Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 21:56:47 följande:
Vi tolkar saken olika, jag tycker det är underförstått att blue waffle pratar om att det är bättre för adopterade att stanna kvar i sina länder och tar upp sin egen syn på sin egen adoption. Har du läst vad denne har för åsikter om adoption? Det är uppenbart att denne applicerar sina egna upplevelser på adoptionsprocessen, ergo: nonchalant ignorans.
Det är alltid vanskligt att tillskriva andra outtalade åsikter och/eller känslor, och det är något man bör undvika i en saklig diskussion. Visst, du kan ha rätt i att det är så Blue Waffle menar, men det är ändå schysstare att faktiskt fråga någon vad denna tycker/menar, än att förutsätta och argumentera utifrån denna förutsättning.
Jag tycker faktiskt inte att det är så uppenbart. Det jag uppfattar är att personen upplever sin egen adoption som negativ och är därför kritisk till förfarandet vid adoption, men det är inte samma sak som att vara helt emot internationella adoptioner alltid i alla situationer. Man får helt enkelt fråga Blue Waffle vad hon/han tycker om detta.
Jag har hört ganska många adopterade, både sådana jag pratat med personligen och i intervjuer, som har kritik både mot själva adoptionssystemet/förfarandet, och mot bemötandet och attityderna. Det där om att adopterade förväntas vara tacksamma för att de hamnat i fina Sverige är ganska vanligt, och jag förstår att de tröttnar på denna i grunden oerhört nedlåtande och insiktslösa attityd. En attityd som Blue Waffle bemöttes med även i denna tråd. Jag hade nog fräst ifrån jag också i det läget, ärligt talat.