• Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige
  • Embla twopointoh
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 18:02:50 följande:

Tror inte du förstår uttrycket whataboutism. 

Blue waffle argumenterar för ett adoptionsstopp med hänvisning till bråket med den andre, med motiveringen att allt troligen skulle varit bra om hen själv fått stanna kvar i landet hen blev adopterad från. Där hade hen haft ett namn och en tillhörighet. Så ser argumentationen ut i ett större perspektiv.

Jag förstår det utmärkt, tack. Det är whataboutism eftersom du svarar det Blue Waffle skriver om "nonchalant ignorans" med att det är minsann Blue Waffle som är "nonchalant ignorant". Klassiskt tu quoque.

Ja, Blue Waffle argumenterar utifrån sina egna erfarenheter som adopterad. Däremot har jag inte sett att denna användare säger sig representera alla adopterade, varken uttalat eller underförstått.
  • Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 19:14:15 följande:
    Jag förstår det utmärkt, tack. Det är whataboutism eftersom du svarar det Blue Waffle skriver om "nonchalant ignorans" med att det är minsann Blue Waffle som är "nonchalant ignorant". Klassiskt tu quoque.

Ja, Blue Waffle argumenterar utifrån sina egna erfarenheter som adopterad. Däremot har jag inte sett att denna användare säger sig representera alla adopterade, varken uttalat eller underförstått.
    Jag håller såklart inte med att jag skulle vara nonchalant bara för att jag ser saker på ett annat sätt än vad blue waffle gör. Att hoppa på någon i en diskussion bara för att denne ser saker på ett annat sätt kallas härskarteknik.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 20:41:46 följande:
    Jag håller såklart inte med att jag skulle vara nonchalant bara för att jag ser saker på ett annat sätt än vad blue waffle gör. Att hoppa på någon i en diskussion bara för att denne ser saker på ett annat sätt kallas härskarteknik.
    Det är helt sant att det inte är speciellt sakligt eller konstruktivt att gå på någons person (härskarteknik är det inte, om man ska vara petig. Härskarteknik handlar om att förminska andra på olika sätt, inte "bara" att gå på dem personligen). Men nu är det så att Blue Waffle reagerade mot att du gick på henne/honom först, och med tanke på vad du skrev kan jag faktiskt förstå Blue Waffles reaktion.
  • Anonym (Poison)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 19:14:15 följande:

Vi tolkar saken olika, jag tycker det är underförstått att blue waffle pratar om att det är bättre för adopterade att stanna kvar i sina länder och tar upp sin egen syn på sin egen adoption. Har du läst vad denne har för åsikter om adoption? Det är uppenbart att denne applicerar sina egna upplevelser på adoptionsprocessen, ergo: nonchalant ignorans.
  • Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 21:13:33 följande:
    Det är helt sant att det inte är speciellt sakligt eller konstruktivt att gå på någons person (härskarteknik är det inte, om man ska vara petig. Härskarteknik handlar om att förminska andra på olika sätt, inte "bara" att gå på dem personligen). Men nu är det så att Blue Waffle reagerade mot att du gick på henne/honom först, och med tanke på vad du skrev kan jag faktiskt förstå Blue Waffles reaktion.
    Att minimera någon annan är härskarteknik. Jag gick inte på blue utan jag försökte få henne till att se adoptionen som något positivt och att det inte hade varit lättare om hon stannat i hemlandet. Jag tycker det är skadligt för hälsan att hålla sig fast vid en idé om att allt skulle vara bättre om man bott kvar i hemlandet där hon inte hade någon och även inbilla sig att hon måste vara en av de stulna barnen. Det är verkligen inte bra för välmåendet. Hon påstår sig ha haft ett namn i hemlandet, det är ju en bra början att börja söka efter sina föräldrar och få svar på sina frågor. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-27 21:56:47 följande:
    Vi tolkar saken olika, jag tycker det är underförstått att blue waffle pratar om att det är bättre för adopterade att stanna kvar i sina länder och tar upp sin egen syn på sin egen adoption. Har du läst vad denne har för åsikter om adoption? Det är uppenbart att denne applicerar sina egna upplevelser på adoptionsprocessen, ergo: nonchalant ignorans.
    Det är alltid vanskligt att tillskriva andra outtalade åsikter och/eller känslor, och det är något man bör undvika i en saklig diskussion. Visst, du kan ha rätt i att det är så Blue Waffle menar, men det är ändå schysstare att faktiskt fråga någon vad denna tycker/menar, än att förutsätta och argumentera utifrån denna förutsättning.

Jag tycker faktiskt inte att det är så uppenbart. Det jag uppfattar är att personen upplever sin egen adoption som negativ och är därför kritisk till förfarandet vid adoption, men det är inte samma sak som att vara helt emot internationella adoptioner alltid i alla situationer. Man får helt enkelt fråga Blue Waffle vad hon/han tycker om detta.

Jag har hört ganska många adopterade, både sådana jag pratat med personligen och i intervjuer, som har kritik både mot själva adoptionssystemet/förfarandet, och mot bemötandet och attityderna. Det där om att adopterade förväntas vara tacksamma för att de hamnat i fina Sverige är ganska vanligt, och jag förstår att de tröttnar på denna i grunden oerhört nedlåtande och insiktslösa attityd. En attityd som Blue Waffle bemöttes med även i denna tråd. Jag hade nog fräst ifrån jag också i det läget, ärligt talat.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 22:11:12 följande:
    Att minimera någon annan är härskarteknik

. Jag gick inte på blue utan jag försökte få henne till att se adoptionen som något positivt och att det inte hade varit lättare om hon stannat i hemlandet. Jag tycker det är skadligt för hälsan att hålla sig fast vid en idé om att allt skulle vara bättre om man bott kvar i hemlandet där hon inte hade någon och även inbilla sig att hon måste vara en av de stulna barnen. Det är verkligen inte bra för välmåendet. Hon påstår sig ha haft ett namn i hemlandet, det är ju en bra början att börja söka efter sina föräldrar och få svar på sina frågor. 
    Ja, det var ju det jag skrev?

Du får ursäkta, men du vet ju ingenting om varför just Blue Waffle blev bortadopterad, hur situationen var, hur hemlandet är, och så vidare. Ändå skriver du som om du satt på fakta i fallet. Hela det inlägget, och nu också formuleringen att BW "inbillar" sig, är oerhört nedlåtande.

• Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 23:29:57 följande:
    Ja, det var ju det jag skrev?

Du får ursäkta, men du vet ju ingenting om varför just Blue Waffle blev bortadopterad, hur situationen var, hur hemlandet är, och så vidare. Ändå skriver du som om du satt på fakta i fallet. Hela det inlägget, och nu också formuleringen att BW "inbillar" sig, är oerhört nedlåtande.
    Då har du och blue tolkat in mer än vad som faktiskt står i mitt meddelande och det är faktiskt inte mitt problem.

oavsett är det ohälsosamt att tro att man blivit stulen när det handlar om 600 adopterade barn av 70 000 i Sverige sedan 70-talet. Man ska nog vara försiktig med att tro att man tillhör en av dessa 600 i Sverige. Det kan påverka många delar i sitt liv negativt. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 23:20:31 följande:
    Jag har hört ganska många adopterade, både sådana jag pratat med personligen och i intervjuer, som har kritik både mot själva adoptionssystemet/förfarandet, och mot bemötandet och attityderna. Det där om att adopterade förväntas vara tacksamma för att de hamnat i fina Sverige är ganska vanligt, och jag förstår att de tröttnar på denna i grunden oerhört nedlåtande och insiktslösa attityd. En attityd som Blue Waffle bemöttes med även i denna tråd. Jag hade nog fräst ifrån jag också i det läget, ärligt talat.

Du tolkar verkligen saker lite hur du vill. Ingenstans skrev jag att hon skulle vara tacksam för att hamna i Sverige. Jag skrev att hon borde känna tacksamhet för att hon i denna redan fruktansvärda situation där hon blivit bortvald, hade människor som ville adoptera henne och ge henne kärlek. 

Vad är alternativet? Att vara föräldralös och leva på barnhem utan kärlek.  Är det bättre? Enligt dig och blue verkar det vara så och då känner ni och tycker som ni gör och då vet vi det. 

• Xenia
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 16:01:47 följande:
    Du kommer nog att få beläggen du efterfrågar när den här utredningen är klar. Men redan på 70 och 80-talet kom det fram att det förekom stulna barn i Thailand och Chile som sen adopterades bort. I början av 2000-talet när Uffe K var ordförande i Adoptionscentrum så kom det larm om barn som stals i Kina och sedan adopterades bort. 

Adoptionsförmedlarna har alltid försökt att mörka detta, men iom den här utredningen som pågår så håller det på att komma fram. Så ja, det har sannolikt förekommit hela tiden mer eller mindre alltid och i alla länder som adopterat bort barn. 
    Det är förstås hemskt att barn blivit stulna. Men tills motsatsen bevisats föredrar jag att tro att det är en minoritet av fallen.

Internationella adoptioner förekom före 70-talet. Du har inget att säga om de blandbarn i Sydkorea som adopterats först i USA, sedan i övriga världen inkl Sverige. De var inte stulna, ingen ville ha dem i Sydkorea. Alltså stämmer inte ditt påstående att stölder förekommit hela tiden.

Ja, vad var Kristerssons del i detta? Ville han sopa stölderna under mattan för att han och hans fru själva adopterat?
  • Xenia
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 16:05:11 följande:
    Många verkar ju vilja få det till att de adopterar av människokärlek, omtanke om barnet osv inte aaaalls för att de vill bli föräldrar oavsett hur de fått tillgång till barnet. 

Och ja, det är rätt vanligt att man anser att adopterade ska vara tacksamma. Både i samhället i stort, och i den egna familjen där den adopterade hamnade. Många adopterade som vittnar om det.
    Man såg det som en win-win situaton. Barnen på barnhemmen fick en familj, paret fick ett efterlängtat barn.

Föräldrarna ska naturligtvis inte kräva tacksamhet av barnen, de valde ju själva sina adoptivbarn medan barnen inte hade något val, lika litet som biologiska har något val.

Men vi andra kan tycka att de vuxna adoptivbarnen är otacksamma som inte uppskattar Sverige. Iofs tycker jag alla som är födda i Sverige borde vara tacksamma, eller kanske snarare uppskatta fördelarna med att få växa upp i Sverige. De borde också fråga sig om alternativet varit bättre, dvs att växa upp på ett barnhem. Och ifrågasätta de värderingar man har i födelselandet - blandbarn föraktades och diskriminerades. Ogifta mödrar fick inget stöd och blev utstötta. Fattiga familjer fick inget stöd.

En del vuxna adoptivbarn verkar idealisera födelselandet och demonisera Sverige.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-28 00:02:47 följande:

Du tolkar verkligen saker lite hur du vill. Ingenstans skrev jag att hon skulle vara tacksam för att hamna i Sverige. Jag skrev att hon borde känna tacksamhet för att hon i denna redan fruktansvärda situation där hon blivit bortvald, hade människor som ville adoptera henne och ge henne kärlek. 

Vad är alternativet? Att vara föräldralös och leva på barnhem utan kärlek.  Är det bättre? Enligt dig och blue verkar det vara så och då känner ni och tycker som ni gör och då vet vi det. 

Problemet är ju att många av barnen inte alls var föräldralösa. Utan stals från föräldrarna för att säljas till adoption. Detta är vad utredningar i flera länder kommit fram till, och sannolikt också vad den svenska utredningen hittar.

Och därför kommer man med förslaget att internationella adoptioner är en så korrupt verksamhet att den bara inte kan få fortgå. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-28 00:43:14 följande:
    Det är förstås hemskt att barn blivit stulna. Men tills motsatsen bevisats föredrar jag att tro att det är en minoritet av fallen.

Internationella adoptioner förekom före 70-talet. Du har inget att säga om de blandbarn i Sydkorea som adopterats först i USA, sedan i övriga världen inkl Sverige. De var inte stulna, ingen ville ha dem i Sydkorea. Alltså stämmer inte ditt påstående att stölder förekommit hela tiden.

Ja, vad var Kristerssons del i detta? Ville han sopa stölderna under mattan för att han och hans fru själva adopterat?
    Du får ju tro precis vad du vill. Tro på tomten eller vad som.

Sanningen håller på att komma fram vad gäller den smutsiga adoptionsindustrin.

Jo, stölder har förekommit hela tiden, så fort efterfrågan på barn ökade så såg man till att möta den på de sätt man kunde. Och fanns det inte tillräckligt många föräldralösa barn så gjorde man dem föräldralösa genom stöld.

Kristerssons del i det hela var att han som ordförande för Adoptionscentrum valde att bortse från information om allvarliga missförhållanden i organisationen som han var ansvarig för.

Hans ovilja att ta tag i sin organisations oegentligheter har lett till att detta har fått fortgå, år efter år. Och det har även lett till att adopterade aktivt undanhållits information om sitt ursprung och omständigheterna kring hur de blev adopterbara och sen skeppades till andra sidan jorden för att tillgodose svenska pars barnlängtan. 
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 23:51:21 följande:
    Då har du och blue tolkat in mer än vad som faktiskt står i mitt meddelande och det är faktiskt inte mitt problem.

oavsett är det ohälsosamt att tro att man blivit stulen när det handlar om 600 adopterade barn av 70 000 i Sverige sedan 70-talet. Man ska nog vara försiktig med att tro att man tillhör en av dessa 600 i Sverige. Det kan påverka många delar i sitt liv negativt. 
    Jag vet inte vad du fått siffran 600 ifrån. 

600 fall är de som utreds i Chile. Ett enda land av alla de länder som Sverige adopterat ifrån. Och då ör det 600 fall av ca 2000 barn totalt. Så ingen liten andel direkt.

Och mer och mer kommer fram om att denna form av barnstöld förekommit i alla länder som Sverige adopterat ifrån, så kan man ju räkna ut att det är bra många fler än de 600 som du hänvisar till.

Här tex framgår att illegala adoptioner hittades i alla undersökta länder. Och att dessa oegentligheter även varit kända och tom drivits på i mottagarländerna, för att tillgodose behovet av barn till alla barnlösa. 

Uppgifter om illegala adoptioner i alla undersökta länder - DN.se

Nederländerna stoppar internationella adoptioner | SVT Nyheter

?Verkar vara början på slutet för internationell adoption? | SVT Nyheter

Det är ju vad utredningarna i alla länder hittat, och håller på att hitta även i Sverige. Och de har också kommit fram till att all utlandsadoption måste upphöra eftersom verksamheten är och har varit så korrupt.

Sen är varje stulet barn en tragedi, oavsett om det finns flera fall eller inte. Eller du kanske skulle tycka att det inte gjorde så mycket om just ditt barn blev stulet och bortadopterat till ett annat land eftersom inte fler barn blivit stulna? Så då känns det ok för dig?
  • Anonym (T)
    Det var på tiden. 
    Jag är så jävla trött på importerade människor förstör för personer som föddes här. 
    Själv har jag blivit mobbad av en person som är adopterad från ett land utanför Europa. Sure, du kanske mår dåligt, men det ger dig fan ingen rätt att mobba andra.)
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige