• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 17:19:43 följande:
    Är faktiskt inte så påläst om halal men tycker att djurrätts/skyddsperspektivet är viktigt. 
    Ska man ta hänsyn till djuren borde man inte äta något kött alls. Alla djur känner säkert smärta och ångest vid slakt.
  • Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:27:31 följande:
    Läser man hela ts och kommentarerna så tolkar jag diskussionen som ett motstånd mot vad som bör erbjudas. 

Tror att det du skriver sist är den brinnande punkten här: det skaver att  invandrare får eller vill ha specialkost. Själv har jag synsättet att ju fler närda, mätta och nöjda barn desto bättre. Satsar gärna på skollunch (och mellanmål) och tycker att många alternativ är något positivt
    Men det är inte du ensam som betalar. Det räcker med två alternativ, förutom för de som behöver specialkost av medicinska skäl.

Skolorna har begränsat med pengar. Jag ser hellre att pengarna går till skolböcker o liknande än till att göra alla bortskämda barn nöjda.
  • Lönnsirap

Ungdomar har väl i alla tider haft orimliga synpunkter stundtals om skolmaten och det är väl därför vi idag har så många alternativ och så "bra skolmat" på många skolor.

För min del är det rimligt att muslimer, precis som alla andra får komma med synpunkter och att man öppet diskuterar vad som får kosta "mer" och vad som faktiskt man "får acceptera" för skolmat. 

• En med många djupa tankar
    Xenia skrev 2024-09-04 13:28:33 följande:
    Ska man ta hänsyn till djuren borde man inte äta något kött alls. Alla djur känner säkert smärta och ångest vid slakt.

Japp, och dessutom är det skillnad på djurskydd och djurrätt. Djurskydd är att reformera systemet. Djurrätt är att snarare avskaffa det. Jag är för utfasning av uppfödning av kött/mjölkdjur/fiske/äggproduktion, dvs djurrätt. Dock för min del inte genom statlig lagstiftning, utan genom att söka påverka konsumentledet så att animalierna helt enkelt allt mindre efterfrågas och mindre produceras-enligt ekonomins samband.

Men med det sagt så är jag ändå extra emot halal- och kosherslakt. Halalslakt måste i  o f s enligt svensk lag vara bedövad, men den bedövning som används vid halal är som jag har uppfattat det inte alltid effektiv. Vid kosher bedövas inte vad jag vet om. Halal och kosher är utdraget dödande, och det vore teoretiskt möjligt med snabbt dödande.

Sedan lider förstås djur även under svensk djurskyddslagstiftning, t.ex grisarna som koldioxidgasas - fullt lagligt med denna massgasning, som sker speciellt inför jul som jag har uppfattat detta Fiskar omfattas såklart av ekonomiska skäl inte av djurskyddslagstiftningen. Det kan ta 2-4 timmar för fisk att kvävas, men det vore inte lönsamt att försöka bedöva dem när de dras upp i nät i massor.

• Xenia

Det är tydligen tur att det inte finns så många judiska barn som kräver mat som är kosher i vanliga skolor. Då räcker det inte med fläskfri mat. Läste om ett sådant barn. Det behövde specialanpassad mat. Ingen vanlig svensk mat uppfyller kosherreglerna.

• Anonym (miss piggy)
    Anonym (U) skrev 2024-08-30 16:05:08 följande:
    Ja, ungdomar kan vara vansinnigt provocerande. De muslimska barnen är knappast värre än andra. 
    Men i just detta fall är det muslimska ungdomar som kräver att Sverige och svenskarna anpassar sig efter islams regler och när då Sverige och svenskarna gör det och erbjuder vegetariskt alternativ då duger inte det heller utan det skall vara mer.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-09-05 11:49:59 följande:

Det är tydligen tur att det inte finns så många judiska barn som kräver mat som är kosher i vanliga skolor. Då räcker det inte med fläskfri mat. Läste om ett sådant barn. Det behövde specialanpassad mat. Ingen vanlig svensk mat uppfyller kosherreglerna.

Judarna får ju också börja kliva in i det 21:a århundradet, om de ska bo här...
  • Anonym (Guckosko)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 16:40:10 följande:
    Judarna får ju också börja kliva in i det 21:a århundradet, om de ska bo här...
    De är om möjligt ännu värre.
    Koscher är fruktansvärt, halal också, men koscher... fy fan.

Det borde inte få säljas, något av det, i Sverige.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:49:39 följande:
    De är om möjligt ännu värre.
    Koscher är fruktansvärt, halal också, men koscher... fy fan.

Det borde inte få säljas, något av det, i Sverige.

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Jag har mycket svårt för daltande av barns mat i skolorna då jag växte upp på tiden man blev tvingad att äta. Det känns inte rätt det heller, men jag blev glad som tonåring när man själv fick välja. Även om det blev mycket knäckebröd och sallad. I vissa länder finns matlåda och det är väl ett alternativ om man inte kan äta något?

Allergier är en sak, men det innebär oftast uteslutande och inte fler olika val av kött som är dyrt. Då kanske det är bättre att få betala själv i form av egen matlåda, eller sallad och knäckebröd om inte vegetariska maten duger? 

• Cathariiina
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-05 17:15:30 följande:

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Det är inte olagligt att importera riktigt ihjälplågat kosher- och halalkött. Det borde det vara. 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör