• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Jag svarade att oavsett anledning man inte vill äta maten så serveras inte fläskkött så ofta att ditt argument blir giltigt. Det serveras inte fläskkött varje dag.  Ingen dör av vegetariskt de få gånger det serveras. 

• Anonym (Jew)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-12 13:25:23 följande:

Jag svarade att oavsett anledning man inte vill äta maten så serveras inte fläskkött så ofta att ditt argument blir giltigt. Det serveras inte fläskkött varje dag.  Ingen dör av vegetariskt de få gånger det serveras. 

Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 13:38:22 följande:
    Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 

Det stämmer ju inte. Det finns andra skäl till att inte vilja eller kunna äta än religiösa skäl. 

Jag åt sällan skolmaten för jag tyckte den var äcklig, och jag var kräsen. Är ändå glad att man slapp bli tvingad som förut i tiden. Om jag inte ville ha maten köpte jag något i kafeterian eller åt bara knäckebröd och sallad. Ett vegetariskt alternativ hade säkert varit nyttigare än det mesta, och vi bör ju faktiskt inte äta kött för ofta eftersom det är onyttigt med för mycket rött kött. Sen äter barnen det hemma ändå. Risken är obefintlig att barnen får för lite kött.

Ingen tvingas gå hungrig, vegetariskt finns tillgänglig för alla möjliga skäl!

• Anonym (Jew)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-12 14:19:04 följande:

Det stämmer ju inte. Det finns andra skäl till att inte vilja eller kunna äta än religiösa skäl. 

Jag åt sällan skolmaten för jag tyckte den var äcklig, och jag var kräsen. Är ändå glad att man slapp bli tvingad som förut i tiden. Om jag inte ville ha maten köpte jag något i kafeterian eller åt bara knäckebröd och sallad. Ett vegetariskt alternativ hade säkert varit nyttigare än det mesta, och vi bör ju faktiskt inte äta kött för ofta eftersom det är onyttigt med för mycket rött kött. Sen äter barnen det hemma ändå. Risken är obefintlig att barnen får för lite kött.

Ingen tvingas gå hungrig, vegetariskt finns tillgänglig för alla möjliga skäl!

Jo då, om man erbjuder bara fläsk när det gäller kött så är det judiska om muslimska barn som inte har något annat val än att äta vegetariskt. Och vegetariskt mat, enligt andra på forumet här, är inte alls så gott. Så judiska och muslimska barn har egentligen inte samma valmöjligheter som andra barn och tvingas att gå hungriga oftare än andra barn. Hungriga barn presterar sämre i skolan.
  • Anonym (Jew)
    www.aftonbladet.se/ledare/a/63o7g0/nej-sd-s-flaskmeny-handlar-inte-om-husmanskost

"
    Sverigedemokraterna vill särskilja de muslimska barnen från övriga och visa att den som är ?riktig? svensk minsann tuggar i sig sin fläskkotlett utan knot. Och de har fått moderater och kristdemokrater med sig.

Att göra så mot barn är bara elakt. Dessutom utstuderat elakt eftersom SD inte ens vågar säga som det är utan pratar om en ?kostpolicy? istället, som att deras syn på svenskhet skulle vara något objektivt och neutralt.

Så är det inte."

• Anonym (miss piggy)
    Sluta använd judiska barn som argument när ditt syfte är att smutskasta regeringen och SD.

Det finns kanske 2000 judiska barn i skolåldern i hela Sverige. Frågan är om det ens finns tio i Uddevalla som detta handlar om. 

Judiska barn är inte ditt redskap för att sprida politisk propaganda mot regeringen och SD.
  • Anonym (Jew)
    Anonym (miss piggy) skrev 2024-09-12 15:24:51 följande:
    Sluta använd judiska barn som argument när ditt syfte är att smutskasta regeringen och SD.

Det finns kanske 2000 judiska barn i skolåldern i hela Sverige. Frågan är om det ens finns tio i Uddevalla som detta handlar om. 

Judiska barn är inte ditt redskap för att sprida politisk propaganda mot regeringen och SD.
    Jag bryr mig inte om din negligering av våra judiska barn. Antisemitismen är avskyvärd företelse.
  • Anonym (Mikael)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 15:58:59 följande:
    Jag bryr mig inte om din negligering av våra judiska barn. Antisemitismen är avskyvärd företelse.
    det är ingen som tror på dej längre
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Det är inte personer på FL som bestämmer om skolmaten.
    Men för min del får man gärna övergå till bara vegetarisk mat i skolan, det kvittar för mig.

Varför skulle de gå hungriga? Det är ingen som förbjuder de att äta. Är man kräsen så får man väl vara hungrig, men det gäller för alla och har ingenting med religion att göra.
  • Anonym (Jew)
    Spucks skrev 2024-09-12 17:12:22 följande:

Det är inte personer på FL som bestämmer om skolmaten.
    Men för min del får man gärna övergå till bara vegetarisk mat i skolan, det kvittar för mig.

Varför skulle de gå hungriga? Det är ingen som förbjuder de att äta. Är man kräsen så får man väl vara hungrig, men det gäller för alla och har ingenting med religion att göra.
    Du verkar inte förstå temat som diskuteras. 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör