Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 02:56:36 följande:
    Det är väl en nonchalant ignorans om något om du tror dig tala för alla som blivit adopterade.
    Jag kan inte se att Blue Waffle säger sig tala för alla adopterade. Ditt inlägg är bara whataboutism.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 18:02:50 följande:

Tror inte du förstår uttrycket whataboutism. 

Blue waffle argumenterar för ett adoptionsstopp med hänvisning till bråket med den andre, med motiveringen att allt troligen skulle varit bra om hen själv fått stanna kvar i landet hen blev adopterad från. Där hade hen haft ett namn och en tillhörighet. Så ser argumentationen ut i ett större perspektiv.

Jag förstår det utmärkt, tack. Det är whataboutism eftersom du svarar det Blue Waffle skriver om "nonchalant ignorans" med att det är minsann Blue Waffle som är "nonchalant ignorant". Klassiskt tu quoque.

Ja, Blue Waffle argumenterar utifrån sina egna erfarenheter som adopterad. Däremot har jag inte sett att denna användare säger sig representera alla adopterade, varken uttalat eller underförstått.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 20:41:46 följande:
    Jag håller såklart inte med att jag skulle vara nonchalant bara för att jag ser saker på ett annat sätt än vad blue waffle gör. Att hoppa på någon i en diskussion bara för att denne ser saker på ett annat sätt kallas härskarteknik.
    Det är helt sant att det inte är speciellt sakligt eller konstruktivt att gå på någons person (härskarteknik är det inte, om man ska vara petig. Härskarteknik handlar om att förminska andra på olika sätt, inte "bara" att gå på dem personligen). Men nu är det så att Blue Waffle reagerade mot att du gick på henne/honom först, och med tanke på vad du skrev kan jag faktiskt förstå Blue Waffles reaktion.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 21:56:47 följande:
    Vi tolkar saken olika, jag tycker det är underförstått att blue waffle pratar om att det är bättre för adopterade att stanna kvar i sina länder och tar upp sin egen syn på sin egen adoption. Har du läst vad denne har för åsikter om adoption? Det är uppenbart att denne applicerar sina egna upplevelser på adoptionsprocessen, ergo: nonchalant ignorans.
    Det är alltid vanskligt att tillskriva andra outtalade åsikter och/eller känslor, och det är något man bör undvika i en saklig diskussion. Visst, du kan ha rätt i att det är så Blue Waffle menar, men det är ändå schysstare att faktiskt fråga någon vad denna tycker/menar, än att förutsätta och argumentera utifrån denna förutsättning.

Jag tycker faktiskt inte att det är så uppenbart. Det jag uppfattar är att personen upplever sin egen adoption som negativ och är därför kritisk till förfarandet vid adoption, men det är inte samma sak som att vara helt emot internationella adoptioner alltid i alla situationer. Man får helt enkelt fråga Blue Waffle vad hon/han tycker om detta.

Jag har hört ganska många adopterade, både sådana jag pratat med personligen och i intervjuer, som har kritik både mot själva adoptionssystemet/förfarandet, och mot bemötandet och attityderna. Det där om att adopterade förväntas vara tacksamma för att de hamnat i fina Sverige är ganska vanligt, och jag förstår att de tröttnar på denna i grunden oerhört nedlåtande och insiktslösa attityd. En attityd som Blue Waffle bemöttes med även i denna tråd. Jag hade nog fräst ifrån jag också i det läget, ärligt talat.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 22:11:12 följande:
    Att minimera någon annan är härskarteknik

. Jag gick inte på blue utan jag försökte få henne till att se adoptionen som något positivt och att det inte hade varit lättare om hon stannat i hemlandet. Jag tycker det är skadligt för hälsan att hålla sig fast vid en idé om att allt skulle vara bättre om man bott kvar i hemlandet där hon inte hade någon och även inbilla sig att hon måste vara en av de stulna barnen. Det är verkligen inte bra för välmåendet. Hon påstår sig ha haft ett namn i hemlandet, det är ju en bra början att börja söka efter sina föräldrar och få svar på sina frågor. 
    Ja, det var ju det jag skrev?

Du får ursäkta, men du vet ju ingenting om varför just Blue Waffle blev bortadopterad, hur situationen var, hur hemlandet är, och så vidare. Ändå skriver du som om du satt på fakta i fallet. Hela det inlägget, och nu också formuleringen att BW "inbillar" sig, är oerhört nedlåtande.

Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige