Fläskkött i skolan upprör
Fläsk är inte särskilt nyttig, så jag tycker det borde man lämna bort i skolan för det mesta. Men det betyder ju inte att maten utan fläsk är nyttig. När mitt barn gick i skolan i Sverige tyckte jag att de mesta kött som serverades till lunch var skitmat som korvar och köttfärs - alltså knappt något riktigt kött alls. Det går ju bra då och då, men känns rätt onödig flera dagar i veckan. Så mitt barn åt vegetarisk med fisk i stället. Även många muslimska barn på olika skolor jag jobbade i åt vegetarisk med fisk. Kan inte påminna mig om att barnen gnällde, maten smakade ju gott för det mesta och gillade man inte maten en dag åt man lite mer av salladen och en extra skiva knäckebröd. Jag ser inte problemet.
Att gnälla på detta sättet - och tom kallar det för taskig att någon som inte äter fläsk "behöver" äta den vegetariska rätten - är extrem löjlig. Vad är det som är taskig med en rätt som inte innehåller kött?
Men den där bortskämdheten är det nog de infödda svenskasr ansvar, för det är "ni" som skriker varenda gång ett barn behöver ta med eget lunchmatsäck till en utflykt eller en frukt till mellanmål. För "skoooooolan ska ju vara graaaaaaaaaaaaaaaatis! Hur kan ni kräver att vi betaaaaaalar för maaaaat när min lille gullunge är i skooooooolan!? Tänk på barnen!" Dessutom ska det finnas önskekost och anpassningar till vartenda kräset barn, inte bara till barn med allergier.
Och jag kommer även ihåg när några skolor införde en vegetarisk dag i veckan och folk (svenskar!) blev ursinniga, för får de inte kött i skolan till lunch varenda dag då tvingar man barnen att vara vegetarianer! Det var extremvänstern som var på väg att förbjuda kött, minsann! Och de stackars föräldrarna blev tvunga att åka till McDonald's mitt på dagen och köpa mat och sina stackars svältande ungar och räcker de påsarna genom skolgrinden.