• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Mandel

Religionsfrihet innebär väl att man ska kunna få tro på vad man vill utan att bli särbehandlad, förföljd, straffad, diskriminerad osv.
    Det innebär väl inte att alla andra ska anpassa sig efter min religion eller att jag har rätt att kräva särbehandling för att min religion har massa konstiga idéer för sig kring saker och ting.

Man VÄLJER faktiskt religion - det gör man inte med allergier, så jag ser ingen som helst anledning till varför man ska särbehandla människor pga religion när det enbart passar dem att bli särbehandlade.
    Antingen äter man det som serveras eller så är man utan. Så funkar livet.
    Gäller även arbetskläder, bönetider osv.
    Religion är sekundärt precis som vilken annan fritidssysselsättning som helst så det finns ingen anledning för samhället och arbetsgivare att anpassa sig efter olika religioner lika lite som det ska anpassas efter andra hobbys som bakning, tennispelande, golf osv. 

Och varför är det bara vissa större religioner som har företräde i det offentliga rummet? 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Cathariiina

Jag håller med dig, det måste bli slut på daltet. Här i Norden har fläsket stått på bordet sedan galten Särimners dagar. Passar inte det, så får man flytta någon annanstans. Det är ingen självklarhet att få bo här, om man bekänner sig till en religion som krockar med svenska seder och traditioner (eller för den delen lagar). 

Fläsket ska serveras, och passar inte det så får de väl ta bröd, smör, mjölk, grönsaker, råkost... De dör inte av att äta det till lunch en eller två gånger i veckan. Det gjorde vi också minns jag, när vi inte gillade skolmaten av någon anledning. Jag är rätt säker på, att i muslimernas hemländer skulle deras barn inte få någon gratis skolmat alls.

• Anonym (miss piggy)

Det enda upprörande i reportaget (SR) är de utländska/muslimska eleverna som kräver si och kräver så "för annars är det orättvist".

Som om de hade rätt att KRÄVA ett enda jä*la något alls.

"Om dom vill servera det [fläskkött] så får dom också servera mat för oss, nötkött, så att vi kan också äta!"

"Asså, vissa äter inte vegetarisk mat vissa äter nötkött å dom kan inte bara ta bort det så där"

Muslimerna kan alltså äta vegetariskt den dag varannan vecka som skolan serverar någonting med fläsk (tänk falukorv och makaroner) men det duger inte - de KRÄVER nötkött.

• Hjelm

Servera en rätt med kött (kan vara nöt, fläsk, kyckling, fisk) och ett vegetariskt (veganskt) alternativ varje dag. Äter man inte den ena får man äta den andra. Faller ingen av dem i smaken får man nöja sig med potatis, sallad och knäckebröd den dagen.

Behövs inget mer. Helt orimligt att våra skolor ska vara något slags restaurang där alla ska specialbeställa utanför menyn.

• Tukt
    Anonym (miss piggy) skrev 2024-08-30 12:30:04 följande:

Och det ÄR rätt sjukt att en svensk politiker ska behöva försvara att man i Sverige serverar mat med fläsk. Fläsk som vi svenskar i princip har ätit i alla tider. Fläsk som är en del av svensk kultur.

sverigesradio.se/artikel/kommunalradet-om-skolmatskritiken-inte-servera-flaskkott-varje-dag

*samhället vi fått*

Ängsligheten behöver ju per automatik handla immigration. Det kan ju också, eller delvis handla om att vi fått en marknadsskola där elever och föräldrar är kunder.
  • Anonym (miss piggy)
    Tukt skrev 2024-08-30 12:46:51 följande:
    Ängsligheten behöver ju per automatik handla immigration. Det kan ju också, eller delvis handla om att vi fått en marknadsskola där elever och föräldrar är kunder.
    Ett samhälle där en svensk politiker får be om ursäkt för att det serveras svensk mat i Sverige.
  • Anonym (Em)

Har inte läst kommentarerna eller artikeln. Men jag förstår upprördheten om de vegetariska alternativen är en typ av mat som många barn inte äter. Visst är det skillnad på allergi och religiösa val men jag hade blivit upprörd om mitt laktosintolleranta barn inte fick ett likvärdigt alternativ. 

• Anonym (Em)
    Hjelm skrev 2024-08-30 12:38:36 följande:

Servera en rätt med kött (kan vara nöt, fläsk, kyckling, fisk) och ett vegetariskt (veganskt) alternativ varje dag. Äter man inte den ena får man äta den andra. Faller ingen av dem i smaken får man nöja sig med potatis, sallad och knäckebröd den dagen.

Behövs inget mer. Helt orimligt att våra skolor ska vara något slags restaurang där alla ska specialbeställa utanför menyn.

Tycker du verkligen att ett laktosintollerant barn ska äta veganskt hela skoltiden? Tur att det inte är su som bestämmer isåfall
  • Anonym (U)
    Anonym (miss piggy) skrev 2024-08-30 12:20:45 följande:

Det enda upprörande i reportaget (SR) är de utländska/muslimska eleverna som kräver si och kräver så "för annars är det orättvist".

Som om de hade rätt att KRÄVA ett enda jä*la något alls.

"Om dom vill servera det [fläskkött] så får dom också servera mat för oss, nötkött, så att vi kan också äta!"

"Asså, vissa äter inte vegetarisk mat vissa äter nötkött å dom kan inte bara ta bort det så där"

Muslimerna kan alltså äta vegetariskt den dag varannan vecka som skolan serverar någonting med fläsk (tänk falukorv och makaroner) men det duger inte - de KRÄVER nötkött.

Kom igen. Vi pratar om barn. Du kan inte förvänta dig att de ska ha någon sorts samhällsekonomisk analys av det här. Folk gnällde över skolmaten när jag gick i skolan också. Det var dålig potatis, för få köttbullar, margarin på makaronerna istället för smör. Gnäll, gnäll, gnäll. 

Kommer ni ihåg när det skulle bli vegetarisk dag i någon skola och typ LRF åkte dit och serverade hamburgare på skolgården? Det är ett j-kla gnäll om skolmaten, från alla möjliga håll. Mitt också. 

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör