• Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-03 14:03:46 följande:
    Du har ju själv ett rastänkande om du tror att pojkens hudfärg i ett "ariskt" samhälle är problemet. Precis det jag menar. 
    Hur menar du nu? Att man ska låtsas att barnet är vitt?

Du verkar inte ha en aning om de utmaningar som möter en svart pojke dagligen på grund av hans hudfärg. Ska man dessutom behöva vara skyltdocka för en queerfamilj? 

Du tillhör de som inte "ser" hudfärger förstår jag, men det är tyvärr inte hjälpsamt för oss som har en annan hudfärg. 
  • Anonym (Maja)
    Cathariiina skrev 2024-10-03 23:42:10 följande:
    Jag vet två sådana fall. Den ena var (tyvärr) en av mina kusiner. Hans fru hade någon konstig hormonrubbning, hon blev av med mensen redan i 20-årsåldern, så hon var helt inställd på att aldrig kunna få några biologiska barn. Hon och hennes man adopterade därför en flicka från Sri Lanka. 

Sedan blev min kusin - som var officer - stationerad i Libanon, och hans fru reste dit för att hälsa på. Hon hamnade i värsta skräcksituationen med bombangrepp, flykt och dödsångest! När hon kom hem började hon må illa, och trodde först att hon hade fått amöbadysenteri då hon varit tvungen att dricka okokt vatten. Men det visade sig vara en bebis i magen! Läkarna förklarade det med, att skräcken hade skakat om hennes hormonsystem så att det hade kommit EN ägglossning efter alla år, och den lyckades dom omedvetet pricka. 

Men detta var en passus. Det jag skulle berätta var, att när de fick sin "egen" pojke, så var den adopterade flickan inte lika rolig längre, och det var uppenbart att hon var medveten om det också... Gråter

Det andra fallet var en kompis, hon hade en biologisk lillebror och en adopterad lillasyster från Korea. Åren hade gått och inget mer barn kom, och föräldrarna ville att min kompis skule ha ett syskon. Mamman blev gravid direkt när de kom hem med det adopterade barnet - kanske just för att "spänningarna släppte". Och då kunde de inte komma ur adoptionen längre, det var inte möjligt att resa tillbaka till Korea och lämna tillbaka flickan. Föräldrarna gjorde aldrig någon hemlighet av, att de tyckte att adoptivdottern var ganska onödig.Mamman pratade till och med öppet om detta, hon sa en gång - när vi tonåringar var med!, dock inte den adopterade dottern, men ändå - att "jag önskar att vi hade haft is i magen och väntat lite med att adoptera". Gråter

Sen finns det många fall som är i min situation också. Jag och min man stod i adoptionskö. Vi hade försökt i 10 år att bli gravida. Vi var utredda och godkända gör adoption. Mitt i allt blev jag gravid. Vi mörkade att vi var gravida för vi ville verkligen ha det adopterade barnet som skulle bli vårt. Jag älskade det i samma stund som vi  bestämde oss för att adoptera. Det kändes som högsta vinsten att få två. 

Adoptionsbyrån satte stopp för det. Just då var det brist på barn tillgängliga för adoption så blev man gravid blev alla godkännande tillbakadragna. Mitt biologiska barn är tonåring nu. I mitt hjärta sörjer jag fortfarande barnet som skulle blivit mitt. Vi är många som råkat ut gör det. Det händer fortfarande att jag får kommentarer om vilken tur vi hade som slapp adoptera. Jag nickar,  men inom finns ett hjärta som fortfarande är ärrat efter sorgen av mitt barn som aldrig blev. Det gör allt för ont att prata om och jag tror ingen skulle förstå. Allt är inte alltid som det ser ut? Och jo, jag älskar mitt biologiska barn över allt annat, men jag hade älskat det adopterade över allt annat också. 

• Anonym (expo)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-04 09:56:31 följande:

Sen finns det många fall som är i min situation också. Jag och min man stod i adoptionskö. Vi hade försökt i 10 år att bli gravida. Vi var utredda och godkända gör adoption. Mitt i allt blev jag gravid. Vi mörkade att vi var gravida för vi ville verkligen ha det adopterade barnet som skulle bli vårt. Jag älskade det i samma stund som vi  bestämde oss för att adoptera. Det kändes som högsta vinsten att få två. 

Adoptionsbyrån satte stopp för det. Just då var det brist på barn tillgängliga för adoption så blev man gravid blev alla godkännande tillbakadragna. Mitt biologiska barn är tonåring nu. I mitt hjärta sörjer jag fortfarande barnet som skulle blivit mitt. Vi är många som råkat ut gör det. Det händer fortfarande att jag får kommentarer om vilken tur vi hade som slapp adoptera. Jag nickar,  men inom finns ett hjärta som fortfarande är ärrat efter sorgen av mitt barn som aldrig blev. Det gör allt för ont att prata om och jag tror ingen skulle förstå. Allt är inte alltid som det ser ut? Och jo, jag älskar mitt biologiska barn över allt annat, men jag hade älskat det adopterade över allt annat också. 

Detta är den enda meningen som är relevant: att det just då, och nästan alltid är brist på barn för adoption. Och därför har man stulit barn, ljugit om att de var föräldralösa, sålt dem för adoption för att tillgodose rika barnlösas behov av att få bli föräldrar. 

Allt annat du skriver är sorger och svårigheter som alla får gå igenom i livet. Men som inte nödvändigtvis måste botas med att köpa stulna barn och skeppa dem från andra sidan jorden. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 11:50:43 följande:
    Detta är den enda meningen som är relevant: att det just då, och nästan alltid är brist på barn för adoption. Och därför har man stulit barn, ljugit om att de var föräldralösa, sålt dem för adoption för att tillgodose rika barnlösas behov av att få bli föräldrar. 

Allt annat du skriver är sorger och svårigheter som alla får gå igenom i livet. Men som inte nödvändigtvis måste botas med att köpa stulna barn och skeppa dem från andra sidan jorden. 

Att det finns brist på barn att adoptera betyder inte att det finns brist barn på barnhem runt om i världen. Det finns ett väl tilltaget överskott av barn som ingen vill ha. Dom här barnen sparkas sen ut på gatan i tonåren för att få klara sej bäst dom vill. Det finns inga biologiska föräldrar som sålt dom eller vill ha dom tillbaka. 

Om adoptioner fungerat som det borde är adoption ett fint sätt att få barn på ur både barnets och adoptivföräldrarnas aspekt. Det handlar ingenting om att hjälpa ett fattigt barn ur misären eller bota sin egen sorg. Ur föräldrarperspektiv är det enbart samma längtan att få barn som biologiska föräldrarna har. Lägg inte den sjuka biten med barnhandel på adoptivföräldrarna. Dom hade ingenting med den biten att göra. 

Och ja, det är väl självklart att alla under sin livstid drabbas av sorger. Ditt påstående om att jag skulle velat botat min sorg med ett stulet barn är om du ursäktar riktigt korkat. För övrigt var dom barnen vi köade för lite äldre, från 3år och uppåt och inte från andra sidan jordklotet. 

• Anonym (expo)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-04 13:32:25 följande:

Att det finns brist på barn att adoptera betyder inte att det finns brist barn på barnhem runt om i världen. Det finns ett väl tilltaget överskott av barn som ingen vill ha. Dom här barnen sparkas sen ut på gatan i tonåren för att få klara sej bäst dom vill. Det finns inga biologiska föräldrar som sålt dom eller vill ha dom tillbaka. 

Om adoptioner fungerat som det borde är adoption ett fint sätt att få barn på ur både barnets och adoptivföräldrarnas aspekt. Det handlar ingenting om att hjälpa ett fattigt barn ur misären eller bota sin egen sorg. Ur föräldrarperspektiv är det enbart samma längtan att få barn som biologiska föräldrarna har. Lägg inte den sjuka biten med barnhandel på adoptivföräldrarna. Dom hade ingenting med den biten att göra. 

Och ja, det är väl självklart att alla under sin livstid drabbas av sorger. Ditt påstående om att jag skulle velat botat min sorg med ett stulet barn är om du ursäktar riktigt korkat. För övrigt var dom barnen vi köade för lite äldre, från 3år och uppåt och inte från andra sidan jordklotet. 

Och dessa barn som du påstår finns på barnhemmen vill väl inte heller de barnlösa i väst ha? Och om alla dessa föräldralösa barn finns, varför har det då uppdagats att så många barn stulits från sina föräldrar för att kunna adopteras bort? Jo, för att efterfrågan på barn att adoptera varit så mycket större än tillgången på föräldralösa barn. 

Den sjuka biten i adoption är att man ser det nästan enbart ur de vuxnas perspektiv. Barnets perspektiv att tvingas byta land, språk, kultur, få sin tidigare identitet raderad osv för att att få en familj, är inte i fokus. Utan i de allra flesta fall är adoption det sätt man har att bota ofrivillig barnlöshet. 

Och nu när det finns andra sätt, IVF, donation av ägg/spermier, surrogat, så har efterfrågan på att adoptera sjunkit. Och nu kan det förhoppningsvis upphöra helt, åtminstone från Sverige och andra länder som kommit till samma beslut efter sina utredningar. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 13:56:40 följande:
    Och dessa barn som du påstår finns på barnhemmen vill väl inte heller de barnlösa i väst ha? Och om alla dessa föräldralösa barn finns, varför har det då uppdagats att så många barn stulits från sina föräldrar för att kunna adopteras bort? Jo, för att efterfrågan på barn att adoptera varit så mycket större än tillgången på föräldralösa barn. 

Den sjuka biten i adoption är att man ser det nästan enbart ur de vuxnas perspektiv. Barnets perspektiv att tvingas byta land, språk, kultur, få sin tidigare identitet raderad osv för att att få en familj, är inte i fokus. Utan i de allra flesta fall är adoption det sätt man har att bota ofrivillig barnlöshet. 

Och nu när det finns andra sätt, IVF, donation av ägg/spermier, surrogat, så har efterfrågan på att adoptera sjunkit. Och nu kan det förhoppningsvis upphöra helt, åtminstone från Sverige och andra länder som kommit till samma beslut efter sina utredningar. 

Du kan inte åka till ett barnhem och hämta hem ett barn. Det kallas kidnappning och är inte tillåtet. Men jo det finns fullt med barnhem med föräldralösa barn runt om i världen men som är inte möjliga att adoptera. 

Om en adoption går rätt till är adoptionen lika mycket till för barnet. Du har fel där.

• Anonym (Poison)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-04 09:21:29 följande:
    Hur menar du nu? Att man ska låtsas att barnet är vitt?

Du verkar inte ha en aning om de utmaningar som möter en svart pojke dagligen på grund av hans hudfärg. Ska man dessutom behöva vara skyltdocka för en queerfamilj? 

Du tillhör de som inte "ser" hudfärger förstår jag, men det är tyvärr inte hjälpsamt för oss som har en annan hudfärg. 
    Du får tycka vad du vill. Du får tycka att Sverige bara ska befolkas av den "ariska rasen"
    "För icke-ariernas skull" -förstås "inte pga ett rastänkande, näe verkligen inte" Obestämd "det är så synd om svarta" "de har det bättre i sina egna länder"

Förstår du mig? Så här kommer Sverige att uppfattas av andra länder. Dvs extremt rasistiskt.  
  • Xenia
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 13:56:40 följande:

Du tycks inte bry dig så mycket om dessa barn på barnhem. De ses som hemlandets egendom, därför adopteras de inte bort utomlands.

Det finns ju länder som förbjudit internationella adoptioner och andra länder som tänker göra det. En orsak är att det föds för få barn så därför får dessa barn växa upp på barnhem. Huvudsaken är att de får behålla sitt språk och sin kultur. Att de går miste om föräldrars kärlek gör tydligen inget. Hellre inga föräldrar alls än föräldrar av annan kultur och annan ras.

Förstår inte hur du kan tycka att surrogatmödrar är bra. Det är väl ett typiskt exempel på hur rika utnyttjar fattiga, ett slags kolonialism.
  • Xenia
    Anonym (expo) skrev 2024-10-02 15:30:17 följande:

Inte en dag för tidigt. 

Med tanke på hur oetisk hanteringen av adoptioner alltid varit och bidragit till stöld av barn, handel med barn, etnisk rensning i ursprungsländerna, att barn förlorat kontakten med sitt ursprung och blivit fråntagna sina identiteter. 

Det där är ju inte sant. Att adoption alltid bidragit till stöld av barn, det skulle jag vilja se belägg för.

De blandbarn som föddes i Sydkorea, resultatet av förbindelser mellan sydkoreanska kvinnor och amerikanska soldater, de accepterades ju inte i Sydkorea. Därför adopterades de till USA (där man tydligen var mindre rasistiska).
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-04 15:35:46 följande:
    Du tycks inte bry dig så mycket om dessa barn på barnhem. De ses som hemlandets egendom, därför adopteras de inte bort utomlands.

Det finns ju länder som förbjudit internationella adoptioner och andra länder som tänker göra det. En orsak är att det föds för få barn så därför får dessa barn växa upp på barnhem. Huvudsaken är att de får behålla sitt språk och sin kultur. Att de går miste om föräldrars kärlek gör tydligen inget. Hellre inga föräldrar alls än föräldrar av annan kultur och annan ras.

Förstår inte hur du kan tycka att surrogatmödrar är bra. Det är väl ett typiskt exempel på hur rika utnyttjar fattiga, ett slags kolonialism.
    Vad är det du menar att jag ska bry mig om? 

Att barn som inte anses adopterbara inte adopteras bort? Och att det på nåt sätt trumfar de barn som stulits och adopterats bort trots att de inte alls är föräldralösa, bara för att rika västerlänningar ska få bli föräldrar?

Det vi har makt att förändra här i Sverige är ju hur vi beter oss. Dvs att vi som land inte bidrar till att stulna barn säljs för adoption. 

VAR har jag skrivit att jag tycker att surrogatmödrar är bra. För det gör jag nämligen inte alls. Jag bara konstaterar att när det finns möjlighet att få egna biologiska barn, då är adoption inte lika intressant och behjärtansvärt längre. 
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige