Inlägg från: Anonym (expo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (expo)

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Xenia skrev 2024-10-03 12:10:48 följande:

Finns det någon utredning om just detta att länka till?

En del säger att de allra flesta adoptivbarn är stulna. En del säger att det är en minoritet. Det verkar som man själv får välja vad man ska tro på.

Även om en del barn är stulna så är ju adoptivföräldrarna oskyldiga. Barnen är på barnhem när de adopteras och de blivande föräldrarna har fått höra att föräldrarna är döda, att modern är ogift eller att barnet hittats i en korg på trappan. Så det är orättvist att anklaga adoptivföräldrarna för att ha "köpt stulna barn".

Ingen har väl påstått att adoptivföräldrarna är de skyldiga?

Nej, man får inte välja själv vad man ska tro på. Det är ju detta som hela den stora utredningen mynnar ut i, att så pass många adoptioner gått felaktigt till att man helt enkelt inte kan försvara en fortsättning av internationella adoptioner. 

Adoptionsförmedlingarna har vetat detta under många många år, redan på 70-talet slogs det larm från Chile. Och det är även de som tjänat pengar på att stjäla barn, och sen få pengar från svenska staten genom adoptionsbidraget som adoptivföräldrarna får.

Föräldrarna som adopterat har handlat i god tro för att förmedlingarna medvetet undanhållit sanningen. Men eftersom larmen funnits i media så har ju många som adopterat kunna informera sig på andra vis, åtminstone de senaste 20-30 åren.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 12:52:16 följande:
    Om du är logiskt lagd förstår du att majoriteten inte kan vara stulna och infon finns på internet. Den utredning som finns om stulna barn gjordes 2023 och den som är pågående nu handlar om adoptionsfirmorna och andra aktörers inblandning i dessa fall som ska vara klar tills 2025. 
    Vad är det för utredning du hänvisar till från 2023?

Den adoptionsutredning som pågår behandlar just detta, att illegala adoptioner förekommit ifrån alla länder och på ett strukturellt sätt, inte bara i några enskilda fall. Och att de uppgifter som hittills kommit fram är så graverande att rekommendationen från utredningen blir att all utlandsadoption bör upphöra.

Och då har man ändå bara nyligen fått tillgång till adoptionsförmedlingarnas arkiv, där lär det finnas ännu mer graverande uppgifter. 

Jag vet inte vad det är för logik du pratar om, det är sanningen som kommer fram nu. Och den visar att det förekommit oegentligheter inom adoptionsindustrin i alla tider och än idag. 

Liknande utredningar har gjorts i andra länder, tex Nederländerna, Norge och Danmark och även där har man hittat så allvarliga oegentligeheter att man stoppat alla utlandsadoptioner.

Detta handlar inte om ett fåtal fall, detta är systematiskt, strukturellt och har drivits av ekonomiska intressen. Och det har pågått sedan förfarandet med internationella adoptioner startade.
  • Anonym (expo)
    Cathariiina skrev 2024-10-03 23:42:10 följande:
    Jag vet två sådana fall. Den ena var (tyvärr) en av mina kusiner. Hans fru hade någon konstig hormonrubbning, hon blev av med mensen redan i 20-årsåldern, så hon var helt inställd på att aldrig kunna få några biologiska barn. Hon och hennes man adopterade därför en flicka från Sri Lanka. 

Sedan blev min kusin - som var officer - stationerad i Libanon, och hans fru reste dit för att hälsa på. Hon hamnade i värsta skräcksituationen med bombangrepp, flykt och dödsångest! När hon kom hem började hon må illa, och trodde först att hon hade fått amöbadysenteri då hon varit tvungen att dricka okokt vatten. Men det visade sig vara en bebis i magen! Läkarna förklarade det med, att skräcken hade skakat om hennes hormonsystem så att det hade kommit EN ägglossning efter alla år, och den lyckades dom omedvetet pricka. 

Men detta var en passus. Det jag skulle berätta var, att när de fick sin "egen" pojke, så var den adopterade flickan inte lika rolig längre, och det var uppenbart att hon var medveten om det också... Gråter

Det andra fallet var en kompis, hon hade en biologisk lillebror och en adopterad lillasyster från Korea. Åren hade gått och inget mer barn kom, och föräldrarna ville att min kompis skule ha ett syskon. Mamman blev gravid direkt när de kom hem med det adopterade barnet - kanske just för att "spänningarna släppte". Och då kunde de inte komma ur adoptionen längre, det var inte möjligt att resa tillbaka till Korea och lämna tillbaka flickan. Föräldrarna gjorde aldrig någon hemlighet av, att de tyckte att adoptivdottern var ganska onödig.Mamman pratade till och med öppet om detta, hon sa en gång - när vi tonåringar var med!, dock inte den adopterade dottern, men ändå - att "jag önskar att vi hade haft is i magen och väntat lite med att adoptera". Gråter
    Fyy fan vilka människor. 

Och det kan nog många adopterade vittna om, att de inte alltid kom till kärleksfulla hem. Utan kom till hem där de behandlades som en ägodel, som skulle vara tacksamma och lydiga för att uppfylla föräldrarnas behov oh fasad.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 20:13:30 följande:

jag skrev att cirka 600 av 60 000 stulna barn inte är mycket i sammanhanget. Jag ville belysa att adoption inte är boven utan att det finns ett systemfel, att det behöver blir säkrare adoptioner. 

Vem ska ha terapi och varför?

Du kanske skulle tycka annorlunda om det var ditt barn som blev stulet och skeppat till ett annat land för att växa upp med helt andra människor, inte kunna ditt språk, inte känna dig och din familj? 
  • Anonym (expo)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-04 09:56:31 följande:

Sen finns det många fall som är i min situation också. Jag och min man stod i adoptionskö. Vi hade försökt i 10 år att bli gravida. Vi var utredda och godkända gör adoption. Mitt i allt blev jag gravid. Vi mörkade att vi var gravida för vi ville verkligen ha det adopterade barnet som skulle bli vårt. Jag älskade det i samma stund som vi  bestämde oss för att adoptera. Det kändes som högsta vinsten att få två. 

Adoptionsbyrån satte stopp för det. Just då var det brist på barn tillgängliga för adoption så blev man gravid blev alla godkännande tillbakadragna. Mitt biologiska barn är tonåring nu. I mitt hjärta sörjer jag fortfarande barnet som skulle blivit mitt. Vi är många som råkat ut gör det. Det händer fortfarande att jag får kommentarer om vilken tur vi hade som slapp adoptera. Jag nickar,  men inom finns ett hjärta som fortfarande är ärrat efter sorgen av mitt barn som aldrig blev. Det gör allt för ont att prata om och jag tror ingen skulle förstå. Allt är inte alltid som det ser ut? Och jo, jag älskar mitt biologiska barn över allt annat, men jag hade älskat det adopterade över allt annat också. 

Detta är den enda meningen som är relevant: att det just då, och nästan alltid är brist på barn för adoption. Och därför har man stulit barn, ljugit om att de var föräldralösa, sålt dem för adoption för att tillgodose rika barnlösas behov av att få bli föräldrar. 

Allt annat du skriver är sorger och svårigheter som alla får gå igenom i livet. Men som inte nödvändigtvis måste botas med att köpa stulna barn och skeppa dem från andra sidan jorden. 
  • Anonym (expo)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-04 13:32:25 följande:

Att det finns brist på barn att adoptera betyder inte att det finns brist barn på barnhem runt om i världen. Det finns ett väl tilltaget överskott av barn som ingen vill ha. Dom här barnen sparkas sen ut på gatan i tonåren för att få klara sej bäst dom vill. Det finns inga biologiska föräldrar som sålt dom eller vill ha dom tillbaka. 

Om adoptioner fungerat som det borde är adoption ett fint sätt att få barn på ur både barnets och adoptivföräldrarnas aspekt. Det handlar ingenting om att hjälpa ett fattigt barn ur misären eller bota sin egen sorg. Ur föräldrarperspektiv är det enbart samma längtan att få barn som biologiska föräldrarna har. Lägg inte den sjuka biten med barnhandel på adoptivföräldrarna. Dom hade ingenting med den biten att göra. 

Och ja, det är väl självklart att alla under sin livstid drabbas av sorger. Ditt påstående om att jag skulle velat botat min sorg med ett stulet barn är om du ursäktar riktigt korkat. För övrigt var dom barnen vi köade för lite äldre, från 3år och uppåt och inte från andra sidan jordklotet. 

Och dessa barn som du påstår finns på barnhemmen vill väl inte heller de barnlösa i väst ha? Och om alla dessa föräldralösa barn finns, varför har det då uppdagats att så många barn stulits från sina föräldrar för att kunna adopteras bort? Jo, för att efterfrågan på barn att adoptera varit så mycket större än tillgången på föräldralösa barn. 

Den sjuka biten i adoption är att man ser det nästan enbart ur de vuxnas perspektiv. Barnets perspektiv att tvingas byta land, språk, kultur, få sin tidigare identitet raderad osv för att att få en familj, är inte i fokus. Utan i de allra flesta fall är adoption det sätt man har att bota ofrivillig barnlöshet. 

Och nu när det finns andra sätt, IVF, donation av ägg/spermier, surrogat, så har efterfrågan på att adoptera sjunkit. Och nu kan det förhoppningsvis upphöra helt, åtminstone från Sverige och andra länder som kommit till samma beslut efter sina utredningar. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-04 15:35:46 följande:
    Du tycks inte bry dig så mycket om dessa barn på barnhem. De ses som hemlandets egendom, därför adopteras de inte bort utomlands.

Det finns ju länder som förbjudit internationella adoptioner och andra länder som tänker göra det. En orsak är att det föds för få barn så därför får dessa barn växa upp på barnhem. Huvudsaken är att de får behålla sitt språk och sin kultur. Att de går miste om föräldrars kärlek gör tydligen inget. Hellre inga föräldrar alls än föräldrar av annan kultur och annan ras.

Förstår inte hur du kan tycka att surrogatmödrar är bra. Det är väl ett typiskt exempel på hur rika utnyttjar fattiga, ett slags kolonialism.
    Vad är det du menar att jag ska bry mig om? 

Att barn som inte anses adopterbara inte adopteras bort? Och att det på nåt sätt trumfar de barn som stulits och adopterats bort trots att de inte alls är föräldralösa, bara för att rika västerlänningar ska få bli föräldrar?

Det vi har makt att förändra här i Sverige är ju hur vi beter oss. Dvs att vi som land inte bidrar till att stulna barn säljs för adoption. 

VAR har jag skrivit att jag tycker att surrogatmödrar är bra. För det gör jag nämligen inte alls. Jag bara konstaterar att när det finns möjlighet att få egna biologiska barn, då är adoption inte lika intressant och behjärtansvärt längre. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-04 15:41:01 följande:
    Det där är ju inte sant. Att adoption alltid bidragit till stöld av barn, det skulle jag vilja se belägg för.

De blandbarn som föddes i Sydkorea, resultatet av förbindelser mellan sydkoreanska kvinnor och amerikanska soldater, de accepterades ju inte i Sydkorea. Därför adopterades de till USA (där man tydligen var mindre rasistiska).
    Du kommer nog att få beläggen du efterfrågar när den här utredningen är klar. Men redan på 70 och 80-talet kom det fram att det förekom stulna barn i Thailand och Chile som sen adopterades bort. I början av 2000-talet när Uffe K var ordförande i Adoptionscentrum så kom det larm om barn som stals i Kina och sedan adopterades bort. 

Adoptionsförmedlarna har alltid försökt att mörka detta, men iom den här utredningen som pågår så håller det på att komma fram. Så ja, det har sannolikt förekommit hela tiden mer eller mindre alltid och i alla länder som adopterat bort barn. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-04 15:49:29 följande:
    Men vilka är det som påstår att de adopterar av människokärlek? Man adopterar först och främst för att man vill ha (fler) barn. Om det verkligen vore av välgörenhet man gjorde det, vore det synd om de barnen som då förväntades vara tacksamma.

De som skaffar biologiska barn gör det ju också av egoistiska skäl, ingen tycker att det är något konstigt.

Det finns faktiskt männisor som anser alla barn är lika värdefulla, oavsett hudfärg och ursprung. Är det så svårt att förstå?
    Många verkar ju vilja få det till att de adopterar av människokärlek, omtanke om barnet osv inte aaaalls för att de vill bli föräldrar oavsett hur de fått tillgång till barnet. 

Och ja, det är rätt vanligt att man anser att adopterade ska vara tacksamma. Både i samhället i stort, och i den egna familjen där den adopterade hamnade. Många adopterade som vittnar om det.
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-04 15:41:01 följande:
    Det där är ju inte sant. Att adoption alltid bidragit till stöld av barn, det skulle jag vilja se belägg för.

De blandbarn som föddes i Sydkorea, resultatet av förbindelser mellan sydkoreanska kvinnor och amerikanska soldater, de accepterades ju inte i Sydkorea. Därför adopterades de till USA (där man tydligen var mindre rasistiska).
    Här har du lite länkar om att det varit känt rätt länge att stöld av barn till adoption varit systematiskt under lång tid. 

Stulna barn utan identitet (aftonbladet.se)

Detta har hänt: De adopterade barnen från Chile | SVT Nyheter

Kristersson fick larm om sålda barn ? adoptionerna fortsatte | SVT Nyheter
  • Anonym (expo)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-04 15:17:31 följande:

Du kan inte åka till ett barnhem och hämta hem ett barn. Det kallas kidnappning och är inte tillåtet. Men jo det finns fullt med barnhem med föräldralösa barn runt om i världen men som är inte möjliga att adoptera. 

Om en adoption går rätt till är adoptionen lika mycket till för barnet. Du har fel där.

Så det är inte kidnappning att stjäla ett barn från sin familj och sedan sölja det till adoption menar du? För det är så många barn gjorts tillgängliga för adoption.

Det går inte riktigt ihop det du skriver, att man skulle behålla en massa barn på barnhem, och samtidigt stjäla andra barn, som har familjer, och sälja dem till adoption. 

Möjligtvis i så fall för att de barnen har defekter som de västerländska barnköparna inte är intresserade av. Så man har fått stjäla friska barn att sälja till adoption, för de andra var inte säljbara.

Problemet är ju att väldigt många adoptioner inte gått rätt till. Och att många av de som adopterats hit inte mår mår bra. Och mår ännu sämre när de inser att de visst hade föräldrar i sitt ursprungsland, att de blivit stulna, bestulna på sin familj, sitt land, sin kultur, sitt språk, sitt namn. Bara för att rika västerlänningar skulle få tillgodose sitt barnbehov och en mellanhand kunde tjäna pengar på det hela. 
  • Anonym (expo)
    Tow2Mater skrev 2024-10-04 16:14:46 följande:
    Det där kanske var de lyckliga barnen. Hur många blir stulna for t ex sexhandeln?
    Så det är de två sakerna som måste stå emot varandra?

Stulen för adoption är ändå bättre än att bli stulen för sexhandel? Men ändå bättre att bli stulen och bortadopterad än kvar med sin riktiga familj?

Två fel gör inte ett rätt. Men du kanske har slut på vettiga argument om du måste ta till såna grepp.
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-28 00:02:47 följande:

Du tolkar verkligen saker lite hur du vill. Ingenstans skrev jag att hon skulle vara tacksam för att hamna i Sverige. Jag skrev att hon borde känna tacksamhet för att hon i denna redan fruktansvärda situation där hon blivit bortvald, hade människor som ville adoptera henne och ge henne kärlek. 

Vad är alternativet? Att vara föräldralös och leva på barnhem utan kärlek.  Är det bättre? Enligt dig och blue verkar det vara så och då känner ni och tycker som ni gör och då vet vi det. 

Problemet är ju att många av barnen inte alls var föräldralösa. Utan stals från föräldrarna för att säljas till adoption. Detta är vad utredningar i flera länder kommit fram till, och sannolikt också vad den svenska utredningen hittar.

Och därför kommer man med förslaget att internationella adoptioner är en så korrupt verksamhet att den bara inte kan få fortgå. 
  • Anonym (expo)
    Xenia skrev 2024-10-28 00:43:14 följande:
    Det är förstås hemskt att barn blivit stulna. Men tills motsatsen bevisats föredrar jag att tro att det är en minoritet av fallen.

Internationella adoptioner förekom före 70-talet. Du har inget att säga om de blandbarn i Sydkorea som adopterats först i USA, sedan i övriga världen inkl Sverige. De var inte stulna, ingen ville ha dem i Sydkorea. Alltså stämmer inte ditt påstående att stölder förekommit hela tiden.

Ja, vad var Kristerssons del i detta? Ville han sopa stölderna under mattan för att han och hans fru själva adopterat?
    Du får ju tro precis vad du vill. Tro på tomten eller vad som.

Sanningen håller på att komma fram vad gäller den smutsiga adoptionsindustrin.

Jo, stölder har förekommit hela tiden, så fort efterfrågan på barn ökade så såg man till att möta den på de sätt man kunde. Och fanns det inte tillräckligt många föräldralösa barn så gjorde man dem föräldralösa genom stöld.

Kristerssons del i det hela var att han som ordförande för Adoptionscentrum valde att bortse från information om allvarliga missförhållanden i organisationen som han var ansvarig för.

Hans ovilja att ta tag i sin organisations oegentligheter har lett till att detta har fått fortgå, år efter år. Och det har även lett till att adopterade aktivt undanhållits information om sitt ursprung och omständigheterna kring hur de blev adopterbara och sen skeppades till andra sidan jorden för att tillgodose svenska pars barnlängtan. 
  • Anonym (expo)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-27 23:51:21 följande:
    Då har du och blue tolkat in mer än vad som faktiskt står i mitt meddelande och det är faktiskt inte mitt problem.

oavsett är det ohälsosamt att tro att man blivit stulen när det handlar om 600 adopterade barn av 70 000 i Sverige sedan 70-talet. Man ska nog vara försiktig med att tro att man tillhör en av dessa 600 i Sverige. Det kan påverka många delar i sitt liv negativt. 
    Jag vet inte vad du fått siffran 600 ifrån. 

600 fall är de som utreds i Chile. Ett enda land av alla de länder som Sverige adopterat ifrån. Och då ör det 600 fall av ca 2000 barn totalt. Så ingen liten andel direkt.

Och mer och mer kommer fram om att denna form av barnstöld förekommit i alla länder som Sverige adopterat ifrån, så kan man ju räkna ut att det är bra många fler än de 600 som du hänvisar till.

Här tex framgår att illegala adoptioner hittades i alla undersökta länder. Och att dessa oegentligheter även varit kända och tom drivits på i mottagarländerna, för att tillgodose behovet av barn till alla barnlösa. 

Uppgifter om illegala adoptioner i alla undersökta länder - DN.se

Nederländerna stoppar internationella adoptioner | SVT Nyheter

?Verkar vara början på slutet för internationell adoption? | SVT Nyheter

Det är ju vad utredningarna i alla länder hittat, och håller på att hitta även i Sverige. Och de har också kommit fram till att all utlandsadoption måste upphöra eftersom verksamheten är och har varit så korrupt.

Sen är varje stulet barn en tragedi, oavsett om det finns flera fall eller inte. Eller du kanske skulle tycka att det inte gjorde så mycket om just ditt barn blev stulet och bortadopterat till ett annat land eftersom inte fler barn blivit stulna? Så då känns det ok för dig?
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige