• Anonym (Knubbisen)

Viktminskningspepp

Tänkte att det säkert inte bara är jag som försöker gå ner i vikt.

Här kan vi peppa varandra tänkte jag. Oavsett hur mycket vi ska ner eller om vi kör fasta eller vad man nu gör. 

Själv har jag envisa 6 kg som ska väck.

Kör klassiskt "räkna kalorier och öka aktivitetsnivån"-metoden. Funderade på fasta men jag blir så hangry att jag nog inte ska utsätta min familj för det... 

Gick ner lite förra veckan men den här veckan vet jag inte hur det går... 

Har vägdag på fredagar så antar att jag får min dom imorgon då.

Berätta gärna om er själva! Hur mycket ska ni gå ner? Vad för metod använder ni?

• Svar på tråden Viktminskningspepp
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-21 20:12:50 följande:
    Ja just det ja, det gjorde du. Ja man får försöka att inte ge upp och acceptera att det inte blir perfekt varje dag. Tack

Men idag har det gått bättre. 1544

Ja det ser gott ut har du riktig grädde i såsen eller kör du någon lättare variant?
    Jag läste någon som sa att man ska se det som en budget. 

Säg att du ska äta 1500 kalorier per dag. Det blir 10 500 i veckan.

Antingen äter du 1500 per dag, eller så fördelar du liksom olika per dag (kanske har en tisdag med mindre och sparar till fredagen osv) och det viktiga är bara att du håller din budget. Så i längden spelar det ingen roll om du äter 2000 en dag, och sen kanske 1250 två dagar. Det går ju jämnt ut.

Tyckte det var ganska smart tänkt faktiskt.

Nä jag kör den här. Vet att många kanske tycker den är "kemisk" men jag gillar den. 😊

• Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-21 20:37:45 följande:

Jag har gått ner förut på att fokusera på att äta mycket grönsaker och hela grödor, och uteslöt helt alla animaliska produkter. 

Nu har jag gått upp och måste skärpa till mig. 

Nu har jag ätit underlig dockor såhär sista 2v:

Havregrynsgröt, alternativt ingen frukost
    Lunch"?: ris och bönor,  allt bara bönor
    Middag: potatissoppa med linser och lök och lite kokosmjölk 

Jag frisörer äta grönsaker till måltiderna också. Och en del frukt. 
    Jag vill också ha som mål att äta mera bär, eftersom det är så lågt i kalorier. 

Framförallt måste jag hålla mig borta från bröd och typ yoghurt med müsli. Även den nyttigaste müslin man kan tänka sig! Jag gick upp snabbt i vikt nu nyligen efter att ha ätit bröd och pasta. 

Jag är inte rädd för kolhydrater i sig. Jag gick ner i vikt på att äta massa potatis och ris.  Men just bröd och pasta, dvs mjölprodukter , verkar jag gå upp i vikt rejält av!!

Och så har jag som mål att köra 2 styrkepass per månad.

Och se till att få in idag kortare promenader övriga dagar så att jag inte är helt stillasittande. 

Bröd är min akilleshäl med. Så gott och jag kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt. 😅

Så jag håller mig borta från bröd nu...

Låter som du har ett bra upplägg! Heja dig!
  • Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-21 21:25:54 följande:

Potatis är verkligen det bästa man kan äta för att gå ner i vikt!!

Det mättar otroligt bra för lite kalorier!!
    Helt oslagbart!!

Jaaa jag ÄLSKAR potatis haha. Kan äta det varje dag alltid. Går att variera så mycket med!

Nu har jag precis tagit min förmiddagspromenad.

Idag ska vi fika (mitt barn har fyllt år) så blir enkel soppa till lunch för att väga upp lite för kladdkakan.
  • Björkenli
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-22 11:06:16 följande:
    Bröd är min akilleshäl med. Så gott och jag kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt. 😅

Så jag håller mig borta från bröd nu...

Låter som du har ett bra upplägg! Heja dig!
    Jag måste nog inse att jag måste göra så också. Jag äter verkligen inte mycket bröd nu heller dock. Kan ta en mjuk macka på jobbet. Har köpt hem knäckebröd på sistone så att jag alltid har hemma men äter långt ifrån dagligen. 

Men nu när jag verkligen vill gå ner så snabbt som möjligt är det ju förstås bäst att ha nolltolerans ett tag. 

Samma med pasta.

Potatis och ris, tex,  blir jag mätt på på ett annat sätt. 
    Just bröd ger mig igen som helst mättnad. 

Jo förutom sånt tyskt brunt bröd som är mer olika hela säd än mjöl. De är  mättande för mig. 
  • Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-22 23:05:24 följande:
    Jag måste nog inse att jag måste göra så också. Jag äter verkligen inte mycket bröd nu heller dock. Kan ta en mjuk macka på jobbet. Har köpt hem knäckebröd på sistone så att jag alltid har hemma men äter långt ifrån dagligen. 

Men nu när jag verkligen vill gå ner så snabbt som möjligt är det ju förstås bäst att ha nolltolerans ett tag. 

Samma med pasta.

Potatis och ris, tex,  blir jag mätt på på ett annat sätt. 
    Just bröd ger mig igen som helst mättnad. 

Jo förutom sånt tyskt brunt bröd som är mer olika hela säd än mjöl. De är  mättande för mig. 
    Sånt bröd (tyskt) gillar jag inte.. äter bara det "värsta" brödet. Typ vitt och fluffigt. Ingen mättnad alls 😅😅

Idag ska jag äta resterna av soppan till lunch. Sen ikväll blir det kyckling med dragon och... potatis såklart! 😅

Dom andra ska äta ris.
  • Anonym (Knubbisen)

Dragon-cremé fraichen var slut så fick bli franska örter istället. Blev gott det med. 😊

307 kalorier.

• Björkenli

Jag har ätit svarta bönor, din jag kokat själv i tryckkokare,  och lite vitt ris till. 

Inga grönsaker idag. Egentligen vill jag ha som mål att fylla halva tallriken med grönsaker. Undviker man de mest feta och kaloririka sakerna på andra sidan tallriken, som inte är grönsaker, så tror jag det är en bra grund för att gå ner i vikt. 

Glömde grönsaker idag. För mig tror jag det är nyckeln till att gå ner. För jag har inte ätit "dåligt" nu när jag gått upp,  så mycket beror nog på att jag fått i moj för lite grönsaker 

Det mättar ju en del iaf,  så om man inte äter grönsaker så blir det vanlig mat som får ta den platsen i magen istället, och det har ju mer kalorier än grönsaker. 

Men jag är sjuk nu så har inte så hårda krav på mig då. 

• Anonym (Carla)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-22 11:04:47 följande:
    Jag läste någon som sa att man ska se det som en budget. 

Säg att du ska äta 1500 kalorier per dag. Det blir 10 500 i veckan.

Antingen äter du 1500 per dag, eller så fördelar du liksom olika per dag (kanske har en tisdag med mindre och sparar till fredagen osv) och det viktiga är bara att du håller din budget. Så i längden spelar det ingen roll om du äter 2000 en dag, och sen kanske 1250 två dagar. Det går ju jämnt ut.

Tyckte det var ganska smart tänkt faktiskt.

Nä jag kör den här. Vet att många kanske tycker den är "kemisk" men jag gillar den. 😊
    Tack
    Ja i så fall så ligger jag 229,63 över budgeten för den här veckan. Började ju på tisdagen. Men kan nog komma ikapp. I morgon vet jag inte hur det blir för ska iväg. Men jag får försöka köpa något som jag tror det inte är så mycket i. Och fortsätta som vanligt på onsdagen

Ok ja jag är nog kanske en av dem. Vill gärna ha så mycket rena råvaror som möjligt men är ingen extremist.
    Bra om du tycker den funkar bra för dig
  • Anonym (1234)

Hej, hur går det för er?
    För mig går det dåligt.
    Har inte hållt mig till mina måltidsersättningar. 

• Anonym (Carla)
    Anonym (1234) skrev 2024-10-06 22:11:25 följande:

Hej, hur går det för er?
    För mig går det dåligt.
    Har inte hållt mig till mina måltidsersättningar. 

Hej!

Det går ganska bra. Tycker jag märker skillnad på kläderna men vågar fortfarande inte väga mig 

Menar du att du inte tar dem längre eller du tar dem men äter sedan för mycket annat? Jag har aldrig provat sådant och vet inte mycket om det men kanske blir bättre att tex ta en extra innan du äter annat? Eller sänka kraven lite och köra de enbart delvis av tiden?
  • Anonym (Carla)
    Nu går det sämre för jag är fortfarande sugen trots jag ätit min kvot. Får se om jag kan stå ut tills i morgon 
  • Anonym (Mannen)

Jag skulle säga att det här med pepp bara är någon tillfällig kortsiktig lösning. Som med mycket annat i livet så ska man bara göra saker och inte leta efter motivation. Man behöver bygga upp bra rutiner som besegrar lathet och impulsivitet. Annars ramlar man bara tillbaks igen.

• Anonym (Carla)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-08 22:06:24 följande:

Jag skulle säga att det här med pepp bara är någon tillfällig kortsiktig lösning. Som med mycket annat i livet så ska man bara göra saker och inte leta efter motivation. Man behöver bygga upp bra rutiner som besegrar lathet och impulsivitet. Annars ramlar man bara tillbaks igen.

Vill du vara lite mer konkret vad du menar? Exempel?
  • Anonym (1234)
    Anonym (Carla) skrev 2024-10-06 22:48:18 följande:
    Hej!

Det går ganska bra. Tycker jag märker skillnad på kläderna men vågar fortfarande inte väga mig 

Menar du att du inte tar dem längre eller du tar dem men äter sedan för mycket annat? Jag har aldrig provat sådant och vet inte mycket om det men kanske blir bättre att tex ta en extra innan du äter annat? Eller sänka kraven lite och köra de enbart delvis av tiden?
    Det var en period där jag skulle ta dem, men åtvanlig mat istället. 

Visst, jagskulle sänka kraven, men samtidigt är jag väldigt envis och jag är väldigt intent på att jag vill gå ner i vikt, och det snabbt. 

Imorgon tänker jag börja köra mina måltidsersättningar igen. 

Wish me luck. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-10-11 14:44:12 följande:
    Vill du vara lite mer konkret vad du menar? Exempel?
    Många människor letar efter motivation för att göra saker. Det är egentligen fel inställning och det är därför så många misslyckas med mål i livet. Istället ska man planera hur man uppnår målet och sedan bara följa planen oavsett vad man känner för.

I fallet träning så lärde jag mig detta tidigt
    Så jag gick och tränade efter jobbet samma tid varje dag i flera år undantaget om jag var sjuk. Jag hade dagar där jag verkligen inte ville men gjorde det ändå. Och det blev oftast en positiv känsla när man tränade ändå.

Detta tankesätt att göra saker oavsett känsla kan användas på många områden. Det är målet som är det viktiga, inte känslan för stunden. 
  • Anonym (Carla)
    Anonym (1234) skrev 2024-10-12 22:00:55 följande:
    Det var en period där jag skulle ta dem, men åtvanlig mat istället. 

Visst, jagskulle sänka kraven, men samtidigt är jag väldigt envis och jag är väldigt intent på att jag vill gå ner i vikt, och det snabbt. 

Imorgon tänker jag börja köra mina måltidsersättningar igen. 

Wish me luck. 
    Ja då är det väl bara att ta nya tag igen
  • Anonym (Carla)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-13 00:49:14 följande:
    Många människor letar efter motivation för att göra saker. Det är egentligen fel inställning och det är därför så många misslyckas med mål i livet. Istället ska man planera hur man uppnår målet och sedan bara följa planen oavsett vad man känner för.

I fallet träning så lärde jag mig detta tidigt
    Så jag gick och tränade efter jobbet samma tid varje dag i flera år undantaget om jag var sjuk. Jag hade dagar där jag verkligen inte ville men gjorde det ändå. Och det blev oftast en positiv känsla när man tränade ändå.

Detta tankesätt att göra saker oavsett känsla kan användas på många områden. Det är målet som är det viktiga, inte känslan för stunden. 
    Ja det är väl just det du beskriver som brukar vara planen men uppenbarligen funkar sedan inte den planen för många
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-10-13 10:44:08 följande:
    Ja det är väl just det du beskriver som brukar vara planen men uppenbarligen funkar sedan inte den planen för många
    Så är det. Många saknar kunskapen om hur man bryter dåliga beteenden och istället blir mer disciplinerad. Ett steg är att kartlägga sina egna beteenden. I fallet träning kan man börja uppmärksamma alla ursäkter man har för att inte träna. Man skriver en lista som hela tiden uppdateras. Så varje gång en ursäkt kommer i tanken så är man uppmärksam och hindrar den från att bli en handling.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Carla) skrev 2024-10-13 10:41:12 följande:
    Ja då är det väl bara att ta nya tag igen
    Skål
Svar på tråden Viktminskningspepp