns där inte heller. Utan en skylt.
  • Anonym (Sök)
    Lenobia skrev 2024-10-18 16:13:08 följande:
    Det är CP med bildstöd för att det är personer med grava kognitiva funktionsnedsättningar som har behov av dem. Alltså personer med IF, och inte direkt lindrig IF heller. 

Ja, och skylten med dess budskap var CP.  
    Att tillverka bildstöd för personer som behöver det är toppen.
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 18:13:31 följande:
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
    Hur skulle den hjälpen se ut?
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”