• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Cathariiina
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:47:43 följande:
    Jag är född i Sverige och har judisk bakgrund. Vad menar du med att jag ska dra? Vart? Sverige är mitt land. Jag tycker att sådana som du borde dra eftersom ni är så fulla av hat.
    Om du är född här borde du väl ha anpassat dig vid det här laget. Vi andra frigjorde oss från våra föräldrars märkligheter och lustigheter i puberteten. Vi köpte det inte längre - vi skapade våra egna liv. 
  • Anonym (Jew)
    Cathariiina skrev 2024-09-11 14:51:13 följande:
    Om du är född här borde du väl ha anpassat dig vid det här laget. Vi andra frigjorde oss från våra föräldrars märkligheter och lustigheter i puberteten. Vi köpte det inte längre - vi skapade våra egna liv. 
    Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig. 
  • Anonym (Jew)
    Xenia skrev 2024-09-11 14:49:56 följande:
    Det där stämmer inte alls! De som sätter ihop skolmaten är proffs, det vegetariska alternativet ger tillräckligt med protein.

Utanförskap tycker låter löjligt. Alla barn med allergier/laktosintolerans och alla vegetarianer lever också i utanförskap då.

Jag anser att skolorna gott kunde införa en vegetarisk dag i veckan för alla.
    Nej, så är det inte alls. De flesta skolorna erbjuder fruktansvärt dålig vegetarisk mat som inte är näringsrik. Rapporterna om det finns för tex skolorna i Göteborg.

Men, om vi ponerar att det är så som du säger, då får vi väl se till att det blir bara vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn. Vad tycker du om det?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 15:54:29 följande:
    Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig. 

Religionsfrihet har alla, det behöver man inte vara född i Sverige för att ha. Religionsfriheten betyder att alla har rätt att tro vad de vill, men står inte över andra rättigheter och ger inte religiösa särskilda rättigheter.

Man har rätt att önska särskild sorts mat, men man har inte rätt att kräva särskild sorts mat.

I våra barns skola serveras ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ. De som inte äter huvudalternativet får äta det vegetariska alternativet. Bara allergiker får specialkost.

Ingen har klagat, vad jag vet. 

Vad är problemet? Det serveras fläsk i skolan en eller högst två gånger i veckan, så det handlar inte om många dagar. Vegetarianerna äter det vegetariska varje dag. Det ska vara ett fullgott alternativ med samma krav på näringsinnehåll. Fler borde äta vegetariskt, i stället för att gnälla över att det inte finns andra alternativ som passar just dem. Det är jäkligt bortskämt, de flesta länder har inte ens gratis skolmat. 

• Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 16:18:27 följande:

Religionsfrihet har alla, det behöver man inte vara född i Sverige för att ha. Religionsfriheten betyder att alla har rätt att tro vad de vill, men står inte över andra rättigheter och ger inte religiösa särskilda rättigheter.

Man har rätt att önska särskild sorts mat, men man har inte rätt att kräva särskild sorts mat.

I våra barns skola serveras ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ. De som inte äter huvudalternativet får äta det vegetariska alternativet. Bara allergiker får specialkost.

Ingen har klagat, vad jag vet. 

Vad är problemet? Det serveras fläsk i skolan en eller högst två gånger i veckan, så det handlar inte om många dagar. Vegetarianerna äter det vegetariska varje dag. Det ska vara ett fullgott alternativ med samma krav på näringsinnehåll. Fler borde äta vegetariskt, i stället för att gnälla över att det inte finns andra alternativ som passar just dem. Det är jäkligt bortskämt, de flesta länder har inte ens gratis skolmat. 

Det stämmer inte. Det vegetariska alternativet är sällan näringsrik. 

Men om det stämmer, varför inte införa vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn och så löser vi alla problem?
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:06:15 följande:
    Nej, så är det inte alls. De flesta skolorna erbjuder fruktansvärt dålig vegetarisk mat som inte är näringsrik. Rapporterna om det finns för tex skolorna i Göteborg.

Men, om vi ponerar att det är så som du säger, då får vi väl se till att det blir bara vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn. Vad tycker du om det?
    Om den vegetariska maten är dålig, är det där man ska lägga in udden och klaga. Inte gnälla för att man inte får kyckling när det är fläsk.

Ställ krav på kvaliteten! Våra barns skola har bra vegetarisk mat, de har medvetet satsat på detta. Det är en del av kommunens miljöpolicy. Inte mig emot att servera mer vegetariskt.

Men serveras kötträtter, serveras även fläskrätter. I Sverige har fläsk ätits sedan urminnes tider, och fläskkött är billigare än nötkött. Så det är även en kostnadsfråga.

Man skulle också kunna gå över till att bara servera vegetariskt, fisk och kyckling. Men ska man göra en sådan förändring, ska det vara av rätt skäl. Inte för att anpassa till religiösa, utan för att det är bättre för alla. Eller blir billigare och mer miljövänligt t ex.
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:23:04 följande:
    Det stämmer inte. Det vegetariska alternativet är sällan näringsrik. 

Men om det stämmer, varför inte införa vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn och så löser vi alla problem?

Hur vet du att det inte är näringsrikt? Det vegetariska alternativet har samma krav på näringsinnehåll som animaliska alternativ.

Vegetarianer äter det vegetariska alternativet VARJE dag. Hur tror du de överlever? 

Och nej, alla måste inte äta samma för att det ska vara rättvist. 

Men är skolmaten dålig, ställ krav på förbättring! Jag vet att kvaliteten kan variera mellan olika skolor och kommuner.

• Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 16:27:33 följande:
    Om den vegetariska maten är dålig, är det där man ska lägga in udden och klaga. Inte gnälla för att man inte får kyckling när det är fläsk.

Ställ krav på kvaliteten! Våra barns skola har bra vegetarisk mat, de har medvetet satsat på detta. Det är en del av kommunens miljöpolicy. Inte mig emot att servera mer vegetariskt.

Men serveras kötträtter, serveras även fläskrätter. I Sverige har fläsk ätits sedan urminnes tider, och fläskkött är billigare än nötkött. Så det är även en kostnadsfråga.

Man skulle också kunna gå över till att bara servera vegetariskt, fisk och kyckling. Men ska man göra en sådan förändring, ska det vara av rätt skäl. Inte för att anpassa till religiösa, utan för att det är bättre för alla. Eller blir billigare och mer miljövänligt t ex.
    Att anpassa maten så att alla elever kan äta maten och bli mätta, är väl av rätt skäl? Så, vegetariskt, fisk och kyckling är väl utmärkt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 16:32:47 följande:

Hur vet du att det inte är näringsrikt? Det vegetariska alternativet har samma krav på näringsinnehåll som animaliska alternativ.

Vegetarianer äter det vegetariska alternativet VARJE dag. Hur tror du de överlever? 

Och nej, alla måste inte äta samma för att det ska vara rättvist. 

Men är skolmaten dålig, ställ krav på förbättring! Jag vet att kvaliteten kan variera mellan olika skolor och kommuner.

Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör