• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (drama)

Varför så dramatiskt? I mina skolor har de serverat ett fläskfritt alternativ och ett vegetariskt alternativ i över 20 år när det har varit fläsk till lunch. De gjorde det redan när jag gick i ettan, jag är nästan 30 nu, och de gör det fortfarande nu nr mitt äldsta barn har börjat f-klass. Inte heller alla svenska barn tycker om fläskkött och väljer till exempel kycklingfräset till potatisbullarna eller korv stroganoffen med nötkorv. Eller, eftersom det är exakt samma rätter och bara köttet som skiljer, blandar friskt, då det är fritt fram.

Är det förändringen som skrämmer eller vad är problemet?

• Tukt
    Anonym (miss piggy) skrev 2024-08-30 12:53:40 följande:
    Ett samhälle där en svensk politiker får be om ursäkt för att det serveras svensk mat i Sverige.
    Nu har jag läst länkarna och hittar inte det du påstår. Kan du hjälpa mig var i artiklarna politikerna "ber om ursäkt"?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 14:01:13 följande:
    Det var inte vad personen jag svarade skrev. 

Men jag ser inget stort problem med att skolan erbjuder alternativ som ligger så nära huvudalternativet som möjligt. Även om valet beror på religion. Nöjda och mätta barn lär sig förmodligen mer i skolan än ett stort antal barn på ofrivillig vegankost

Skolor kan erbjuda tio olika alternativ om de vill, men har ingen skyldighet att göra det. 

Rent ekonomiskt skulle det också bli svårt att motivera. Mätta och nöjda barn är förstås målet, men det säger sig självt att man inte kan tillgodose allas önskemål.

I våra barns skola ingår vegetarisk kost i den dagliga menyn, inte vegankost. Det räknas som specialkost.

De barn som inte äter kött alls får ju det vegetariska alternativet varje dag. Det är knappast för mycket begärt att barn som inte äter fläsk hänvisas till vegetariska alternativet en eller två gånger i veckan. Det gäller ju inte bara fläsk. I våra barns klass finns t ex en pojke som inte äter fisk. En gång i veckan brukar de få fisk. Då äter han det vegetariska alternativet. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 14:41:47 följande:

Skolor kan erbjuda tio olika alternativ om de vill, men har ingen skyldighet att göra det. 

Rent ekonomiskt skulle det också bli svårt att motivera. Mätta och nöjda barn är förstås målet, men det säger sig självt att man inte kan tillgodose allas önskemål.

I våra barns skola ingår vegetarisk kost i den dagliga menyn, inte vegankost. Det räknas som specialkost.

De barn som inte äter kött alls får ju det vegetariska alternativet varje dag. Det är knappast för mycket begärt att barn som inte äter fläsk hänvisas till vegetariska alternativet en eller två gånger i veckan. Det gäller ju inte bara fläsk. I våra barns klass finns t ex en pojke som inte äter fisk. En gång i veckan brukar de få fisk. Då äter han det vegetariska alternativet. 

Det jag svarade på gällde vegankost som alternativ till huvudkosten. Jag är lite mer positivt inställd till ovo lakto-veg. Lagas den på ett sätt som barn ofta gillar, och det inte gäller för många dagar i veckan, är det väl ingen katastrof. Men förstår inte varför folk tycker att det är em big deal om t ex muslimer erbjuds kalkon på fläskdagen. Känns mer som än åsikt emot det religiösa ställningstagandet än något annat
  • baam77

Muslimer är en minoritet i Sverige och i första hand är Sverige ett kristet land med svenska värderingar. 

Däremot så är Sverige ett land som har hög tolerans att vi alla är olika och tror på olika gudar. Här blir ingen dödad eller fängslad bara för man är annorlunda som det kan vara i andra länder.

Är man en minoritet så ska man vara tacksam och inte kräva att samhället ska ändra på något som en majoritet inte vill. Det gäller både muslimer och pride. 

• Anonym (Em)
    baam77 skrev 2024-08-30 14:58:42 följande:

Muslimer är en minoritet i Sverige och i första hand är Sverige ett kristet land med svenska värderingar. 

Däremot så är Sverige ett land som har hög tolerans att vi alla är olika och tror på olika gudar. Här blir ingen dödad eller fängslad bara för man är annorlunda som det kan vara i andra länder.

Är man en minoritet så ska man vara tacksam och inte kräva att samhället ska ändra på något som en majoritet inte vill. Det gäller både muslimer och pride. 

Kräver någon att alla ska avstå fläsk menar du?
  • Anonym (J)
    Anonym (Sås) skrev 2024-08-30 14:09:20 följande:
    Håller med. 
    Jag har själv ett barn som inte äter såser (inga såser, inga gratänger, inga grytor, inte lingonsylt, inte köttfärssås osv). Hon får glatt finna sig i att äta bara potatis och knäckebröd vissa dagar och ha med sig mellanmål i väskan. Hon har ingen medicinsk anledning till att inte äta det utan tycker bara inte om det och då är det bara för henne att gilla läget. Hade hon gnällt så hade jag blivit mäkta irriterad på henne 
    Kan tycka lite synd om henne där faktiskt. Frågan är vad detta beror på? Konsistensen? Har hon sagt en anledning? Smakat?
  • Spucks

Fläsk är inte särskilt nyttig, så jag tycker det borde man lämna bort i skolan för det mesta. Men det betyder ju inte att maten utan fläsk är nyttig. När mitt barn gick i skolan i Sverige tyckte jag att de mesta kött som serverades till lunch var skitmat som korvar och köttfärs - alltså knappt något riktigt kött alls. Det går ju bra då och då, men känns rätt onödig flera dagar i veckan. Så mitt barn åt vegetarisk med fisk i stället. Även många muslimska barn på olika skolor jag jobbade i åt vegetarisk med fisk. Kan inte påminna mig om att barnen gnällde, maten smakade ju gott för det mesta och gillade man inte maten en dag åt man lite mer av salladen och en extra skiva knäckebröd. Jag ser inte problemet.

Att gnälla på detta sättet - och tom kallar det för taskig att någon som inte äter fläsk "behöver" äta den vegetariska rätten - är extrem löjlig. Vad är det som är taskig med en rätt som inte innehåller kött?
    Men den där bortskämdheten är det nog de infödda svenskasr ansvar, för det är "ni" som skriker varenda gång ett barn behöver ta med eget lunchmatsäck till en utflykt eller en frukt till mellanmål. För "skoooooolan ska ju vara graaaaaaaaaaaaaaaatis! Hur kan ni kräver att vi betaaaaaalar för maaaaat när min lille gullunge är i skooooooolan!? Tänk på barnen!" Dessutom ska det finnas önskekost och anpassningar till vartenda kräset barn, inte bara till barn med allergier.

Och jag kommer även ihåg när några skolor införde en vegetarisk dag i veckan och folk (svenskar!) blev ursinniga, för får de inte kött i skolan till lunch varenda dag då tvingar man barnen att vara vegetarianer! Det var extremvänstern som var på väg att förbjuda kött, minsann! Och de stackars föräldrarna blev tvunga att åka till McDonald's mitt på dagen och köpa mat och sina stackars svältande ungar och räcker de påsarna genom skolgrinden.

• Cathariiina
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:00:24 följande:
    Kräver någon att alla ska avstå fläsk menar du?
    I de kommunala skolorna i Malmö (vet inte om det gällde hela kommunen eller bara vissa invandrartäta stadsdelar) så slutade de faktiskt servera fläsk helt och hållet för några år sedan. Då var kommunens förklaring att det var så få som åt det, att det inte var lönt att köpa in det. Om detta var sant, eller om de vek ner sig för muslimer och judar som inte ville känna lukten av fläsk i matsalen, är det väl ingen som vet. Men resultatet blev i alla fall, att svenska barn och andra som skulle ha velat äta fläsk ibland, inte fick göra det. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 12:57:24 följande:
    Tycker du verkligen att ett laktosintollerant barn ska äta veganskt hela skoltiden? Tur att det inte är su som bestämmer isåfall
    Varför skulle inte en laktosintolerant kunna äta kyckling, fisk, nötkött etc? Det är bara sås den möjligen inte kan ha till?
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör