Cathariiina skrev 2024-10-02 16:00:48 följande:
Jo. Detta är något som jag inte heller gillar. Först försöker de precis allting för att få ett biologiskt barn, och först sedan - fast de aldrig har yttrat något sådant tidigare - börjar de att missionera om sin människokärlek, mångkulturens välsignelser, solidaritet över gränserna och alla människors lika värde... Om de hade velat göra en god gärning för ett övergivet barn som redan fanns, i stället för att sprida sina egna gener, så hade de ju gjort detta på en gång.
OBS undantag finns, men de jag vet är par som dels haft egna barn också, och dels levt i ett av dessa länder inte i syftet att adoptera ett barn där, utan det har hänt för att t.ex. deras tjänsteflicka blivit med barn, och då har de erbjudit henne den utvägen.
Känner även ett missionärspar - sådana där riktigt karismatiska människor med lysande ögon - som bokstavligen hittade ett halvdött spädbarn, fullt med parasiter, ute i djungeln där modern uppenbarligen bara övergivit det. Den tjejen - som jag fortfarande har kontakt med - blev också en sådan "underbar" kristen som man träffar på ibland... Hon älskar och alla och alla älskar henne, ungefär. Men som sagt: detta är undantagen.
Mina föräldrars vänner var på väg att adoptera, hade ett barn som de få. Detta var på 60-talet.
Men så blev kvinnan gravid strax innan pojken skulle komma, och då ställde de in adoptionen. Då var deras lilla pojke som de väntat så länge på inte intressant längre. För nu skulle de ju få ett riktigt eget barn.
Jag har hört den här historien så många gånger. Och alltid utifrån de vuxnas perspektiv, tänk att de äntligen blev gravida. Det var nog stressen som släppte när de bestämt sig för att adoptera. Och tänk ändå att de fick egna barn till slut. Inte en tanke på den lilla pojken som blev dumpad, som de först tänkte ta som sitt eget barn, men sen när de fick bättre alternativ så valde de bort honom utan en tanke.
Det är först nu när jag blivit mer upplyst om adoption och adopterades villkor som jag inser hur fullständigt sjukt detta var.