• Blue Waffle

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Tobias Hübinette har drivit denna frågan i många r och har väldigt bra poänger (han är själv adopterad)
    Faktum är att många barn som adopteras har dålig psykisk häsla, har lättare att hamna i missbruk och kriminalitet för de känner sig rotlösa.

Bättre vore om man fick adoptera inrikes, vi har tusentals barn från usla familjer som lever i familjehem utan trygghet. De vborde kunna bli adopterade istllet.

• Blue Waffle
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 16:33:14 följande:

Jag förstår problemet med adoption, samtidigt som det reella budskapet blir att vi vill bara ha ariskt blod i Sverige och att kvinnor måste föda fler barn. 

Att adoptioner är dåliga i vissa länder verkar mest användas som en förevändning till att skapa ett ariskt samhälle.

Det är min femma.

Nej, för DIG är det "reella budskapet" för alla andra människor handlar det om att åtgärda problem med korruption, kidnappningar och trafficing.
  • Blue Waffle
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 18:36:22 följande:
    Det förstår du också är en förevändning.

Varför förstår vi det tror du? Jo, för att samtliga länder inte har exakt samma problem. Det skulle vara skillnad om en utredning pekar på det och det landet och de specifika problem de har.
    Du vet att det var S och MP som begärde den här utredningen eller hur? SD har inte haft med den att göra.
    Så det är sådana som du som ser problem och ingen annan. Det finns massa forskning som stöder problematiken med internationella adoptionrt, problem för individen som tas ifrån sitt land och korruption och pengar som följer i dess spår. Barn till varje pris är en bra dokumentär serie om du vill ha lite info, tex bristen på bakgrundskontroller och undermåeliga utredningar både om vart barnen kommer ifrån och de som adopterar.
  • Blue Waffle
    Hjelm skrev 2024-10-02 18:55:18 följande:
    Så är det. Tusentals barn i Sverige far mycket illa - tyvärr. Det är många som garanterat hade haft det bättre i kärleksfulla adoptivhem än med sina biologiska föräldrar.

Men att underlätta för inhemsk adoption innebär också att man helt skulle behöva göra om familjepolitik i grunden. Levnadsstandarden i Sverige är så hög och underlättningarna för barnfamiljer så stora (barnbidrag, föräldraledighet, underhållstvång för frånvarande pappa etc) att det är mycket få som blir av med vårdnaden eller "måste" ge upp föräldraskapet. Och myndigheterna vill in i det allra längsta stötta de biologiska föräldrarna att ha kvar vårdnaden. Förhoppningsvis är det allt som oftast av godo - men det finns ju tyvärr flera skräckexempel på barn som tillåtits dö av föräldrars vanvård.
    Exakt. Och det är en egen del där "Lilla hjärtat" Esmerada är ett exempel som borde tas på allvar, precis som liknande fall i storbritanien som ledde till deras lagändrig för mnga årsedan. I Sverie är problemet att vi har en lag som stöttar föräldrarn,a inte barnet. I grund och botten är det där problemet ligger, barn som omhändertagits och varit familjehemsplacerade under flera år borde kunna adopteras av familjehemmet, snarare än att ryckas upp med rötterna och placeras hos bioföräldrar som de i vissa fall aldrig ens träffat.
  • Blue Waffle
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 20:11:28 följande:
    Jag tror att det ligger ett rastänkande bakom idén, för annars så skulle man väl identifiera vilka länder som har problem?

Det här kommer att låta illa globalt och kommer att skada  Sveriges relationer utomlands. Skulle inte investera i svenska aktier/ företag just nu pga detta. (eftersom jag antar att fler utländska företag kommer att vara tveksamma)
    Så du anser att S och MP som tillsatte utredarna är rasister? Eller utredarnna? Eller vart kommer "rastänket" ifrån menar du?
  • Blue Waffle
    Xenia skrev 2024-10-02 20:02:17 följande:
    Ja, man resonerade som så: "När det finns så många föräldralösa barn ute i världen, varför skapa nya barn, varför inte ge de barnen ett hem?"

Det var kanske naivt, man förutsåg inte de problem som kunde komma med mobbning och utanförskap, rotlöshet och rasism. Men tills någon ger mig statistik på motsatsen så tror jag ändå det gick bra i de flesta fall.

Hälsan tiger still, det är undantagen som är aktiva mot adoption.
    Jag är sjläv adopterad, och det har tagit många år för mig i samtal med kurator för att kunna inte ha ångest över vissa saker i livet. Saker som känns självklara för andra men som får mig att bryta ihop, att min mamma inte någonin kommer träffa mina barn är en av  dem. Deras frågor om historia och bakgrund som jag inte kan svara på för att jag inte har någon att fråga. Sjkdomar som jag orar mig för, genetik och lite annat som folk tar förgivet i sin vardag. Att gå till BVC första gången och inte kunna svara på av frågorna om vilka sjukdomar man har i släkten. 
    Jag har haft självskadebeteende, Jag har gått i samtalsgruper för adopterade barn, jag har många jag känner om funderat på självmord för de känner att det är enda sättet för dem att få träffa sina riktiga föräldrar för de räknar med att de är döda...om de inte är döda, varför gav de bort mig, varför just jag? Osv. Jag har besökt mitt urspringsland två gånger, och jag vill inte åka dit mer. Det går inte att beskriva den känslan att att stirra på varenda människa du möter och hoppas att de ska känne igen dig, bara be inom sig att någon ska komma fram och säga "du är min", känslan av att hela tiden föreställa sig någon iögonvrån som står med armarna utsträckta för en kram. Det är tortyr på ett sätt som få kan förstå. Och sedan finns det all denna whataboutism, men sverige är ju ett sådan bra land, du kom ju hit för att någon ville ha dig, tror du du haft det bättre om du varit kvar etc. men det spelar ingen roll, de är frågor som inte är relevanta för den verklighet jag är i.
    Xenia skrev 2024-10-02 20:23:40 följande:
    Jämställer du adoption med trafficking? Förvånad

Det handlar inte om att "köpa barn", eftersom de blivande adoptionsföräldrarna måste godkännas av kommunens handläggare först. Det är inte bara att gå ut och köpa.

Däremot håller jag med om att principen "tillbaka till de biologiska föräldrarna till varje pris" borde avskaffas just för barnens bästa.
    Ja det är trafficing, du köper en människa för att tillfredställa dina behov. De behöver inte vara sexuella, men du köper ett barn för att du vill ha barn.

De föräldrarna som utredskan både ljuga och manipulera. Kommunens utredare är inga supermäniskor, de har ett papper med frågor och sedan ska de analysera svaeten, men vet man i förväg vad man ska svara så är det lätt att lura tyvärr. "Barn till varje pris" är en bra dokumentärserie i ämnet.

Nej, tillbaka till bioföräldrarna är inte alltid i linje med barnets bästa. Det delar vi samma syn på.

• Blue Waffle
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 00:07:12 följande:
    Inte för att vara sån men att du är adopterad eller inte vara adopterad förändrar inte din situation. Du blev bortvald av olika anledningar och du hade fortfarande varit bortvald även om du inte blivit adopterad. Du hade inte fått några svar om du bott kvar på barnhemmet i hemlandet utan kärlek från någon som kan kalla sig för din pappa och mamma. Att du är adopterad är bara en bieffekt av allt som redan hänt dig. Om du bott kvar på barnhemmet i ditt hemland  hade du inte heller vetat din genetik och sjukdomar. Du hade inte kunnat berätta för dina barn om din bakgrund. Istället för att välja att åka till ditt hemland och hoppas på att någon ska känna igen dig, hade du fått utstå varje dag om du bodde kvar i ditt hemland. Det bästa som hänt dig i din fruktansvärda situation där du blev bortvald av dina biologiska föräldrar, var att någon var villig att vilja vara din mamma och pappa. Tycker du ska vara tacksam för det du har för du beter dig precis som att adoptionen gjorde dig föräldralös när det faktum var att du var redan bortvald av dina biologiska föräldrar och inte fick kärlek från någon. 
    Du vet inte ett skit om det. Inte det minsta. Du har noll och ingen aningom ur det ser ut i mitt ursprungland. Du vet inte om jag ens bott på barnhem eller om jag stals av mina föräldrar, om jag såldes av en släkting eller om regeringen samlade in barn från oönskde minoriteter för att sälja till väst. Du ska enbart sitta ned och vara tyst.
    I mitt hemland hade jag ett namn, ett ursprung, en kultur, ett folk, en tillhörighet. Det saknar jag här. Jag har inte möts av rasism, jag har inte kännt mig utanför för att jag inte är blond, jag har käntandra saker och det är just pga sådana som du. Den nonchalanta ignoransen att just DU tror dig veta bättre hur jag mår eller vad som är bäst för mig än jag gör själv. 
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige