• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Svensk man)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:40:58 följande:
    Och detta säger ju något om de människor, som tycker att det är viktigt. Hur kan man tycka att det är "viktigt", att djur ska förblöda vid medvetande och under stor smärta..? Ingen normal människa kan tycka så. Import av koshermat borde omedelbart förbjudas. 
    Det kan jag hålla med om. (Även Kosherslaktat utan bedövning, förstås).

Men med tanke på målgruppen kommer det aldrig att hända.
  • Anonym (Svensk man)
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 13:02:39 följande:
    Det kan jag hålla med om. (Även Kosherslaktat utan bedövning, förstås).

Men med tanke på målgruppen kommer det aldrig att hända.
    Menar så klart även Halal-slaktat utan bedövning ovan.
  • En med många djupa tankar
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 12:26:28 följande:

Så sjukt mycket fördomar och gissningar i tråden angående Halal-slakt.

I Sverige gäller djurskyddslagen, ALLA djur som ska slaktas ska bedövas först. Det gäller även vid Halal-slakt, och de flesta muslimer är ok med detta. För dem är det viktigt att det inte är bedövningen som i sig avlivar djuret, men de gör inte de metoder som används i Sverige. Inte ens nötdjur som bedövas med bultpistol - hjärtat fortsätter att slå även efter att "bulten" trängt in i djurets huvud. Visst, det finns muslimer som är tveksamma till just bultpistolen men många är ok med det.

Den enda skillnaden mellan Halal-slakt och "vanlig", svensk, slakt, är att en person med muslimsk status läser en bön över djuret och att det ska vara vänt mot Mecka. Någon annan skillnad finns inte i Sverige.

Kosher-slakt tillåter inte bedövning och är därför helt förbjuden.

Och nej, jag är själv ateist, och min släkt på båda sidor är sedan många generationer svensk/skandinavisk. Jag har ingen som helst koppling till vare sig judendom eller islam.

Nu är jag i o f s emot all uppfödning av djur för kött/mjölkprodukter, allt fiske och all äggproduktion, så primärt är min fråga att arbeta för en på sikt vegansk framtid och jag är emot all slakt, MEN det är inte så att all bedövning vid halalslakt sker med bultpistol.

Även eltänger förekommer, och som jag har fattat det så är bedövningen vid halalslakt många gånger "otillräcklig". (Sen som sagt är jag totalt sett emot slakt)

Sedan stöter med bönen mig också - dvs att döda i guds namn. Jag är själv djupt troende, men jag tror på en annan Gud än allah.

Cathariiina skrev 2024-09-06 12:26:04 följande:
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 11:52:46 följande:

Vad gäller det du nämnde om att till slut få sitt straff så kan jag väl hålla med dig om att jag önskar åtminstone ett tidsbegränsat sådant.Glad Jag kan inte säga att jag önskar någon åt ett definitivt helvete. Jag är kristen (fast många många andra kristna stöder ju "köttsamhället förstås) och hoppas förstås att så många som möjligt skall vara räddade i kraften i Kristi blod, men jag är samtidigt lite halv-katolik och öppen för läran om skärselden, dvs den reningsprocess som de som är frälsta i Jesus ändå måste genomgå. Så jag önskar dem åtminstone en tid i en ev skärseld.

Jag tänkte faktiskt på den saken, på efterräkningar  senare för hur man agerat gentemot djuren, när jag såg en bild från slakteriet här i stan för ca 60 år sedan, med 2 glada vitklädda charkuterister som "badade i julskinkor" inför julen 1963. Jag tänkte att dessa eller någon av dem är med rätt stor sannolikhet avlidna nu. (De var inte "purunga på bilden".) Och jag tänkte- Har de nu fått möta, fått lära sig och fått förstå liandet och ångesten hos de djur vars jordiska kroppar blev till skinkorna på bilden.

Fast det finns inget stöd för detta i Bibeln, varken i GT eller NT. Jesus befallde t.ex. fram FLER fiskar till och med, så att fiskarna skulle få riklig fångst - han brydde sig inte om deras eventuella kvävningsdöd. Han sa heller aldrig något negativt om judarnas offerslakt.

Jag gillar inte att man säger sig ha stöd i Bibeln för något som det faktiskt inte står i Bibeln, för då kan man ju använda Bibeln och Jesus till stöd för vad som helst, vilket ju görs idag på vänsterkristen-sidan. T.ex. "Jesus stod för KÄRLEKEN, och därför skulle han ha velat att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan idag" - fast Jesus aldrig sa ett positivt ord om homosexualitet så länge han levde på jorden. Jag har till och med hört vänsterkristna säga att Jesus inte skulle ha haft något problem med abort, om han hade levat på jorden idag. Det GÅR ju inte. 

Med detta sagt, så är det inget som hindrar att man är kristen och vegan, bara man inte påstår att det automatiskt hör ihop. På samma sätt som man kan vara kristen och MC-förare, eller kristen och folkpartist, eller kristen och AIK:are.

Svar SPECIFIKT till Cathariina:

1) Jag sa faktiskt inget alls om "stöd i bibeln". Jag säger aldrig att något står i bibeln som inte står där. Men min tro bygger inte bara på bibeln, utan även på andra källor. Det är inte så att allt står i bibeln. Jag har även egna erfarenheter som bidrar till min tro samt har tagit intryck av andras erfarenheter.

Jag är kyrkligt aktiv, mest i konservativa församlingar i Svenska Kyrkan, och brukar se mig som kristen eftersom jag tror att Kristus är världens frälsare och enda vägen i frälsning (vilket ju är mer än vissa svenskkyrkliga biskopar tror, så i den meningen är jag ju mer "klassiskt kristen än dessa"!), men om du vill kalla mig något annat än kristen så varsågod.

Jag är inte så noga med etiketterna. Jag står för MIN tro och den är inte samma som din. Kanske man till och med kan säga att vi inte tror på samma Gud (även om den jag tror på är just treenig).  Jag skriver ärligt vad jag tror.

Jag tänker fortsätta att vara kyrkligt aktiv där jag är, och där brukar jag få veganskt och det är inget problem som jag upplever det, men jag tror inte att du och jag t.ex skulle kunna be/ fira gudstjänst tillsammans då vi har olika tro.

2) Jag är inte "fundamentalist". 

3Om jag går in på samlevnadsdebatten blir det så mycket sidospår , dvs OT så det kommenterar jag inte.

4) Jag säger aldrig att det är ett "absolut frälsningskrav", men jag vill ändå verka för mer vegetabiliebaserat, tex genom att diskutera djurrätt och sprida goda vegorecept/ vego-mattips. Jag tänker fortsätta göra detta.

• Anonym (Svensk man)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 13:20:08 följande:

Nu är jag i o f s emot all uppfödning av djur för kött/mjölkprodukter, allt fiske och all äggproduktion, så primärt är min fråga att arbeta för en på sikt vegansk framtid och jag är emot all slakt, MEN det är inte så att all bedövning vid halalslakt sker med bultpistol

Även eltänger förekommer, och som jag har fattat det så är bedövningen vid halalslakt många gånger "otillräcklig". (Sen som sagt är jag totalt sett emot slakt)

Sedan stöter med bönen mig också - dvs att döda i guds namn. Jag är själv djupt troende, men jag tror på en annan Gud än allah.

Nej, jag skrev specifikt om nöt, där används bultpistol. Kul- eller hagelvapen är i princip tillåtet det också men det är kanske inte så lämpligt i storskalig verksamhet.

El används inte till nöt, men till grisar t ex. På samma sätt som i "svensk" slakt. Och även i "svensk" slakt kan det gå fel:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grisar-slaktades-utan-tillracklig-bedovning

Jag har full respekt för de som är emot slakt, jag tycker själv den är problematisk oavsett metoder. Samtidigt är jag en hycklare som då och då äter kött, fågel och fisk. Men att utpeka Halal-slakt som den utförs i Sverige som värre än "vanlig, svensk" slakt är felaktigt. 

Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 14:21:33 följande:
    Nej, jag skrev specifikt om nöt, där används bultpistol. Kul- eller hagelvapen är i princip tillåtet det också men det är kanske inte så lämpligt i storskalig verksamhet.

El används inte till nöt, men till grisar t ex. På samma sätt som i "svensk" slakt. Och även i "svensk" slakt kan det gå fel:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grisar-slaktades-utan-tillracklig-bedovning

Jag har full respekt för de som är emot slakt, jag tycker själv den är problematisk oavsett metoder. Samtidigt är jag en hycklare som då och då äter kött, fågel och fisk. Men att utpeka Halal-slakt som den utförs i Sverige som värre än "vanlig, svensk" slakt är felaktigt. 

Grisarna plågas väl i de flesta fall med koldioxidgasning även om det inte "går fel"-helt lagligt. Och det är väl också helt "lagligt" att ge "otillräcklig bedövning" även när det inte "går fel".-till exempel vid halalslakt

Halalslakt är IBLAND VÄRRE en svensk slakt, men som sagt-Det ENDA DJURVÄNLIGA är att inte slakta/fiska ö ht enligt den övertygelse jag bär inom mitt hjärta.

• Anonym (Svensk man)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-09 18:54:48 följande:

Grisarna plågas väl i de flesta fall med koldioxidgasning även om det inte "går fel"-helt lagligt. Och det är väl också helt "lagligt" att ge "otillräcklig bedövning" även när det inte "går fel".-till exempel vid halalslakt

Halalslakt är IBLAND VÄRRE en svensk slakt, men som sagt-Det ENDA DJURVÄNLIGA är att inte slakta/fiska ö ht enligt den övertygelse jag bär inom mitt hjärta.

Det är inte lagligt att ge otillräcklig bedövning, det visade jag väl med länken till den svenska grisslakten? Och ibland är svensk slakt värre. Eftersom jag visat exempel vore det väl klädsamt om du också stödde  din tes med något?

Poängen är att Halalslakt rent generellt går till på i princip samma sätt som svensk, så är man emot Halalslakt så får man nog vara emot "vanlig" slakt också. 
  • Anonym (Carinata)

Svensk husmanskost ska serveras i skolorna. Gärna lokalt producerat. Ett vegetariskt alternativ. Finns det en verifierad matallergi ska det ordnas. Inget annat. Vid olika inriktningar och idéer får eleven själv ordna sina måltider. Veckomenyer finns så det går att planera. 

Hur ofta serverad fläskpannkaka i ett skolkök om ens överhuvudtaget. 

Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-10 08:09:10 följande:
    Det är inte lagligt att ge otillräcklig bedövning, det visade jag väl med länken till den svenska grisslakten? Och ibland är svensk slakt värre. Eftersom jag visat exempel vore det väl klädsamt om du också stödde  din tes med något?

Poängen är att Halalslakt rent generellt går till på i princip samma sätt som svensk, så är man emot Halalslakt så får man nog vara emot "vanlig" slakt också. 

Det i länken var ett gårdsslakteri och torde ha gällt annan typ av bedövning. Koldioxidgasningen sker på större slakterier och den är definitivt både laglig och plågsam. "Djurskyddet" är i Sverige ett stort hyckleri.  Inte heller gäller djurskyddslagstiftningen fiskar, som många gånger dör mycket plågsamt. Vattendjur är de allra allra flesta av människans offer vad gäller de som äts.. Det rör sig t.ex. om kanske en biljon fiskar/år(alltså 1000 miljarder-inte det engelska billion som betyder miljard).

Jag kan inte för min personliga del se någon alls etisk ursäkt för t.ex. julskinkan ´och detta massdödande och massdjurplågeri är snart igång fullt lagligt nu när hösten har kommit. Jag åt min sista julskinka någon gång på 90-talet. Jag gör jag av princip aldrig länkar som argument, bara ibland som illustrationer, för jag tycker att egna ord alltid är mera värda i debatt och för att man alltid kan hitta länkar som säger precis det man själv tycker, så man kan inget bevisa med att göra en länk, som många tror.

Att vissa djur som halalslaktas inte blir direkt medvetslösa och lider mer, trots laglig bedövning, än vissa djur som blir medvetslösa direkt i annan slakt är ett faktum. I de fallen är halalslakt värre, MEN det BETYDER INTE (som jag nämnt exempel på) att alla djur som slaktas på annat sätt än halal slipper lidande. Verkligheten är komplex.

Men sedan finns en annan aspekt av halalslakt som jag tycker är mycket negativ, och det är bönen. För mig som både troende och djurrättsman stöts jag av dödande i guds namn. Vet inte hur mycket du förstår mig där ifall du är ateist.  Jag tror på en annan Gud. Gud kan inte bara vara människans Gud är en tanke från mig.

Tycker det är hemskt med Eid Al Adha, som i andra länder med många muslimer har delvis karktären av en kötthögtid.  Köttätande och dödande av kännande varelser blir liksom inbyggt i en religion om den innehåller religiös slakt (islam/ judendom/ + "köttformer" av hinduism-som har både "vegoformer i Syd-Indien och "köttformer" som finns i Nord-Indien och Nepal) och sådant som Eid Al Adha. (Lite mindre känd än Eid Al Fitr)

• Cathariiina
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-10 08:09:10 följande:

Nu skäller ni upp i fel träd i den här tråden. Växande barn måste få kött i skolmatsalen, det är inte ens någonting att diskutera. Är det sedan problem med svenska slaktmetoder, så får ni arbeta för en förändring genom djurskyddsorganisationer. Det är mycket möjligt att det behövs! Men man kan inte börja i den ändan, att man drar in köttet från uppväxande barn - slaktmetoderna är inte deras fel. 

Utländska slaktmetoder ska naturligtvis inte förekomma i Sverige alls, och kött från djur som slaktats på det sättet ska inte få importeras till Sverige. Det borde vara självklart. Sedan funderar jag även över djurhållningen och livsmedelshygienen i sådana länder, d.v.s. kan man lita på att det importerade halal- och koscherköttet inte innehåller diverse maskar, virus, bakterier..? Jag tror inte det, va. 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör