• Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
  • Xenia
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-02 15:26:54 följande:

Tycker det är bra, eftersom det har visat sig att Adoptionscentrum medverkat till stöld av barn i olika länder. 

Tänkte mycket på detta när jag pratade med min vän som är adopterad från Etiopien. Hennes svenska föräldrar skickade alltid pengar varje månad till den biologiska mamman i Etiopien. Då kunde jag inte låta bli att undra varför de inte kunde skicka de pengarna till mamman utan att ta hennes barn. Med hjälp av den extra slanten hade hon ju kunnat behålla sin dotter. Det blir så fel. Som att man köper ett barn. I all välmening, förstås, men ändå fel.

Det finns för stora risker i samband med internationella adoptioner. 

Nunnor som tar ogifta mödrars barn, oäkta barn som stöts ut ur samhället, barn som dödförklaras och säljs. Det är för mycket. Ska vi verkligen stötta det? Barn är ingen handelsvara. 

Men att oäkta barn stöts ut från samhället förändras ju inte av att internationella adoptioner förbjuds.
  • Xenia
    Anonym (expo) skrev 2024-10-02 15:31:29 följande:
    Är det verkligen i all välmening om man tillgodoser sitt egen önskan att bli förälder på någon annans bekostnad?
    På någon annans bekostnad? Det var ju så att föräldrar utan barn skulle få barn utan föräldrar. Anser du verkligen att det är bättre för barn att växa upp på barnhem (och kastas ut därifrån när de blivit vuxna) än att växa upp i en familj och kunna räkna med stöd från sina föräldrar även när de blivit vuxna?
  • Sunflora

Jag tycker det vore jättebra om väst slutade köpa barn från fattiga länder. All form av trafficking och människohandel är dåligt även om det finns enstaka individer som gynnats. Vi borde istället göra det lättare att adoptera inom landet. Barn som varit familjehemsplacerade i flera år bör adopteras bort istället, jag vet att de börjat lite smått efter Lilla hjärtat men det finns en lång väg kvar att gå. 

• Sunflora
    Xenia skrev 2024-10-02 19:13:30 följande:
    Men att oäkta barn stöts ut från samhället förändras ju inte av att internationella adoptioner förbjuds.
    Vi behöver inte lägga sten på börda genom att aktivt bidra till att upprätthålla den samhällsordningen. 
  • Xenia
    Sunflora skrev 2024-10-02 19:32:02 följande:
    Vi behöver inte lägga sten på börda genom att aktivt bidra till att upprätthålla den samhällsordningen. 
    Om dessa barn redan lämnats till barnhem, på vilket sätt "lägger vi sten på börda" om vi adopterar dessa barn då?

Jag tycker det låter som ni som tycker så vill offra barnen för principens skull.

Mtp att internationella adoptioner i Sverige redan minskat så mycket, så tycker jag förbudet verkar finns till mest för att visa att vi svenskar ogillar internationella adoptioner.

Undrar hur det känns för vuxna adoptionsbarn som faktiskt trivs i Sverige och känner sig som svenskar. Som "ni är inte riktiga svenskar och ni borde aldrig fått komma hit"?
  • Xenia

Många har adopterat kinesiska flickor från Kina. Ettbarnspolitiken ledde till att flickor lämnades bort. Även sedan det blev tillåtet med flera barn, nöjer sig de flesta med ett barn. Men nu är det slut med att adoptera från Kina. Kina har förbjudit adoptioner till utlandet.

"Kina upphör helt med adoptioner till utlandet. Landets tidigare oro för överbefolkning har bytts ut mot ett annat bekymmer ? för få barn föds.

Beslutet innebär slutet för världens största adoptionsprogram. 
    ---
    Sverige började adoptera barn från Kina 1992. Totalt har över 4 000 kinesiska barn adopterats av svenska familjer." www.dn.se/varlden/darfor-slutar-kina-adoptera-barn-till-utlandet/

• Xenia
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-02 16:25:06 följande:
    Så är det nog idag. Men på 70-talet när jag växte upp var det en hel del familjer som adopterade ett "extra" barn trots att de hade egna biologiska barn. Detta av sympati med tredje världen - man tyckte att man gjorde en god gärning helt enkelt.

Man ville sticka ut som en familj som var öppensinnad och internationell, men oj så fel det blev ibland. 
    Ja, man resonerade som så: "När det finns så många föräldralösa barn ute i världen, varför skapa nya barn, varför inte ge de barnen ett hem?"

Det var kanske naivt, man förutsåg inte de problem som kunde komma med mobbning och utanförskap, rotlöshet och rasism. Men tills någon ger mig statistik på motsatsen så tror jag ändå det gick bra i de flesta fall.

Hälsan tiger still, det är undantagen som är aktiva mot adoption.
  • Anonym (Poison)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-02 19:00:34 följande:
    Det är intressant att det är det budskapet som du ser, för troligtvis finns det då fler som ser saken på samma sätt.

Jag tror inte att det finns någon som helst rastänkande bakom förslaget på ett stopp. Men det är ändå viktigt att ha i åtanke att människor kan uppfatta det så som du gör.
    Jag tror att det ligger ett rastänkande bakom idén, för annars så skulle man väl identifiera vilka länder som har problem?

Det här kommer att låta illa globalt och kommer att skada  Sveriges relationer utomlands. Skulle inte investera i svenska aktier/ företag just nu pga detta. (eftersom jag antar att fler utländska företag kommer att vara tveksamma)
  • Xenia
    Sunflora skrev 2024-10-02 19:29:47 följande:

Jag tycker det vore jättebra om väst slutade köpa barn från fattiga länder. All form av trafficking och människohandel är dåligt även om det finns enstaka individer som gynnats. Vi borde istället göra det lättare att adoptera inom landet. Barn som varit familjehemsplacerade i flera år bör adopteras bort istället, jag vet att de börjat lite smått efter Lilla hjärtat men det finns en lång väg kvar att gå. 

Jämställer du adoption med trafficking? Förvånad

Det handlar inte om att "köpa barn", eftersom de blivande adoptionsföräldrarna måste godkännas av kommunens handläggare först. Det är inte bara att gå ut och köpa.

Däremot håller jag med om att principen "tillbaka till de biologiska föräldrarna till varje pris" borde avskaffas just för barnens bästa.
  • Blue Waffle
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 18:36:22 följande:
    Det förstår du också är en förevändning.

Varför förstår vi det tror du? Jo, för att samtliga länder inte har exakt samma problem. Det skulle vara skillnad om en utredning pekar på det och det landet och de specifika problem de har.
    Du vet att det var S och MP som begärde den här utredningen eller hur? SD har inte haft med den att göra.
    Så det är sådana som du som ser problem och ingen annan. Det finns massa forskning som stöder problematiken med internationella adoptionrt, problem för individen som tas ifrån sitt land och korruption och pengar som följer i dess spår. Barn till varje pris är en bra dokumentär serie om du vill ha lite info, tex bristen på bakgrundskontroller och undermåeliga utredningar både om vart barnen kommer ifrån och de som adopterar.
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige