• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (vego)

Väldigt lång tråd för något som sker i en enda stad. Inte ens i Uddevalla ska det serveras enbart fläskkött. 

Det känns som att folk är mer upprörda i tråden än i verkligheten. 

Nej, det kommer inte att serveras enbart fläsk i skolan. Självklart inte. 

Ja, skolmaten kommer fortsätta vara lika osmaklig som den alltid har varit. 

• En med många djupa tankar
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 15:16:21 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/a/63o7g0/nej-sd-s-flaskmeny-handlar-inte-om-husmanskost

"Sverigedemokraterna vill särskilja de muslimska barnen från övriga och visa att den som är ?riktig? svensk minsann tuggar i sig sin fläskkotlett utan knot. Och de har fått moderater och kristdemokrater med sig.

Att göra så mot barn är bara elakt. Dessutom utstuderat elakt eftersom SD inte ens vågar säga som det är utan pratar om en ?kostpolicy? istället, som att deras syn på svenskhet skulle vara något objektivt och neutralt.

Så är det inte."

Vad är det för fel på ett vegetariskt alternativ-om ett sådant finns i Uddevalla? Sedan är jag själv SD-väljare och tuggar inte i mig några fläskkotletter. Jag sympatiserar personligen med djurrätt och slutade äta kött o fisk för ca 25 år sedan, så jag anser INTE att Svenskhet måste inkludera att äta griskött/blodmat "trots mitt SD-röstande", och jag anser mig som svensk. 

Sedan har väl ofta barn i egentlig menig inte någon religion-då de inte tagit ställning aktivt själva för en viss tro. (Själv är jag kristen och är för vuxendop - då man själv tar ställning för en tro. Små barn har ingen religion, vare sig muslimsk, judisk, kristen, hinduisk eller annan.)

• Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-13 11:11:51 följande:

Vad är det för fel på ett vegetariskt alternativ-om ett sådant finns i Uddevalla? Sedan är jag själv SD-väljare och tuggar inte i mig några fläskkotletter. Jag sympatiserar personligen med djurrätt och slutade äta kött o fisk för ca 25 år sedan, så jag anser INTE att Svenskhet måste inkludera att äta griskött/blodmat "trots mitt SD-röstande", och jag anser mig som svensk. 

Sedan har väl ofta barn i egentlig menig inte någon religion-då de inte tagit ställning aktivt själva för en viss tro. (Själv är jag kristen och är för vuxendop - då man själv tar ställning för en tro. Små barn har ingen religion, vare sig muslimsk, judisk, kristen, hinduisk eller annan.)

Vi har ju varit igenom det här tidigare: de konstiga åsiktspaketen som har blivit. Är man mot abort får man inte vara för djurrätt, och vice versa. Värnandet om klimatet och miljön har också hamnat i vänsterfacket, och som sverigedemokrat som faktiskt oroar mig för klimatfrågan, så känns det frustrerande att se andra sverigedemokraterns förnekande memes, och hyllande av bensin- och dieselfordon, långa flygresor o.s.v..

Jag skulle hellre se Schweiz' system med direktdemokrati, där man folkomröstar i varje fråga för sig, i stället för på ett åsiktspaket där man håller med om vissa åsikter men inte andra. Och sedan ska partierna kohandla sinsemellan, och det kan sluta långt bort ifrån folkviljan. Partipiskan viner också inför riksdagsomröstningarna.

Det såg vi nu senast när Kristersson drev igenom sänkningen av åldern för att byta juridiskt kön, fastän svenska folket börjat vakna efter diverse dokumentärer på SVT (ja faktiskt), och hellre hade velat gå åt andra hållet i den lagstiftningen. Men partipiskan ven, och så gick den bisarra lagändringen igenom. Samma hände när homosexuella fick lov att adoptera barn, trots att opinionsundersökningarna visade att en mycket stor majoritet av svenska folket var emot det, samt att samtliga remissinstanser med barnperspektiv avrådde. Detta ÄR inte demokrati!
    Cathariiina skrev 2024-09-13 12:11:56 följande:
    Vi har ju varit igenom det här tidigare: de konstiga åsiktspaketen som har blivit. Är man mot abort får man inte vara för djurrätt, och vice versa. Värnandet om klimatet och miljön har också hamnat i vänsterfacket, och som sverigedemokrat som faktiskt oroar mig för klimatfrågan, så känns det frustrerande att se andra sverigedemokraterns förnekande memes, och hyllande av bensin- och dieselfordon, långa flygresor o.s.v..

Jag skulle hellre se Schweiz' system med direktdemokrati, där man folkomröstar i varje fråga för sig, i stället för på ett åsiktspaket där man håller med om vissa åsikter men inte andra. Och sedan ska partierna kohandla sinsemellan, och det kan sluta långt bort ifrån folkviljan. Partipiskan viner också inför riksdagsomröstningarna.

Det såg vi nu senast när Kristersson drev igenom sänkningen av åldern för att byta juridiskt kön, fastän svenska folket börjat vakna efter diverse dokumentärer på SVT (ja faktiskt), och hellre hade velat gå åt andra hållet i den lagstiftningen. Men partipiskan ven, och så gick den bisarra lagändringen igenom. Samma hände när homosexuella fick lov att adoptera barn, trots att opinionsundersökningarna visade att en mycket stor majoritet av svenska folket var emot det, samt att samtliga remissinstanser med barnperspektiv avrådde. Detta ÄR inte demokrati!

Ja, åsiktspaketen är  ett elände. En gång när jag var med i en anti-abort-demonstration och hade en djurrättströja på mig blev jag till och med hotad till livet av en motdemonstrant med vänstersympatier. (Om jag skulle visa mig i en djurrättsdemo där han var med skulle han nämligen "slå in skallen" på mig.)

Också jag är SD-väljare som samtidigt anser att klimatproblemet/ klimatförändringen är verklig. (Den märks tydligt där jag bor.)

Jag håller med dig om att det politiska systemet bör förändras.

• Anonym (Jew)

Oj, vad många som röstar för SD här. Ja, men då förstår jag varför så många oresonliga kommentarer här. 

• Anonym (vego)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 13:59:46 följande:

Oj, vad många som röstar för SD här. Ja, men då förstår jag varför så många oresonliga kommentarer här. 

De dras ju till en sån här tråd. De vill försvara sitt fläskkött med näbbar och klor. 

Samt ta varje tillfälle i akt att kritisera allt som kan misstänkas vara muslimskt. 
  • Anonym (Jew)
    Anonym (vego) skrev 2024-09-13 14:22:06 följande:
    De dras ju till en sån här tråd. De vill försvara sitt fläskkött med näbbar och klor. 

Samt ta varje tillfälle i akt att kritisera allt som kan misstänkas vara muslimskt. 
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 16:19:53 följande:
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 
    Jag är vänster-väljare. Hur passar jag in i din teori?
  • Spucks

Om du har läst tråden, skulle du ha vetat att det finns knappt någon här som "försvara sitt fläskkött med näbbar och klo". Den enda personen som försvara något med näbbar och klor är "Jew" som anser att det är en mänsklig rättighet att få kött till lunch i skolan varenda dag.
    För att äta vegetarisk - vilket även du förespråk - anser hen som människoplågeri.
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-13 13:22:42 följande:

Ja, åsiktspaketen är  ett elände. En gång när jag var med i en anti-abort-demonstration och hade en djurrättströja på mig blev jag till och med hotad till livet av en motdemonstrant med vänstersympatier. (Om jag skulle visa mig i en djurrättsdemo där han var med skulle han nämligen "slå in skallen" på mig.)

Också jag är SD-väljare som samtidigt anser att klimatproblemet/ klimatförändringen är verklig. (Den märks tydligt där jag bor.)

Jag håller med dig om att det politiska systemet bör förändras.

Ja, jag minns den händelsen. Det var jag som hjälpte dig att förstora upp och fixa till fotot på förövaren, så att du kunde ge det till polisen! :)
  • Anonym (Jew)
    Spucks skrev 2024-09-13 17:38:02 följande:
    Om du har läst tråden, skulle du ha vetat att det finns knappt någon här som "försvara sitt fläskkött med näbbar och klo". Den enda personen som försvara något med näbbar och klor är "Jew" som anser att det är en mänsklig rättighet att få kött till lunch i skolan varenda dag.
    För att äta vegetarisk - vilket även du förespråk - anser hen som människoplågeri.
    Varför ljuger du? Jag är absolut för vegetariskt om det ska gälla alla elever.
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 17:52:28 följande:
    Varför ljuger du? Jag är absolut för vegetariskt om det ska gälla alla elever.
    Du har kanske glömt vad du själv skrev om begetarisk mat. Läsar man dina inlägg, så är det ett straff att vara "tvungen" att äta vegetarisk mat. Ja, det är nära misshandel att inte ha kött till lunch varenda dag, för då är man hungrig och får näringsbrist.
  • Meddelande borttaget
  • nihka

De dagar det serveras fläsk finns vegetariskt alternativ om man inte äter fläsk. De dagar det serveras fisk finns vegetariskt alternativ om man inte äter fisk osv. All skolmat är sammansatt så den är fullvärdig ur näringssynpunkt.

Det är oerhört förmånligt att få gratis varm lunch i skolan så jag tycker det är bortskämt att vara allt annat än tacksam.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Gillar inte kött)

Jag är SD-väljare och EMOT både fläskkött och annat kött/fisk i kulinariska sammanhang. Slutade äta kött/fisk 1999
    Man kan "vara SD" och INTE för vare sig fläskkött eller annat kött. Sutade äta kött/fisk 1999.
    Cathariiina skrev 2024-09-13 17:40:21 följande:
    Ja, jag minns den händelsen. Det var jag som hjälpte dig att förstora upp och fixa till fotot på förövaren, så att du kunde ge det till polisen! :)
    Tack skall du ha.

Du nämnde empati. Jag vill säga att jag tycker så att ett fint sätt att visa empati med levande kännande varelser är att välja annat än kött/fisk/mejeriprodukter/ägg på bordet.

På den punkten tycker jag att både "fläskförsvarande" av den typ du verkar ha uppfattat det som här (vet inte om det finns en enda tydligt uttalad sådan i tråden) och t.ex judar och muslimer som vill äta annat kött gemensamt hamnar vid sidan om den allra mest empatiska möjliga linjen.som går välja,

Men som sagt är Israel ett land med relativt många veganer, bla i armén.(var 18:e soldat)

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör