• Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
  • Tow2Mater
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 20:13:30 följande:

jag skrev att cirka 600 av 60 000 stulna barn inte är mycket i sammanhanget. Jag ville belysa att adoption inte är boven utan att det finns ett systemfel, att det behöver blir säkrare adoptioner. 

Vem ska ha terapi och varför?

Det stod inte varfor, men det finns val i rapporten.
  • Anonym (Poison)
    Mentat skrev 2024-10-03 20:30:27 följande:

För att vara litet noggrann så är det väl inte så att regeringen har sagt att man vill förbjuda internationella adoptioner utan det är utredaren förslag? Det kan ju regeringen förkasta - hoppas jag. Ett förbud låter totalt koko. Må vara att efterfrågan har minskat men det är inget skäl att totalförbjuda.

Det har diskuterats ett totalstopp, låter helt koko, låter helt koko att man ska förbjuda adoptioner för att Sverige är rasistiskt -och då mår barn dåligt- som vissa varit inne på. (Omskrivet med andra ord) Steget till att förbjuda invandrare av samma skäl ligger väl inte långt borta -för invandrares bästa- såklart.

Det är ju så det låter, bara förevändningar för att hålla Sverige rasrent. Var känner vi igen detta från?
  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-10-02 22:36:36 följande:
    Exakt. Och det är en egen del där "Lilla hjärtat" Esmerada är ett exempel som borde tas på allvar, precis som liknande fall i storbritanien som ledde till deras lagändrig för mnga årsedan. I Sverie är problemet att vi har en lag som stöttar föräldrarn,a inte barnet. I grund och botten är det där problemet ligger, barn som omhändertagits och varit familjehemsplacerade under flera år borde kunna adopteras av familjehemmet, snarare än att ryckas upp med rötterna och placeras hos bioföräldrar som de i vissa fall aldrig ens träffat.
    Det är lätt att tänka så när det gäller just sådana skräckexempel som Esmeralda - men hon hade kunnat räddas ändå. Det enda rätta hade varit, att hon fått vara kvar i familjehemmet på en uppväxtplacering. Adoption var inte nödvändigt. 

Man måste komma ihåg, att med en lagändring som gjorde det möjligt att tvångsadoptera bort barn, skulle detta inte ske bara i de uppenbara "Esmeralda"-fallen. Socialtjänsten och domstolarna gör redan idag en hel del fel i sina bedömningar (det såg man ju inte minst i Esmeralda-fallet, fast då "åt andra hållet".) Om de skulle kunna besluta om tvångsadoption, skulle konsekverna bli ännu värre för de föräldrar som får sitt barn tagit ifrån sig helt i onödan.

...för JO sådant händer, ibland går det troll i ärenden, och socialtanterna vill bara vinna över familjen. Det handlar inte längre om barnens bästa. Och socialtanterna vet precis vad de ska skriva i sina utredningar, för att domstolen ska klubba igenom LVU:t. Tänk om de då skulle kunna besluta om tvångsadoption i stället!

Då skulle föräldrarna aldrig ha någon möjlighet att överklaga mer, aldrig få träffa sina barn mer, aldrig få veta ens var de bor och om de har det bra där, kanske inte ens när barnen är vuxna kunna få kontakt med dem mer. Mor- och farföräldrarna förlorar också sina barnbarn, för gott. Samt naturligtvis att det juridiska bandet bryts, det officiella släktförhållandet bryts, barnen får ett nytt efternamn och arvsrätt efter sina adoptivföräldrar i stället för efter sina biologiska och sådant. Det här är ju OERHÖRDA konsekvenser!

Så kan vi inte ha det, utan då är det bättre att bibehålla medelvägen mellan att barnen stannar i sin biofamilj och adopteras bort för gott, d.v.s. att barnen bor i ett familjehem och de biologiska föräldrarna (och ibland andra släktingar också) har umgängesrätt. 
  • Cathariiina
    Anonym (expo) skrev 2024-10-03 09:50:05 följande:
    Mina föräldrars vänner var på väg att adoptera, hade ett barn som de få. Detta var på 60-talet.

Men så blev kvinnan gravid strax innan pojken skulle komma, och då ställde de in adoptionen. Då var deras lilla pojke som de väntat så länge på inte intressant längre. För nu skulle de ju få ett riktigt eget barn. 

Jag har hört den här historien så många gånger. Och alltid utifrån de vuxnas perspektiv, tänk att de äntligen blev gravida. Det var nog stressen som släppte när de bestämt sig för att adoptera. Och tänk ändå att de fick egna barn till slut. Inte en tanke på den lilla pojken som blev dumpad, som de först tänkte ta som sitt eget barn, men sen när de fick bättre alternativ så valde de bort honom utan en tanke. 

Det är först nu när jag blivit mer upplyst om adoption och adopterades villkor som jag inser hur fullständigt sjukt detta var.
    Jag vet två sådana fall. Den ena var (tyvärr) en av mina kusiner. Hans fru hade någon konstig hormonrubbning, hon blev av med mensen redan i 20-årsåldern, så hon var helt inställd på att aldrig kunna få några biologiska barn. Hon och hennes man adopterade därför en flicka från Sri Lanka. 

Sedan blev min kusin - som var officer - stationerad i Libanon, och hans fru reste dit för att hälsa på. Hon hamnade i värsta skräcksituationen med bombangrepp, flykt och dödsångest! När hon kom hem började hon må illa, och trodde först att hon hade fått amöbadysenteri då hon varit tvungen att dricka okokt vatten. Men det visade sig vara en bebis i magen! Läkarna förklarade det med, att skräcken hade skakat om hennes hormonsystem så att det hade kommit EN ägglossning efter alla år, och den lyckades dom omedvetet pricka. 

Men detta var en passus. Det jag skulle berätta var, att när de fick sin "egen" pojke, så var den adopterade flickan inte lika rolig längre, och det var uppenbart att hon var medveten om det också... Gråter

Det andra fallet var en kompis, hon hade en biologisk lillebror och en adopterad lillasyster från Korea. Åren hade gått och inget mer barn kom, och föräldrarna ville att min kompis skule ha ett syskon. Mamman blev gravid direkt när de kom hem med det adopterade barnet - kanske just för att "spänningarna släppte". Och då kunde de inte komma ur adoptionen längre, det var inte möjligt att resa tillbaka till Korea och lämna tillbaka flickan. Föräldrarna gjorde aldrig någon hemlighet av, att de tyckte att adoptivdottern var ganska onödig.Mamman pratade till och med öppet om detta, hon sa en gång - när vi tonåringar var med!, dock inte den adopterade dottern, men ändå - att "jag önskar att vi hade haft is i magen och väntat lite med att adoptera". Gråter
  • Anonym (Poison)
    Cathariiina skrev 2024-10-03 23:25:29 följande:
    Det är lätt att tänka så när det gäller just sådana skräckexempel som Esmeralda - men hon hade kunnat räddas ändå. Det enda rätta hade varit, att hon fått vara kvar i familjehemmet på en uppväxtplacering. Adoption var inte nödvändigt. 

Man måste komma ihåg, att med en lagändring som gjorde det möjligt att tvångsadoptera bort barn, skulle detta inte ske bara i de uppenbara "Esmeralda"-fallen. Socialtjänsten och domstolarna gör redan idag en hel del fel i sina bedömningar (det såg man ju inte minst i Esmeralda-fallet, fast då "åt andra hållet".) Om de skulle kunna besluta om tvångsadoption, skulle konsekverna bli ännu värre för de föräldrar som får sitt barn tagit ifrån sig helt i onödan.

...för JO sådant händer, ibland går det troll i ärenden, och socialtanterna vill bara vinna över familjen. Det handlar inte längre om barnens bästa. Och socialtanterna vet precis vad de ska skriva i sina utredningar, för att domstolen ska klubba igenom LVU:t. Tänk om de då skulle kunna besluta om tvångsadoption i stället!

Då skulle föräldrarna aldrig ha någon möjlighet att överklaga mer, aldrig få träffa sina barn mer, aldrig få veta ens var de bor och om de har det bra där, kanske inte ens när barnen är vuxna kunna få kontakt med dem mer. Mor- och farföräldrarna förlorar också sina barnbarn, för gott. Samt naturligtvis att det juridiska bandet bryts, det officiella släktförhållandet bryts, barnen får ett nytt efternamn och arvsrätt efter sina adoptivföräldrar i stället för efter sina biologiska och sådant. Det här är ju OERHÖRDA konsekvenser!

Så kan vi inte ha det, utan då är det bättre att bibehålla medelvägen mellan att barnen stannar i sin biofamilj och adopteras bort för gott, d.v.s. att barnen bor i ett familjehem och de biologiska föräldrarna (och ibland andra släktingar också) har umgängesrätt. 
    Du är väl ökänd som en av familjelivs rasister, vill inte att Sverige ska bli en "brunmurrig sörja" eller att människor ska hålla sig i sitt land och, som du sagt tidigare, "leva i samklang med naturen"

Det är så här Sverige kommer att bli uppfattat, en bunt rasister som vill hitta på en "snäll" förevändning för att förhindra rasblandning. Blir det ett totalstopp så kommer nog världen stämpla Sverige som en bunt cathariiinor.
  • Cathariiina
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-03 14:03:46 följande:
    Du har ju själv ett rastänkande om du tror att pojkens hudfärg i ett "ariskt" samhälle är problemet. Precis det jag menar. 
    Fast man ska inte vara FÖR naiv heller. Man behöver inte "själv ha ett rastänkande" för att fatta, att ett svart barn i en vit familj alltid kommer att väcka uppmärksamhet. Från vissa människor dessutom negativ uppmärksamhet.

Att denna stackars pojke sedan dessutom gavs till ett par som redan stod ut på andra sätt, gör det hela mångdubbelt värre. Där var det någon som inte tänkte. Jag hoppas nästan att historien inte är sann, men som det har blivit i Sverige nu med PK, WOKE och "man får inte diskriminera" så kan den mycket väl vara sann.
  • Cathariiina
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-03 23:46:54 följande:
    Du är väl ökänd som en av familjelivs rasister, vill inte att Sverige ska bli en "brunmurrig sörja" eller att människor ska hålla sig i sitt land och, som du sagt tidigare, "leva i samklang med naturen"

Det är så här Sverige kommer att bli uppfattat, en bunt rasister som vill hitta på en "snäll" förevändning för att förhindra rasblandning. Blir det ett totalstopp så kommer nog världen stämpla Sverige som en bunt cathariiinor.
    Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Inlägget du svarade på handlade om INHEMSKA adoptioner. Esmeralda var vad jag vet inte svart...
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 12:52:16 följande:
    Om du är logiskt lagd förstår du att majoriteten inte kan vara stulna och infon finns på internet. Den utredning som finns om stulna barn gjordes 2023 och den som är pågående nu handlar om adoptionsfirmorna och andra aktörers inblandning i dessa fall som ska vara klar tills 2025. 
    Vad är det för utredning du hänvisar till från 2023?

Den adoptionsutredning som pågår behandlar just detta, att illegala adoptioner förekommit ifrån alla länder och på ett strukturellt sätt, inte bara i några enskilda fall. Och att de uppgifter som hittills kommit fram är så graverande att rekommendationen från utredningen blir att all utlandsadoption bör upphöra.

Och då har man ändå bara nyligen fått tillgång till adoptionsförmedlingarnas arkiv, där lär det finnas ännu mer graverande uppgifter. 

Jag vet inte vad det är för logik du pratar om, det är sanningen som kommer fram nu. Och den visar att det förekommit oegentligheter inom adoptionsindustrin i alla tider och än idag. 

Liknande utredningar har gjorts i andra länder, tex Nederländerna, Norge och Danmark och även där har man hittat så allvarliga oegentligeheter att man stoppat alla utlandsadoptioner.

Detta handlar inte om ett fåtal fall, detta är systematiskt, strukturellt och har drivits av ekonomiska intressen. Och det har pågått sedan förfarandet med internationella adoptioner startade.
  • Anonym (expo)
    Cathariiina skrev 2024-10-03 23:42:10 följande:
    Jag vet två sådana fall. Den ena var (tyvärr) en av mina kusiner. Hans fru hade någon konstig hormonrubbning, hon blev av med mensen redan i 20-årsåldern, så hon var helt inställd på att aldrig kunna få några biologiska barn. Hon och hennes man adopterade därför en flicka från Sri Lanka. 

Sedan blev min kusin - som var officer - stationerad i Libanon, och hans fru reste dit för att hälsa på. Hon hamnade i värsta skräcksituationen med bombangrepp, flykt och dödsångest! När hon kom hem började hon må illa, och trodde först att hon hade fått amöbadysenteri då hon varit tvungen att dricka okokt vatten. Men det visade sig vara en bebis i magen! Läkarna förklarade det med, att skräcken hade skakat om hennes hormonsystem så att det hade kommit EN ägglossning efter alla år, och den lyckades dom omedvetet pricka. 

Men detta var en passus. Det jag skulle berätta var, att när de fick sin "egen" pojke, så var den adopterade flickan inte lika rolig längre, och det var uppenbart att hon var medveten om det också... Gråter

Det andra fallet var en kompis, hon hade en biologisk lillebror och en adopterad lillasyster från Korea. Åren hade gått och inget mer barn kom, och föräldrarna ville att min kompis skule ha ett syskon. Mamman blev gravid direkt när de kom hem med det adopterade barnet - kanske just för att "spänningarna släppte". Och då kunde de inte komma ur adoptionen längre, det var inte möjligt att resa tillbaka till Korea och lämna tillbaka flickan. Föräldrarna gjorde aldrig någon hemlighet av, att de tyckte att adoptivdottern var ganska onödig.Mamman pratade till och med öppet om detta, hon sa en gång - när vi tonåringar var med!, dock inte den adopterade dottern, men ändå - att "jag önskar att vi hade haft is i magen och väntat lite med att adoptera". Gråter
    Fyy fan vilka människor. 

Och det kan nog många adopterade vittna om, att de inte alltid kom till kärleksfulla hem. Utan kom till hem där de behandlades som en ägodel, som skulle vara tacksamma och lydiga för att uppfylla föräldrarnas behov oh fasad.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 20:13:30 följande:

jag skrev att cirka 600 av 60 000 stulna barn inte är mycket i sammanhanget. Jag ville belysa att adoption inte är boven utan att det finns ett systemfel, att det behöver blir säkrare adoptioner. 

Vem ska ha terapi och varför?

Du kanske skulle tycka annorlunda om det var ditt barn som blev stulet och skeppat till ett annat land för att växa upp med helt andra människor, inte kunna ditt språk, inte känna dig och din familj? 
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige