• Tow2Mater

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 11:44:40 följande:
    Det handlar om cirka 600 barn i Sverige sedan 70-talet av 60 000 adopterade barn sedan dess. Det kallar jag inte många i sammanhanget och det är specifikt länder som Chile och Sydkorea. Det är inte fel på adoption i sig utan det är att man måste utveckla ett säkert system vid adoptioner i dessa länder där stulna barn förekommer. 

Hur får du det att gå ihop? Om ett barn är stulet har barnet knappast sitt riktiga namn när de lämnar in barnet på barnhemmen. Om barnet har sitt riktiga namn vid adoption så får ju föräldrarna i Sverige ta del av namnet som även deras barn kan få ta del av om namnet ändras i framtiden. Du skriver väldigt mycket hittepå och ologiskheter.
    Men tydligen anses ett forbud for adoptioner kunna påverka dem så mycket att de behover terapi.

Kommissionen anser också att deras förslag på förbud gör att det finns behov av ökad beredskap för kris- och samtalsstöd för adopterade och deras familjer.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 19:03:02 följande:
    Vad har det med det jag skrev? 
    Du tycker inte de adopterade ar många. Men av de få verkar mynbdigheterna anse många kan behova terapi och vill ha extra resurser for det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-03 20:13:30 följande:

jag skrev att cirka 600 av 60 000 stulna barn inte är mycket i sammanhanget. Jag ville belysa att adoption inte är boven utan att det finns ett systemfel, att det behöver blir säkrare adoptioner. 

Vem ska ha terapi och varför?

Det stod inte varfor, men det finns val i rapporten.
  • Tow2Mater
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 16:12:55 följande:
    Här har du lite länkar om att det varit känt rätt länge att stöld av barn till adoption varit systematiskt under lång tid. 

Stulna barn utan identitet (aftonbladet.se)

Detta har hänt: De adopterade barnen från Chile | SVT Nyheter

Kristersson fick larm om sålda barn ? adoptionerna fortsatte | SVT Nyheter
    Det där kanske var de lyckliga barnen. Hur många blir stulna for t ex sexhandeln?
  • Tow2Mater
    Anonym (expo) skrev 2024-10-04 16:30:40 följande:
    Så det är de två sakerna som måste stå emot varandra?

Stulen för adoption är ändå bättre än att bli stulen för sexhandel? Men ändå bättre att bli stulen och bortadopterad än kvar med sin riktiga familj?

Två fel gör inte ett rätt. Men du kanske har slut på vettiga argument om du måste ta till såna grepp.
    Hur läser du att de står emot varandra? De ar ju båda del av samma problem.
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige