• Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
  • Cathariiina
    Anonym (.) skrev 2024-10-02 16:03:51 följande:

Jag tyckte det var intressant hur många som tyckte det var bra. Det problem som många nämner här med att adoptera barn från utlandet till Sverige, har jag inte märkt.

Det jag dock märker mönster av ifrån den nya regeringen, är mer och mer av det som SD önskat om i flera år och dessutom indirekt alltid pratat om hur dåligt det är med att ha människor med invandrarbakgrund i Sverige.

Jag är orolig att man kommer slänga ut människor med invandrarbakgrund, trots att dessa har svensk medborgarskap och sköter sig.

Det känns lite ändå som om SD egentligen inte ändrat sig från 90-talet, utan snarare dolt det och påstår att de har förändrats.

Skrämmande hur mycket kommer upp nu, ju högre i position SD kommer.

Fast om svenska folket håller med, kanske det inte är "fel"? I en demokrati ska ju politiken utgå ifrån folkviljan. Folkviljan blev överkörd i många frågor sedan runt 1970, men nu verkar den återupprättas... och det borde ingen förnuftig människa ha något emot. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (expo) skrev 2024-10-02 15:44:25 följande:
    Ja, man försökte ju också ganska aktivt framställa det så. Att få växa upp i rika väst var liksom en gåva i sig till det stackars utländska barnet. Men trots allt är det ju väldigt få som skulle adopterat om de kunnat få biologiska barn. Det förekommer, men de allra flesta adopterar barn som ett sätt att råda bot på ofrivillig barnlöshet. 
    Så är det nog idag. Men på 70-talet när jag växte upp var det en hel del familjer som adopterade ett "extra" barn trots att de hade egna biologiska barn. Detta av sympati med tredje världen - man tyckte att man gjorde en god gärning helt enkelt.

Man ville sticka ut som en familj som var öppensinnad och internationell, men oj så fel det blev ibland. 
  • Anonym (Poison)

Jag förstår problemet med adoption, samtidigt som det reella budskapet blir att vi vill bara ha ariskt blod i Sverige och att kvinnor måste föda fler barn. 

Att adoptioner är dåliga i vissa länder verkar mest användas som en förevändning till att skapa ett ariskt samhälle.

Det är min femma.

• Anonym (ad)

Jag tyckte det var intressant hur många som tyckte det var bra. Det problem som många nämner här med att adoptera barn från utlandet till Sverige, har jag inte märkt.

Det jag dock märker mönster av ifrån den nya regeringen, är mer och mer av det som SD önskat om i flera år och dessutom indirekt alltid pratat om hur dåligt det är med att ha människor med invandrarbakgrund i Sverige.

Jag är orolig att man kommer slänga ut människor med invandrarbakgrund, trots att dessa har svensk medborgarskap och sköter sig.

Det känns lite ändå som om SD egentligen inte ändrat sig från 90-talet, utan snarare dolt det och påstår att de har förändrats.

Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 16:33:14 följande:

Jag förstår problemet med adoption, samtidigt som det reella budskapet blir att vi vill bara ha ariskt blod i Sverige och att kvinnor måste föda fler barn. 

Att adoptioner är dåliga i vissa länder verkar mest användas som en förevändning till att skapa ett ariskt samhälle.

Det är min femma.

Utredningen initierades av den förra S/MP-regeringen då mängder av missförhållanden hade uppdagats.

Detta har noll och intet med SD och den ariska rasen att göra.

• Anonym (Poison)
    Anonym (ad) skrev 2024-10-02 16:56:37 följande:
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 16:33:14 följande:

Det är min femma.

Utredningen initierades av den förra S/MP-regeringen då mängder av missförhållanden hade uppdagats.

Detta har noll och intet med SD och den ariska rasen att göra.

Det kan du ju inbilla dig. Tror nog alla vet att det är en -förevändning - eller en godtagbar ursäkt för att skapa ett ariskt samhälle.
  • Anonym (Poison)

Det är ju ganska extremt att potentiellt införa ett totalstopp för samtliga adoptioner. Det låter som något den här regeringen (med sd) har planerat. Det är ju ingen hemlighet att sd toppar uttalat sig negativt om adoption. Någon gick väl så långt och sa att de inte var svenskar eller inte hade tillräckligt mycket svensk essens eller något liknande.

• Anonym (Hm)

Varför vill du få det här att handla om något helt annat? För att få möjlighet att smutskasta SD? Om du följt med lite i vad det handlar om så hade du vetat att det inte handlar om personer med invandrarbakgrund som slängs ut ur ett land utan om att man bör stoppa adoptioner  på grund av att det förekommit olagliga adoptioner och att de adopterade barnen blir utsatta och utnyttjade. Håll dig till ämnet. Den större delen av Sveriges befolkning verkar dessutom hålla med om att man bör stoppa adoptioner från utlandet med tanke på vad som kommit fram. 
  • Anonym (Poison)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-02 17:04:19 följande:
    Varför vill du få det här att handla om något helt annat? För att få möjlighet att smutskasta SD? Om du följt med lite i vad det handlar om så hade du vetat att det inte handlar om personer med invandrarbakgrund som slängs ut ur ett land utan om att man bör stoppa adoptioner  på grund av att det förekommit olagliga adoptioner och att de adopterade barnen blir utsatta och utnyttjade. Håll dig till ämnet. Den större delen av Sveriges befolkning verkar dessutom hålla med om att man bör stoppa adoptioner från utlandet med tanke på vad som kommit fram. 
    Vad är det som tyder på att sd inte har något att göra med ett totalstopp för adoptioner?

Jag har svårt att tro att man kan dra samtliga länder över en kam och hävda att alla skulle ha det bättre i sina egna länder, det osar sd över hela alltet.
  • Anonym (E)

Komplex fråga men jag tycker nog att ett stopp är fel. Det är mer koll numera och få adoptioner som det gäller. Om föräldrarna är insatta i alla delar av adoption och inte har inställningen att de räddar ett barn är det ofta engagerade föräldrar som gör allt för dessa barn inklusive uppmuntrar den del av identiteten som de inte själva är födda med.

• Anonym (Erika)
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 17:04:06 följande:

Det är ju ganska extremt att potentiellt införa ett totalstopp för samtliga adoptioner. Det låter som något den här regeringen (med sd) har planerat. Det är ju ingen hemlighet att sd toppar uttalat sig negativt om adoption. Någon gick väl så långt och sa att de inte var svenskar eller inte hade tillräckligt mycket svensk essens eller något liknande.

Adoptioner från utlandet har varit på nedgång rätt länge. Inte på Sveriges initiativ utan för att länder, som tidigare lämnat ut många barn för adoption, börjat komma tillrätta med olika former av missförhållanden.

Länderna har fått det bättre ekonomiskt och på så vis fått större möjligheter att ta hand om sina svagaste. Man har tagit tag i en del korruption och sett vilka misstag man tidigare gjort när man många gånger mer eller mindre stulit barn från fattiga familjer och sålt dem till rika utlänningar.

Vissa länder har satt totalstopp på att adoptera bort sina barn till utlandet. 

Jag tycker att det är bra att vi är på väg bort från idéerna om att ett barn automatiskt får det bättre om det skickas bort för att växa upp med en ny familj i västvärlden.
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige