Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
Vad tycker ni om detta?
www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringens-utredare-vill-forbjuda-internationella-adoptioner-till-sverige
Vad tycker ni om detta?
www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringens-utredare-vill-forbjuda-internationella-adoptioner-till-sverige
Tycker det är bra, eftersom det har visat sig att Adoptionscentrum medverkat till stöld av barn i olika länder.
Tänkte mycket på detta när jag pratade med min vän som är adopterad från Etiopien. Hennes svenska föräldrar skickade alltid pengar varje månad till den biologiska mamman i Etiopien. Då kunde jag inte låta bli att undra varför de inte kunde skicka de pengarna till mamman utan att ta hennes barn. Med hjälp av den extra slanten hade hon ju kunnat behålla sin dotter. Det blir så fel. Som att man köper ett barn. I all välmening, förstås, men ändå fel.
Det finns för stora risker i samband med internationella adoptioner.
Nunnor som tar ogifta mödrars barn, oäkta barn som stöts ut ur samhället, barn som dödförklaras och säljs. Det är för mycket. Ska vi verkligen stötta det? Barn är ingen handelsvara.
Jag tycker det vore jättebra om väst slutade köpa barn från fattiga länder. All form av trafficking och människohandel är dåligt även om det finns enstaka individer som gynnats. Vi borde istället göra det lättare att adoptera inom landet. Barn som varit familjehemsplacerade i flera år bör adopteras bort istället, jag vet att de börjat lite smått efter Lilla hjärtat men det finns en lång väg kvar att gå.
Många har adopterat kinesiska flickor från Kina. Ettbarnspolitiken ledde till att flickor lämnades bort. Även sedan det blev tillåtet med flera barn, nöjer sig de flesta med ett barn. Men nu är det slut med att adoptera från Kina. Kina har förbjudit adoptioner till utlandet.
"Kina upphör helt med adoptioner till utlandet. Landets tidigare oro för överbefolkning har bytts ut mot ett annat bekymmer ? för få barn föds.
Beslutet innebär slutet för världens största adoptionsprogram.
---
Sverige började adoptera barn från Kina 1992. Totalt har över 4 000 kinesiska barn adopterats av svenska familjer." www.dn.se/varlden/darfor-slutar-kina-adoptera-barn-till-utlandet/
Jag tycker det vore jättebra om väst slutade köpa barn från fattiga länder. All form av trafficking och människohandel är dåligt även om det finns enstaka individer som gynnats. Vi borde istället göra det lättare att adoptera inom landet. Barn som varit familjehemsplacerade i flera år bör adopteras bort istället, jag vet att de börjat lite smått efter Lilla hjärtat men det finns en lång väg kvar att gå.