Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
Vad tycker ni om detta?
www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringens-utredare-vill-forbjuda-internationella-adoptioner-till-sverige
Vad tycker ni om detta?
www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringens-utredare-vill-forbjuda-internationella-adoptioner-till-sverige
Barnstölderna som uppdagats de senaste åren är absolut en anledning att ompröva synen på internationella adoptioner. Men med det inte sagt att de borde totalförbjudas. På individnivå kan det absolut vara den bästa lösningen.
Det finns fortfarande länder där ?Special Needs - barn ?, barn med särskilda behov har väldigt svårt att få adoptivföräldrar inom landet och då är det självklart bättre att få en egen familj i en annan världsdel än att växa upp på barnhem och gå en extremt osäker framtid till mötes då man blir vuxen. För att ta ett exempel.
Det är heller långt Ifrån alltid så svartvitt att barn alltid är antingen stulna eller föräldralösa. Det finns mängder av anledningar till att föräldrar som lever absolut inte vill eller kan ta hand om sina barn. Fattigdom är bara en av dem. Andra anledningar kan vara att mamman / föräldrarna bara är ett barn själv, hederskultur, missbruk, psykisk sjukdom, att barnet är ett resultat av våldtäkt incest eller prostitution o.s.v
Själv har jag aldrig trott att majoriteten av alla adoptivbarn varit föräldralösa i den bemärkelsen att föräldrarna är döda. Jag trodde innan omfattningen av barnstölderna uppdagades snarare att barnen helt enkelt var oönskade t.e.x av någon av ovanstående anledningar och att mamman / föräldrarna godkänt att barnen adopterades bort.
Du vet inte heller hur adoptionen såg ut. Ska jag då säga till dig att hålla tyst? Så som du sa till mig. Faktum är att det handlar totalt om 600 barn enligt den utredningen sedan många många år tillbaka. Dvs en minoritet av alla adopterade i Sverige som blivit stulna.
Eftersom du känner att du inte hör hemma i Sverige, har du några planer på att åka till hemlandet och bo där? Eftersom du känner att hemlandet kan ge dig mer än Sverige kan.
Hur är relationen till dina adoptivföräldrar idag?
Tror inte du förstår uttrycket whataboutism.
Blue waffle argumenterar för ett adoptionsstopp med hänvisning till bråket med den andre, med motiveringen att allt troligen skulle varit bra om hen själv fått stanna kvar i landet hen blev adopterad från. Där hade hen haft ett namn och en tillhörighet. Så ser argumentationen ut i ett större perspektiv.