• Anonym (Knubbisen)

Viktminskningspepp

Tänkte att det säkert inte bara är jag som försöker gå ner i vikt.

Här kan vi peppa varandra tänkte jag. Oavsett hur mycket vi ska ner eller om vi kör fasta eller vad man nu gör. 

Själv har jag envisa 6 kg som ska väck.

Kör klassiskt "räkna kalorier och öka aktivitetsnivån"-metoden. Funderade på fasta men jag blir så hangry att jag nog inte ska utsätta min familj för det... 

Gick ner lite förra veckan men den här veckan vet jag inte hur det går... 

Har vägdag på fredagar så antar att jag får min dom imorgon då.

Berätta gärna om er själva! Hur mycket ska ni gå ner? Vad för metod använder ni?

• Svar på tråden Viktminskningspepp
  • Anonym (Carla)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-19 20:37:50 följande:
    Jaa. Jag äter ju runt 1100 kalorier så man dör ju inte precis. Men om man "ska" ligga på en viss nivå så är det ju bra att hålla sig i närheten i alla fall.

Men ibland är man ju mätt på ett lägre kaloriantal och det är ju inte bra att klämma i sig om man är mätt heller.

En balansgång det där.
    Känner mig lite småsugen, inte jättemätt men ändå nöjd, skulle klara mig bra tills i morgon. Men ska ta något litet mer det blir gott
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 20:42:53 följande:
    Nä då kanske du är klar snart. Tänkte du öka sen då antar jag? Eller slutar du räkna när du gått ner det du ville?
    Jag tänkte nog fortsätta räkna ett tag men öka till en nivå där jag blir stabil liksom. Så man får ett litet hum om portionsstorlekar och sånt där.

Men tanken är att slippa räkna sen. Även om jag tycker det är intressant och sånt är det lite tidsödande att väga allting 😅
  • Anonym (Carla)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-19 20:50:08 följande:
    Jag tänkte nog fortsätta räkna ett tag men öka till en nivå där jag blir stabil liksom. Så man får ett litet hum om portionsstorlekar och sånt där.

Men tanken är att slippa räkna sen. Även om jag tycker det är intressant och sånt är det lite tidsödande att väga allting 😅
    Ja det låter bra, om du så småningom lär dig det lite utantill om du menar så, själv så kommer jag ju inte öka, har jag ju valt att nu hålla den nivå som kommer hålla den vikten jag vill ha, var så jag gick ner förra gången. Men blev ju fel förra gången när jag slutade, så får hålla bättre koll så det inte bär iväg igen. Mår verkligen inte bra med den här kroppen jag har nu
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 21:05:43 följande:
    Ja det låter bra, om du så småningom lär dig det lite utantill om du menar så, själv så kommer jag ju inte öka, har jag ju valt att nu hålla den nivå som kommer hålla den vikten jag vill ha, var så jag gick ner förra gången. Men blev ju fel förra gången när jag slutade, så får hålla bättre koll så det inte bär iväg igen. Mår verkligen inte bra med den här kroppen jag har nu
    Ja precis det var min tanke. Tror jag kommer gå ner för mycket nämligen om jag fortsätter på 1100 när jag är "färdig". Men får se när jag är där. Vet ju inte riktigt hur hormonerna och det ställer till det när man börjar bli gammal 😅

Ja det är nog svårast att hitta den där balansen sen så man stannar på en vikt man trivs med. Ofta blir det väl så att man går ner, går upp, går ner osv...

Jag håller tummarna för dig! Det känns ju som di är mer "beredd" den här omgången och kommer kunna ha koll sen när du är nere på målvikt. 😊
  • Anonym (Knubbisen)

Wooohooo 

-0,9 kg den här veckan 🥳

• Anonym (Carla)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-20 08:13:02 följande:

Wooohooo 

-0,9 kg den här veckan 🥳

Vad roligt grattis 

För mig gick det inte bra idag

Fick det till 2136,3 kcal :(

Plus ett bröd som jag inte vet riktigt hur mycket det var i

Så det gick inte bra idag. Trots jag åt lite mindre frukost för att kompensera för kvällen var tanken men sen när jag räknade ihop allt så gick det ändå som det gick 

Så lite nedslagen nu
  • Anonym (Knubbisen)

Äsch en dag är ingen dag. Jag åt ju massa Pinchos (och drack alkohol) utan att det förstörde nåt.

Lätt att man blir lite svartvit i sitt tänkande tror jag. Att man liksom måste göra ALLT rätt ALLTID. Men så funkar ju inte livet liksom. ???? Bara ta nya tag! Ge inte upp!!

Kvällens middag här blev lövbiff med löksås och potatis. Om jag inte hade varit den som mätt varenda ingrediens på grammet hade jag aldrig trott att det bara är 300 kalorier totalt. 😅👌

Gott var det i alla fall. 😋

• Anonym (Carla)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-21 17:21:08 följande:

Äsch en dag är ingen dag. Jag åt ju massa Pinchos (och drack alkohol) utan att det förstörde nåt.

Lätt att man blir lite svartvit i sitt tänkande tror jag. Att man liksom måste göra ALLT rätt ALLTID. Men så funkar ju inte livet liksom. ???? Bara ta nya tag! Ge inte upp!!

Kvällens middag här blev lövbiff med löksås och potatis. Om jag inte hade varit den som mätt varenda ingrediens på grammet hade jag aldrig trott att det bara är 300 kalorier totalt. 😅👌

Ja just det ja, det gjorde du. Ja man får försöka att inte ge upp och acceptera att det inte blir perfekt varje dag. Tack

Men idag har det gått bättre. 1544

Ja det ser gott ut har du riktig grädde i såsen eller kör du någon lättare variant?
  • Björkenli

Jag har gått ner förut på att fokusera på att äta mycket grönsaker och hela grödor, och uteslöt helt alla animaliska produkter. 

Nu har jag gått upp och måste skärpa till mig. 

Nu har jag ätit underlig dockor såhär sista 2v:

Havregrynsgröt, alternativt ingen frukost
    Lunch"?: ris och bönor,  allt bara bönor
    Middag: potatissoppa med linser och lök och lite kokosmjölk 

Jag frisörer äta grönsaker till måltiderna också. Och en del frukt. 
    Jag vill också ha som mål att äta mera bär, eftersom det är så lågt i kalorier. 

Framförallt måste jag hålla mig borta från bröd och typ yoghurt med müsli. Även den nyttigaste müslin man kan tänka sig! Jag gick upp snabbt i vikt nu nyligen efter att ha ätit bröd och pasta. 

Jag är inte rädd för kolhydrater i sig. Jag gick ner i vikt på att äta massa potatis och ris.  Men just bröd och pasta, dvs mjölprodukter , verkar jag gå upp i vikt rejält av!!

Och så har jag som mål att köra 2 styrkepass per månad.

Och se till att få in idag kortare promenader övriga dagar så att jag inte är helt stillasittande. 

• Björkenli

Potatis är verkligen det bästa man kan äta för att gå ner i vikt!!

Det mättar otroligt bra för lite kalorier!!
    Helt oslagbart!!

Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-21 17:21:08 följande:

Svar på tråden Viktminskningspepp