• Spucks

Fläskkött i skolan upprör

Fläsk är inte särskilt nyttig, så jag tycker det borde man lämna bort i skolan för det mesta. Men det betyder ju inte att maten utan fläsk är nyttig. När mitt barn gick i skolan i Sverige tyckte jag att de mesta kött som serverades till lunch var skitmat som korvar och köttfärs - alltså knappt något riktigt kött alls. Det går ju bra då och då, men känns rätt onödig flera dagar i veckan. Så mitt barn åt vegetarisk med fisk i stället. Även många muslimska barn på olika skolor jag jobbade i åt vegetarisk med fisk. Kan inte påminna mig om att barnen gnällde, maten smakade ju gott för det mesta och gillade man inte maten en dag åt man lite mer av salladen och en extra skiva knäckebröd. Jag ser inte problemet.

Att gnälla på detta sättet - och tom kallar det för taskig att någon som inte äter fläsk "behöver" äta den vegetariska rätten - är extrem löjlig. Vad är det som är taskig med en rätt som inte innehåller kött?
    Men den där bortskämdheten är det nog de infödda svenskasr ansvar, för det är "ni" som skriker varenda gång ett barn behöver ta med eget lunchmatsäck till en utflykt eller en frukt till mellanmål. För "skoooooolan ska ju vara graaaaaaaaaaaaaaaatis! Hur kan ni kräver att vi betaaaaaalar för maaaaat när min lille gullunge är i skooooooolan!? Tänk på barnen!" Dessutom ska det finnas önskekost och anpassningar till vartenda kräset barn, inte bara till barn med allergier.

Och jag kommer även ihåg när några skolor införde en vegetarisk dag i veckan och folk (svenskar!) blev ursinniga, för får de inte kött i skolan till lunch varenda dag då tvingar man barnen att vara vegetarianer! Det var extremvänstern som var på väg att förbjuda kött, minsann! Och de stackars föräldrarna blev tvunga att åka till McDonald's mitt på dagen och köpa mat och sina stackars svältande ungar och räcker de påsarna genom skolgrinden.

• Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:40:02 följande:

Sverige är ett av de rikaste länder i världen och att spara pengar på våra barn är inte rimligt! Dessutom är jag ganska säkert på att det ekonomiska är bara ett svepskäl för rasisterna som vill få bort judar och muslimer från Sverige.

Beslutet att inte erbjuda särskilt anpassad kött till muslimska och judiska elever i skolan kan påverka deras hälsa och välbefinnande på flera sätt:

Näringsmässiga konsekvenser

Att inte ha tillgång till kött som följer religiösa matregler kan leda till:

Proteinbrist : Om eleverna undviker kötträtter helt utan fullgoda alternativ riskerar de att få i sig för lite protein, vilket är viktigt för tillväxt och utveckling.

Järnbrist : Kött är en viktig källa till järn. Utan anpassade alternativ ökar risken för järnbrist, vilket kan påverka kognitiv funktion och skolprestationer negativt.

Vitaminbrist : Kött innehåller viktiga vitaminer som B12. Brist på dessa kan ha negativa effekter på barns utveckling.

Psykosociala effekter

Att inte kunna äta skolmaten på grund av religiösa skäl kan leda till:

Känsla av utanförskap : Elever som inte kan äta samma mat som sina klasskamrater kan känna sig exkluderade.

Stress : Oro över att av misstag äta "fel" med att skapa stress hos eleverna.

Sämre koncentration : Hunger eller otillräcklig näringsintag kan påverka elevernas förmåga att fokusera i skolan.

Långsiktiga konsekvenser

Ohälsosamma matvanor : Om eleverna tvingas ta med egen mat eller äta vegetariskt utan ordentlig vägledning kan det leda till obalanserad kost.

Påverkan på skolresultat : Bristfällig nutrition kan ha negativ inverkan på kognitiv funktion och därmed skolprestationer på lång sikt.

För att motverka dessa potentiella negativa effekter är det viktigt att skolor erbjuder fullgoda alternativ som möter både näringsmässiga behov och religiösa krav.

Går det inte ännu löjligare? Herregud, man skäms ju nästan för dig när man läser detta.

För det första får man inte näringsbrist av vegetarisk mat, om man äter bra kost. Äter man dålig kost får man näringsbrist oavsett om man äter kött eller inte. Dessutom tvingar ingen de att leva vegetarisk, utan det handlar om lunch några gånger under skolveckorna. Man får väl hoppas att de även får mat hemma, där kan de ju stoppa i sig så mycket kött de vill, om de tycker att de dör om de inte får kött till lunch varenda dag.

Eleverna mår psykisk dålig för att de äter annat mat än en del av sina kompisar? Det gör de även om kompisarna äter fläsk och de kyckling, så vad är skillnaden? Samma med "att vara rädd att äta fel" - det är väl mycket större chans att ta fläsk av misstag när det finns andra köttsorter än när alternativet är vegetarisk. Så du för argument för vegetarisk som alternativ här!

Hungrig eller otillräcklig näringsintag? Ja, då får de väl äta, om de inte vill vara hungriga. Precis som alla andra elever. Gillar man inget av det som som serveras (inkl sallad, bröd,...), då förbli man hungrig, så är det bara.

Ohälsosamma matvanor: de flesta gångerna äter eleverna hemma (eller i alla fall utanför skolan). Ohälsosamma matvanor är det många som har, men det beror säkert inte på skollunchen, som för många barn är den nyttigaste måltid de erbjuds under dagen.

• Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 15:54:29 följande:
    Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig. 
    Du har rätt att tro på vad du vill. Du har däremot inte rätt att kräva att skolmatsalen ska bli ett a la carte restaurang.
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Det är inte personer på FL som bestämmer om skolmaten.
    Men för min del får man gärna övergå till bara vegetarisk mat i skolan, det kvittar för mig.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 13:38:22 följande:
    Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 
    Varför skulle de gå hungriga? Det är ingen som förbjuder de att äta. Är man kräsen så får man väl vara hungrig, men det gäller för alla och har ingenting med religion att göra.
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 17:22:09 följande:
    Du verkar inte förstå temat som diskuteras. 
    Är det temat du menar eller din fobi mot all mat som inte innehåller kött?
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 16:19:53 följande:
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 
    Jag är vänster-väljare. Hur passar jag in i din teori?
  • Spucks
    Anonym (vego) skrev 2024-09-13 14:22:06 följande:
    De dras ju till en sån här tråd. De vill försvara sitt fläskkött med näbbar och klor. 

Samt ta varje tillfälle i akt att kritisera allt som kan misstänkas vara muslimskt. 
    Om du har läst tråden, skulle du ha vetat att det finns knappt någon här som "försvara sitt fläskkött med näbbar och klo". Den enda personen som försvara något med näbbar och klor är "Jew" som anser att det är en mänsklig rättighet att få kött till lunch i skolan varenda dag.
    För att äta vegetarisk - vilket även du förespråk - anser hen som människoplågeri.
  • Spucks
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 17:52:28 följande:
    Varför ljuger du? Jag är absolut för vegetariskt om det ska gälla alla elever.
    Du har kanske glömt vad du själv skrev om begetarisk mat. Läsar man dina inlägg, så är det ett straff att vara "tvungen" att äta vegetarisk mat. Ja, det är nära misshandel att inte ha kött till lunch varenda dag, för då är man hungrig och får näringsbrist.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör