Inlägg från: Anonym (expo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (expo)

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Inte en dag för tidigt. 

Med tanke på hur oetisk hanteringen av adoptioner alltid varit och bidragit till stöld av barn, handel med barn, etnisk rensning i ursprungsländerna, att barn förlorat kontakten med sitt ursprung och blivit fråntagna sina identiteter. 

• Anonym (expo)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-02 15:26:54 följande:

Tycker det är bra, eftersom det har visat sig att Adoptionscentrum medverkat till stöld av barn i olika länder. 

Tänkte mycket på detta när jag pratade med min vän som är adopterad från Etiopien. Hennes svenska föräldrar skickade alltid pengar varje månad till den biologiska mamman i Etiopien. Då kunde jag inte låta bli att undra varför de inte kunde skicka de pengarna till mamman utan att ta hennes barn. Med hjälp av den extra slanten hade hon ju kunnat behålla sin dotter. Det blir så fel. Som att man köper ett barn. I all välmening, förstås, men ändå fel.

Det finns för stora risker i samband med internationella adoptioner. 

Nunnor som tar ogifta mödrars barn, oäkta barn som stöts ut ur samhället, barn som dödförklaras och säljs. Det är för mycket. Ska vi verkligen stötta det? Barn är ingen handelsvara. 

Är det verkligen i all välmening om man tillgodoser sitt egen önskan att bli förälder på någon annans bekostnad?
  • Anonym (expo)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-02 15:39:33 följande:
    Nja. Jag försöker vara förstående. 

Men jag tror inte att en svensk familj på 70-talet tänkte så långt som att deras adopterade barn kunde ha stannat kvar i hemlandet. Jag får känslan av att de tänkte att de tillgodosåg både barnets och sitt eget behov. 

Som tur är har ju många länder fått det bättre sedan dess och behovet att adoptera bort barn är mindre. Behovet att adoptera kanske också har minskat betydligt sedan metoderna med assisterad befruktning har blivit bättre. 
    Ja, man försökte ju också ganska aktivt framställa det så. Att få växa upp i rika väst var liksom en gåva i sig till det stackars utländska barnet. Men trots allt är det ju väldigt få som skulle adopterat om de kunnat få biologiska barn. Det förekommer, men de allra flesta adopterar barn som ett sätt att råda bot på ofrivillig barnlöshet. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-02 19:13:30 följande:
    Men att oäkta barn stöts ut från samhället förändras ju inte av att internationella adoptioner förbjuds.
    På sikt gör det kanske det. Om de barnen inte kan göras av med lika lätt och man samtidigt jobbar med opinionen i landet. 
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 00:07:12 följande:
    Inte för att vara sån men att du är adopterad eller inte vara adopterad förändrar inte din situation. Du blev bortvald av olika anledningar och du hade fortfarande varit bortvald även om du inte blivit adopterad. Du hade inte fått några svar om du bott kvar på barnhemmet i hemlandet utan kärlek från någon som kan kalla sig för din pappa och mamma. Att du är adopterad är bara en bieffekt av allt som redan hänt dig. Om du bott kvar på barnhemmet i ditt hemland  hade du inte heller vetat din genetik och sjukdomar. Du hade inte kunnat berätta för dina barn om din bakgrund. Istället för att välja att åka till ditt hemland och hoppas på att någon ska känna igen dig, hade du fått utstå varje dag om du bodde kvar i ditt hemland. Det bästa som hänt dig i din fruktansvärda situation där du blev bortvald av dina biologiska föräldrar, var att någon var villig att vilja vara din mamma och pappa. Tycker du ska vara tacksam för det du har för du beter dig precis som att adoptionen gjorde dig föräldralös när det faktum var att du var redan bortvald av dina biologiska föräldrar och inte fick kärlek från någon. 
    Eftersom många barn är stulna och inte alls var föräldralösa så kan du inte veta hur livet varit om en person inte blivit adopterad. Och hade en föräldralös person fått stanna i sitt eget land, med sin egen kultur, där släktingarna faktiskt lever, så är nog chansen större till en återförening.

Men för att tillgodose västs omättliga behov av barn för att bota ofrivillig barnlöshet så har barn stulits och sålts. Man har suddat ut deras identitet, som ofta var känd, men doldes, man har skeppat dem till en annan världsdel utan en tanke på hur det blir för barnet.

Vad är det att vara tacksam för menar du? 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-02 20:02:17 följande:
    Ja, man resonerade som så: "När det finns så många föräldralösa barn ute i världen, varför skapa nya barn, varför inte ge de barnen ett hem?"

Det var kanske naivt, man förutsåg inte de problem som kunde komma med mobbning och utanförskap, rotlöshet och rasism. Men tills någon ger mig statistik på motsatsen så tror jag ändå det gick bra i de flesta fall.

Hälsan tiger still, det är undantagen som är aktiva mot adoption.
    Nä, hälsan tiger inte till. Snarare ohälsan som tiger still.

Internationellt adopterade löper dubbelt så stor risk att ta sitt liv | SVT Nyheter
  • Anonym (expo)
    Cathariiina skrev 2024-10-02 16:00:48 följande:
    Jo. Detta är något som jag inte heller gillar. Först försöker de precis allting för att få ett biologiskt barn, och först sedan - fast de aldrig har yttrat något sådant tidigare - börjar de att missionera om sin människokärlek, mångkulturens välsignelser, solidaritet över gränserna och alla människors lika värde... Om de hade velat göra en god gärning för ett övergivet barn som redan fanns, i stället för att sprida sina egna gener, så hade de ju gjort detta på en gång. 

OBS undantag finns, men de jag vet är par som dels haft egna barn också, och dels levt i ett av dessa länder inte i syftet att adoptera ett barn där, utan det har hänt för att t.ex. deras tjänsteflicka blivit med barn, och då har de erbjudit henne den utvägen.

Känner även ett missionärspar - sådana där riktigt karismatiska människor med lysande ögon - som bokstavligen hittade ett halvdött spädbarn, fullt med parasiter, ute i djungeln där modern uppenbarligen bara övergivit det. Den tjejen - som jag fortfarande har kontakt med - blev också en sådan "underbar" kristen som man träffar på ibland... Hon älskar och alla och alla älskar henne, ungefär. Men som sagt: detta är undantagen.  
    Mina föräldrars vänner var på väg att adoptera, hade ett barn som de få. Detta var på 60-talet.

Men så blev kvinnan gravid strax innan pojken skulle komma, och då ställde de in adoptionen. Då var deras lilla pojke som de väntat så länge på inte intressant längre. För nu skulle de ju få ett riktigt eget barn. 

Jag har hört den här historien så många gånger. Och alltid utifrån de vuxnas perspektiv, tänk att de äntligen blev gravida. Det var nog stressen som släppte när de bestämt sig för att adoptera. Och tänk ändå att de fick egna barn till slut. Inte en tanke på den lilla pojken som blev dumpad, som de först tänkte ta som sitt eget barn, men sen när de fick bättre alternativ så valde de bort honom utan en tanke. 

Det är först nu när jag blivit mer upplyst om adoption och adopterades villkor som jag inser hur fullständigt sjukt detta var.
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-02 19:16:43 följande:
    På någon annans bekostnad? Det var ju så att föräldrar utan barn skulle få barn utan föräldrar. Anser du verkligen att det är bättre för barn att växa upp på barnhem (och kastas ut därifrån när de blivit vuxna) än att växa upp i en familj och kunna räkna med stöd från sina föräldrar även när de blivit vuxna?
    Ja? om någon tar ditt barn för att ge till någon annan som är barnlös. Då får den andra personen bli förälder på din bekostnad.

Du har köpt myten att de barn som adopteras alltid var föräldralösa. Så har det inte varit, utan de har ofta stulits från fattiga och marginaliserade familjer. Inte sällan som ett led i etnisk rensning inom landet. 

Det har funnits en så enorm efterfrågan på barn att adoptera att det funnits mycket goda incitament att skapa adopterbara barn genom stöld och lögner. Så många av de barn som kommit hit genom adoption hade inte vuxit upp på barnhem, utan i sin egen familj, i sitt eget land. 

Så i praktiken har det varit så att föräldrar utan barn (?) som du uttrycker det, har fått barn som inte alls varit utan föräldrar, utan stulits och genom lögner gjorts föräldralösa på pappret. Och livet i den nya familjen i det nya landet har verkligen inte alltid blivit så himla bra. 
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 10:09:03 följande:

Långt ifrån alla barn är stulna. Nej, det är inte högre chans till återförening eftersom samma information som föräldrarna lämnade ser likadant ut oavsett om du bor i Sverige eller tex Indien. Tror du man får mer information bara för att man bor kvar i samma land? Nej, den inflation som finns, är den som finns. Hur tror du att personen ska hitta sina föräldrar genom att endast vistas i hemlandet? Känns ologiskt. 

Att vara tacksam för det man har beskrev jag ovan. Sedan kan man må dåligt över det som skett men adoptionen i sig är inte boven i dramat. 

Väldigt, väldigt många barn är stulna. Och det är det som den här utredningen visar, och orsaken till att man nu vill stoppa all adoption.

Ja, det är sannolikt lättare att få information om man befinner sig i landet, talar landets språk, med mera. Sannolikt mycket lättare om man finns kvar i landet om föräldern eller annan släkting letar efter en, man har kvar sitt ursprungliga namn osv. Såklart det kan förenkla. 

Vad är det man ska vara tacksam för? Att man blev stulen och skickad över halva världen som substitut för någon annans barnlöshet? Tacksam för att man fick sin identitet raderad och tvingades avstå sitt eget land, kultur och språk för att tillgodose någons behov av att få bli förälder?
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 11:44:40 följande:
    Det handlar om cirka 600 barn i Sverige sedan 70-talet av 60 000 adopterade barn sedan dess. Det kallar jag inte många i sammanhanget och det är specifikt länder som Chile och Sydkorea. Det är inte fel på adoption i sig utan det är att man måste utveckla ett säkert system vid adoptioner i dessa länder där stulna barn förekommer. 

Hur får du det att gå ihop? Om ett barn är stulet har barnet knappast sitt riktiga namn när de lämnar in barnet på barnhemmen. Om barnet har sitt riktiga namn vid adoption så får ju föräldrarna i Sverige ta del av namnet som även deras barn kan få ta del av om namnet ändras i framtiden. Du skriver väldigt mycket hittepå och ologiskheter.
    Vad baserar du den siffran på? Och varifrån får du uppgiften om vilka länder det främst gäller? Redan förra året kom ju uppgifter om att illegala adoptioner kom från alla länder och i en mycket större omfattning än som tidigare kommit fram. Och anledningen att det inte kommit fram är att adoptionsorganisationerna dolt detta.

Är du en del av utredningen? Har du insyn i dokumenten som adoptionsförmedlingarna gömt undan och precis nyligen tvingats dela med sig av till utredningen? 

I själva verket är det nog merparten av adopterade som är stulna på ett eller annat sätt. 

Det är kanske inte fel i sig på adoption, men det går inte att utveckla ett säkert system för adoption så länge det finns pengar att tjäna på att göra barn adopterbara.

Det är snarare du som skriver mycket hittepå, du verkar inte påläst. Du har svalt lögnerna som adoptionsförmedlingarna har matat ut.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 12:12:30 följande:
    Informationen finns på internet om du söker efter den. Jag kan inte ta dig på allvar när du nu skriver att merparten av alla adopterade är stulna barn?du verkar leva i en helt annan värld du. 
    Vilken information är det du hänvisar till? De få fall som ännu gått att bevisa, är det dem du menar? För du fattar nog själv att det är ett enormt mörkertal som döljer sig bakom de sifforna. Och att anledningen till att adoptionsförmedlingarna inte lämnat ut sin dokumentation, ens till de adopterade som pappren gäller, är att de vill dölja att detta pågått i sån omfattning under alla år.

Den informationen finns om du söker efter den. 
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige