• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:33:28 följande:
    Att anpassa maten så att alla elever kan äta maten och bli mätta, är väl av rätt skäl? Så, vegetariskt, fisk och kyckling är väl utmärkt.

Fast det görs ju redan?

Eftersom skolan är obligatorisk, serveras olika rätter så att alla elever kan äta och bli mätta. Men det går inte anpassa till precis alla.

Enda anledningen till att detta har blivit en så stor diskussion, är för att SD ligger bakom samt att udden verkade riktas mot muslimer (och judar).

Hade inte den vinklingen funnits, hade detta varit en icke-fråga. De hade varit upp till varje kommun och skola hur de vill göra, så länge de uppfyller baskraven.

Vissa skolor serverar alternativ till fläsk, andra inte. Skolor med många muslimska elever serverar ibland inte fläsk alls, för det är enklast så. Det är inget fel att anpassa menyn efter elevunderlaget. Men det är inget måste. 

Att alla måste få samma, annars blir det orättvist, är en barnslig och ohållbar inställning. Det handlar inte bara om fläsk. Alla har olika preferenser. Om vegetariskt, fisk och kyckling serveras, hur gör vi då med dem som t ex inte äter fisk? Våra barn får fisk minst en dag i veckan i skolan. Då får fisk-vägrarna äta det vegetariska alternativet. Är det synd om dem? Känner de sig exkluderade? Knappast. 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?

Det är rättvist redan som det är. Att du inte håller med får stå för dig.

Jag skulle gärna se mer vegetarisk mat i skolorna, men anser inte att man måste sluta servera kött bara för att vissa tycker att det blir orättvist annars. Har jag svarat på frågan nu? 

Som sagt, våra barns skola har bra vegetariskt alternativ, eftersom de medvetet har satsat på detta. Är skolmaten dålig får man ställa krav på förbättring. 

• Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 16:54:30 följande:

Fast det görs ju redan?

Eftersom skolan är obligatorisk, serveras olika rätter så att alla elever kan äta och bli mätta. Men det går inte anpassa till precis alla.

Enda anledningen till att detta har blivit en så stor diskussion, är för att SD ligger bakom samt att udden verkade riktas mot muslimer (och judar).

Hade inte den vinklingen funnits, hade detta varit en icke-fråga. De hade varit upp till varje kommun och skola hur de vill göra, så länge de uppfyller baskraven.

Vissa skolor serverar alternativ till fläsk, andra inte. Skolor med många muslimska elever serverar ibland inte fläsk alls, för det är enklast så. Det är inget fel att anpassa menyn efter elevunderlaget. Men det är inget måste. 

Att alla måste få samma, annars blir det orättvist, är en barnslig och ohållbar inställning. Det handlar inte bara om fläsk. Alla har olika preferenser. Om vegetariskt, fisk och kyckling serveras, hur gör vi då med dem som t ex inte äter fisk? Våra barn får fisk minst en dag i veckan i skolan. Då får fisk-vägrarna äta det vegetariska alternativet. Är det synd om dem? Känner de sig exkluderade? Knappast. 

Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 
  • Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 17:01:22 följande:

Det är rättvist redan som det är. Att du inte håller med får stå för dig.

Jag skulle gärna se mer vegetarisk mat i skolorna, men anser inte att man måste sluta servera kött bara för att vissa tycker att det blir orättvist annars. Har jag svarat på frågan nu? 

Som sagt, våra barns skola har bra vegetariskt alternativ, eftersom de medvetet har satsat på detta. Är skolmaten dålig får man ställa krav på förbättring. 

Nej, du har verkligen inte svarat på frågan. Du påstod att vegetarisk mat är lika näringsrik som maten som innehåller kött men vill inte införa vegetarisk mat för alla, alla dagar i veckan, utan vill ändå att de som äter fläskkött ska få det! De som inte äter fläsk får däremot nöja sig med bara vegetarisk. Detta är så klart diskriminering. Varför inte inför vegetarisk mat för alla om det är så näringsrikt som du säger?! Då skulle ingen kunna säga att det handlar om diskriminering beroende på vilket kött som serveras. 
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:02:56 följande:
    Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 

Så det finns ett regeringsförslag att ingen skola längre får göra som de vill? Att alla måste ha samma policy? Det kände jag inte till.

Många skolor serverar bara vegetariskt och fläsk de dagar det är fläsk. Precis som de bara serverar vegetariskt och fisk de dagar det är fisk, eller vegetariskt och kyckling de dagar det är kyckling.

Ingen skillnad alltså. Man får äta det som bjuds eller låta bli.

Sen finns det skolor med andra profiler, eller som av andra skäl har anpassat maten efter elevunderlaget, vilket är helt ok. Det är ingen rättighet att serveras fläsk i skolan. Men det är heller ingen rättighet att få religiöst anpassad kost.

Att lagen skulle ändras så att alla måste servera samma, är inget jag stödjer. Men jag skulle vilja se hur det lagförslaget ser ut.

Jag är varken smygrasist, antisemit eller islamofob, så den halmgubben kan du lägga ner. Att du ens undrar det, fast inget i mina inlägg tyder på det, får mig att undra om du ens är seriös? Eller är du ett SD-troll som vill framställa judar och muslimer i dålig dager? 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:06:51 följande:
    Nej, du har verkligen inte svarat på frågan. Du påstod att vegetarisk mat är lika näringsrik som maten som innehåller kött men vill inte införa vegetarisk mat för alla, alla dagar i veckan, utan vill ändå att de som äter fläskkött ska få det! De som inte äter fläsk får däremot nöja sig med bara vegetarisk. Detta är så klart diskriminering. Varför inte inför vegetarisk mat för alla om det är så näringsrikt som du säger?! Då skulle ingen kunna säga att det handlar om diskriminering beroende på vilket kött som serveras. 

Ja, de som inte äter fläsk får äta det vegetariska de dagar det är fläsk.

Precis som de som inte äter fisk får äta det vegetariska de dagar det är fisk.

Osv.

Vad är det du inte förstår?

Det handlar INTE bara om fläskätare. Alltså är det inte diskriminering. Bara de som tycker att religiösa ska ha särskilda rättigheter, anser att det är diskriminering. 

Inte heller handlar det om att skolorna SKA servera fläsk. Man kan inte traska in och kräva fläsk.

Men de FÅR servera fläsk, och vi har en lång tradition att fläskätande i Sverige. Därför ser jag ingen anledning att ta bort fläsket helt från skolorna, bara för att vissa inte äter fläsk. Precis som jag inte anser att man måste sluta servera fisk för att vissa inte äter fisk.

Visst KAN man servera vegetariskt till alla, men jag anser det inte nödvändigt. Jag ser gärna mer vegetariskt, men anser att det ska vara upp till varje skola. 

• Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:40:02 följande:

Sverige är ett av de rikaste länder i världen och att spara pengar på våra barn är inte rimligt! Dessutom är jag ganska säkert på att det ekonomiska är bara ett svepskäl för rasisterna som vill få bort judar och muslimer från Sverige.

Beslutet att inte erbjuda särskilt anpassad kött till muslimska och judiska elever i skolan kan påverka deras hälsa och välbefinnande på flera sätt:

Näringsmässiga konsekvenser

Att inte ha tillgång till kött som följer religiösa matregler kan leda till:

Proteinbrist : Om eleverna undviker kötträtter helt utan fullgoda alternativ riskerar de att få i sig för lite protein, vilket är viktigt för tillväxt och utveckling.

Järnbrist : Kött är en viktig källa till järn. Utan anpassade alternativ ökar risken för järnbrist, vilket kan påverka kognitiv funktion och skolprestationer negativt.

Vitaminbrist : Kött innehåller viktiga vitaminer som B12. Brist på dessa kan ha negativa effekter på barns utveckling.

Psykosociala effekter

Att inte kunna äta skolmaten på grund av religiösa skäl kan leda till:

Känsla av utanförskap : Elever som inte kan äta samma mat som sina klasskamrater kan känna sig exkluderade.

Stress : Oro över att av misstag äta "fel" med att skapa stress hos eleverna.

Sämre koncentration : Hunger eller otillräcklig näringsintag kan påverka elevernas förmåga att fokusera i skolan.

Långsiktiga konsekvenser

Ohälsosamma matvanor : Om eleverna tvingas ta med egen mat eller äta vegetariskt utan ordentlig vägledning kan det leda till obalanserad kost.

Påverkan på skolresultat : Bristfällig nutrition kan ha negativ inverkan på kognitiv funktion och därmed skolprestationer på lång sikt.

För att motverka dessa potentiella negativa effekter är det viktigt att skolor erbjuder fullgoda alternativ som möter både näringsmässiga behov och religiösa krav.

Går det inte ännu löjligare? Herregud, man skäms ju nästan för dig när man läser detta.

För det första får man inte näringsbrist av vegetarisk mat, om man äter bra kost. Äter man dålig kost får man näringsbrist oavsett om man äter kött eller inte. Dessutom tvingar ingen de att leva vegetarisk, utan det handlar om lunch några gånger under skolveckorna. Man får väl hoppas att de även får mat hemma, där kan de ju stoppa i sig så mycket kött de vill, om de tycker att de dör om de inte får kött till lunch varenda dag.

Eleverna mår psykisk dålig för att de äter annat mat än en del av sina kompisar? Det gör de även om kompisarna äter fläsk och de kyckling, så vad är skillnaden? Samma med "att vara rädd att äta fel" - det är väl mycket större chans att ta fläsk av misstag när det finns andra köttsorter än när alternativet är vegetarisk. Så du för argument för vegetarisk som alternativ här!

Hungrig eller otillräcklig näringsintag? Ja, då får de väl äta, om de inte vill vara hungriga. Precis som alla andra elever. Gillar man inget av det som som serveras (inkl sallad, bröd,...), då förbli man hungrig, så är det bara.

Ohälsosamma matvanor: de flesta gångerna äter eleverna hemma (eller i alla fall utanför skolan). Ohälsosamma matvanor är det många som har, men det beror säkert inte på skollunchen, som för många barn är den nyttigaste måltid de erbjuds under dagen.

• Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 15:54:29 följande:
    Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig. 
    Du har rätt att tro på vad du vill. Du har däremot inte rätt att kräva att skolmatsalen ska bli ett a la carte restaurang.
  • Anonym (miss piggy)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:12:17 följande:
    Fläskkött i skolan upprör

Det som SD och regeringen håller på med är inget annat är ett försök att utesluta judar och muslimer från det svenska samhället. 

Vad har regeringen med detta att göra? Sluta tramsa. Du är lika mycket "jew" som jag är ballerina OCH professionell basketbollspelare. Hade du inte blandat in regeringen så hade du nästan varit trovärdig men nu handlar det bara om att "visa" att regeringen och (framförallt) SD är "dumma".
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?
    Det serveras knappast fläsk varje dag så ingen behöver äta vegetariskt varje dag. De få dagar folk inte gillar eller kan äta maten, borde det inte vara så svårt att äta vegetariskt? Det gäller även för de som inte gillar maten som serveras.

Ingen kan dö av att äta vegetariskt 1-3ggr/vecka. Det är väl redan infört minst någon gång/ vecka för alla? 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör