Cathariiina skrev 2024-09-06 12:26:04 följande:
En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 11:52:46 följande:
Vad gäller det du nämnde om att till slut få sitt straff så kan jag väl hålla med dig om att jag önskar åtminstone ett tidsbegränsat sådant. Jag kan inte säga att jag önskar någon åt ett definitivt helvete. Jag är kristen (fast många många andra kristna stöder ju "köttsamhället förstås) och hoppas förstås att så många som möjligt skall vara räddade i kraften i Kristi blod, men jag är samtidigt lite halv-katolik och öppen för läran om skärselden, dvs den reningsprocess som de som är frälsta i Jesus ändå måste genomgå. Så jag önskar dem åtminstone en tid i en ev skärseld.
Jag tänkte faktiskt på den saken, på efterräkningar senare för hur man agerat gentemot djuren, när jag såg en bild från slakteriet här i stan för ca 60 år sedan, med 2 glada vitklädda charkuterister som "badade i julskinkor" inför julen 1963. Jag tänkte att dessa eller någon av dem är med rätt stor sannolikhet avlidna nu. (De var inte "purunga på bilden".) Och jag tänkte- Har de nu fått möta, fått lära sig och fått förstå liandet och ångesten hos de djur vars jordiska kroppar blev till skinkorna på bilden.
Fast det finns inget stöd för detta i Bibeln, varken i GT eller NT. Jesus befallde t.ex. fram FLER fiskar till och med, så att fiskarna skulle få riklig fångst - han brydde sig inte om deras eventuella kvävningsdöd. Han sa heller aldrig något negativt om judarnas offerslakt.
Jag gillar inte att man säger sig ha stöd i Bibeln för något som det faktiskt inte står i Bibeln, för då kan man ju använda Bibeln och Jesus till stöd för vad som helst, vilket ju görs idag på vänsterkristen-sidan. T.ex. "Jesus stod för KÄRLEKEN, och därför skulle han ha velat att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan idag" - fast Jesus aldrig sa ett positivt ord om homosexualitet så länge han levde på jorden. Jag har till och med hört vänsterkristna säga att Jesus inte skulle ha haft något problem med abort, om han hade levat på jorden idag. Det GÅR ju inte.
Med detta sagt, så är det inget som hindrar att man är kristen och vegan, bara man inte påstår att det automatiskt hör ihop. På samma sätt som man kan vara kristen och MC-förare, eller kristen och folkpartist, eller kristen och AIK:are.
Svar SPECIFIKT till Cathariina:
1) Jag sa faktiskt inget alls om "stöd i bibeln". Jag säger aldrig att något står i bibeln som inte står där. Men min tro bygger inte bara på bibeln, utan även på andra källor. Det är inte så att allt står i bibeln. Jag har även egna erfarenheter som bidrar till min tro samt har tagit intryck av andras erfarenheter.
Jag är kyrkligt aktiv, mest i konservativa församlingar i Svenska Kyrkan, och brukar se mig som kristen eftersom jag tror att Kristus är världens frälsare och enda vägen i frälsning (vilket ju är mer än vissa svenskkyrkliga biskopar tror, så i den meningen är jag ju mer "klassiskt kristen än dessa"!), men om du vill kalla mig något annat än kristen så varsågod.
Jag är inte så noga med etiketterna. Jag står för MIN tro och den är inte samma som din. Kanske man till och med kan säga att vi inte tror på samma Gud (även om den jag tror på är just treenig). Jag skriver ärligt vad jag tror.
Jag tänker fortsätta att vara kyrkligt aktiv där jag är, och där brukar jag få veganskt och det är inget problem som jag upplever det, men jag tror inte att du och jag t.ex skulle kunna be/ fira gudstjänst tillsammans då vi har olika tro.
2) Jag är inte "fundamentalist".
3Om jag går in på samlevnadsdebatten blir det så mycket sidospår , dvs OT så det kommenterar jag inte.
4) Jag säger aldrig att det är ett "absolut frälsningskrav", men jag vill ändå verka för mer vegetabiliebaserat, tex genom att diskutera djurrätt och sprida goda vegorecept/ vego-mattips. Jag tänker fortsätta göra detta.