• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Q)

Barn, ungdomar och vuxna har blivit bortskämda. När det var något jag inte ville eller kunde äta, så fick jag ta mer sallad, äta knäckebröd eller köpa mat själv, när jag gick i skolan. Det fanns inget alternativ. 

Jag har respekt för människor som inte vill äta fläsk pga religösa skäl. Men om man inte vill äta alternativet, så får man fixa mat dessa dagar det är fläsk/gris i maten.
    Jag vet inte hur mycket ett land ska anpassa sig till människor som kommer från andra kulturer och religoner. Det kan ju vara så att dessa människorna också måste hjälpa till lite.
    Jag tror inte att det är bättre i deras eller deras föräldrars land. Serveras det gratis mat där? 

Jag har fått uppfattningen att många invandrare vill att Sverige ska anpassa sig men att intresset att anpassa sig som invandrare är låg.
    Då pratar jag inte om alla dessa invandrare som kan se hur bra det är och som kan förstå att man inte bara kan kräva. 

Killen som säger att han har blivit bortglömd har nog missat att det finns alternativ. Det står ingenstans att maten måste vara fri från fläsk/gris. Det som har bestämts är att mat ska serveras.
    Men det är kanske dags att börja ta ut en avgift för personer som vill ha annan mat. 

Det borde bara vara personer med allergi, ätstörning eller någon sjukdom/funktionshinder som gör att det inte går att äta vilken mat som helst, som får anpassad mat

• Anonym (Fatima)

Jag har själv invandrarbakgrund och jag håller med dig helt och hållet!

Vi äter inte fläskkött hemma pga vår muslimska bakgrund och kultur. Vi är dock inte särskilt religiösa av oss: vill mina barn äta fläsk i skolan eller hos kompisar har jag inget emot det. Det ingår bara inte i vår mattradition och det känns konstigt för mig att äta det. Lite som att det för många skulle vara otänkbart att äta t.ex. hund, antar jag.

Jag skulle aldrig få för mig att klaga på att mina barns skola serverar fläsk. Det finns även ett vegetariskt alternativ varje dag vilket jag tycker är bra (så är det väl på de flesta skolor i dag). Vill mina barn inte äta kötträtten tar de den vegetariska. Vill de inte äta något alls, ja då får de gå utan mat. 

Jag skäms över alla - invandrare eller inte - som klagar på den svenska skolmaten.

• Anonym (Hej)

Dom blir ju erbjudna vegetariskt om dom inte vill äta fläskkött. vad är det för fel på vegetarisk kost? det är gott och nyttigt.

• En med många djupa tankar
    Anonym (pissed) skrev 2024-08-29 18:14:45 följande:
    Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

Varför alls äta fisk och kött ( vare sig det är fläskkött eller annat kött) ? För min del äter jag inte fläskkött eftersom jag är för djurrätt- och inte annat kött/fisk/mejeriprodukter/ägg heller. Muslimerna avstår inte fläskkött för att de bryr sig om djuren, snarare pga deras religiösa matregelverk, så av annat skäl än  för att jag avstår fläskkött.
  • Anonym (Kan man inte begära)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-03 14:44:43 följande:
    Varför alls äta fisk och kött ( vare sig det är fläskkött eller annat kött) ? För min del äter jag inte fläskkött eftersom jag är för djurrätt- och inte annat kött/fisk/mejeriprodukter/ägg heller. Muslimerna avstår inte fläskkött för att de bryr sig om djuren, snarare pga deras religiösa matregelverk, så av annat skäl än  för att jag avstår fläskkött.
    Ja, du har ju rätt till dina värderingar och åsikter. Men det är inget som man kan begära av andra människor, eftersom det trots allt är normalt och naturligt att vi äter animaliska produkter - det har vi alltid gjort under hela mänsklighetens historia, och därinnan också. Det är inte heller något man kan begära att andra människor eller institutioner ska ta hänsyn till, och hålla med särskild veganmat. 
    Jag anser att den skyldigheten bara ska finnas vid medicinska skäl (om en person inte tål ett visst livsmedel, p.g.a. allergi, intolerans, diabetes, whatever). 
    Anonym (Kan man inte begära) skrev 2024-09-03 16:00:24 följande:
    Ja, du har ju rätt till dina värderingar och åsikter. Men det är inget som man kan begära av andra människor, eftersom det trots allt är normalt och naturligt att vi äter animaliska produkter - det har vi alltid gjort under hela mänsklighetens historia, och därinnan också. Det är inte heller något man kan begära att andra människor eller institutioner ska ta hänsyn till, och hålla med särskild veganmat. 
    Jag anser att den skyldigheten bara ska finnas vid medicinska skäl (om en person inte tål ett visst livsmedel, p.g.a. allergi, intolerans, diabetes, whatever). 

Men vänta lite nu!

EXAKT VAR har jag skrivit ett enda ord om att "begära något" av någon alls?

Jag vill förvisso bland annat arbeta för ett vegetabiliebaserat samhälle på lång sikt, men inte genom statligt tvång, utan genom att delta i värderingsdebatten/ sprida goda vegetabiliebaserade recept etc etc etc. Jag vill vara med och bidra till successiva ändringar i efterfrågeledet, inte genom statlig lagstifning förbjuda i producentledet. Det som efterfrågas styr vad som produceras och för mig är det långsiktiga processer som är intressanta.

jag blev själv inte vegan genom att någon "begärde" något av mig. Jag blev det inte för att någon tvingade mig. Däremot hade jag tagit del av argument som jag bedömde som goda och valde själv, alltså utan tvång, att hoppa av "köttsamhället".

Jag strävar inte efter att äta som "vi har gjort i hela mänsklighetens historia", snarare efter att  så långt det är praktiskt möjligt vara kärleksfull mot individer av alla kännande arter, och på sikt är jag positiv till att om efterfrågan faller uppfödning av kött- o mjölkdjur , fiske och produktion av ägg successivt fasas ut - inte genom statligt tvång utan genom marknadens mekanismer. (Dem tror jag på då jag är höger-djurrätts-man och inte vänster som många förväntar sig att man skall vara om man stöder djurrätt.)

Sedan som sagt delar ju i regel de som inte vill äta fläskkött i skolan inte djurrättsvärderingar. Det är inte "för djurens skull" som muslimer och judar inte äter fläskkött, utan pga "renhetsreglerna" vad gäller mat inom judendom respektive islam. För mig är det däremot djurfrågan. De flesta är muslimer. Det är relativ få judar i Sverige jämfört med det stor antalet muslimer. 

Sedan får såklart en kommun själv demokratiskt genom majoritetsbeslut besluta vad den serverar i skolan. Jag är dock etiskt sett absolut emot om det skulle serveras kött från halalslaktade djur. Om en kommun exempelvis vill ha en köttfri måndag/ vegetarisk måndag får den besluta det, och jag tror inte någon dör av det.

• Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 12:54:53 följande:

Har inte läst kommentarerna eller artikeln. Men jag förstår upprördheten om de vegetariska alternativen är en typ av mat som många barn inte äter. Visst är det skillnad på allergi och religiösa val men jag hade blivit upprörd om mitt laktosintolleranta barn inte fick ett likvärdigt alternativ. 

Då handlar det om bortskämda barn. De får väl ha med matlåda då om inget av alternativ (fläsk eller vegegariskt) inte duger.

Nu handlar det inte om allergier eller laktosintolerans när en del ungdomar säger "jag äter inte vegetariskt".
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-31 12:22:22 följande:

Dom blir ju erbjudna vegetariskt om dom inte vill äta fläskkött. vad är det för fel på vegetarisk kost? det är gott och nyttigt.

Amen.
    Xenia skrev 2024-09-04 13:09:47 följande:
    Då handlar det om bortskämda barn. De får väl ha med matlåda då om inget av alternativ (fläsk eller vegegariskt) inte duger.

Nu handlar det inte om allergier eller laktosintolerans när en del ungdomar säger "jag äter inte vegetariskt".

Japp. Vegetariskt kan varieras och innebära väldigt olika saker, så jag tror inte att det är så illa om elever med muslimsk eller judisk bakgrund, grupper som utav religionsskäl inte äter just fläskkött, erbjuds vegetariskt. Jag slutade själv äta kött o fisk för ganska exakt 25 år sedan och lever än-tydligen eftersom jag skriver detta. Glad

En annan grupp som av religionsrelaterat skäl kan tänkas inte äta fläskkött - och inte annat kött/fisk heller- är elever med bakgrund i någon mera vegetarisk form av hinduism. (Finns dock både "vego-hinduism" & "kött-hinduism").Fast de eleverna lär ju säkert vara synnerligen (!!!) fåtaliga i svensk skola.

• Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 14:54:30 följande:
    Det jag svarade på gällde vegankost som alternativ till huvudkosten. Jag är lite mer positivt inställd till ovo lakto-veg. Lagas den på ett sätt som barn ofta gillar, och det inte gäller för många dagar i veckan, är det väl ingen katastrof. Men förstår inte varför folk tycker att det är em big deal om t ex muslimer erbjuds kalkon på fläskdagen. Känns mer som än åsikt emot det religiösa ställningstagandet än något annat
    Så du tycker det ska finnas tre val? Fläsk, kalkon eller vegetariskt?

Nej, äter man inte fläsk/fisk/kött öht, så får man nöja sig med det vegetariska alternativet.

Muslimerna hade möjligen rätt att klaga om det serverdes fläsk fem dagar i veckor, men det görs det ju inte. 

Är rimligt att bannlysa fläsk totalt i skolan, för att den muslimska minoriteten kräver kött men absolut inte fläsk?

Det är inte många länder där barnen får gratis mat i skolan. De som klagar borde veta hu!
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör