• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Jew)

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

• Meddelande borttaget
  • En med många djupa tankar
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Jag skulle i o f s gärna se att kött o fisk uteslöts om det gick att få en majoritet för det - av djuretiska skäl, inte klimatskäl- men de tär svårt att få en majoritet för det. Jag vill vara med och arbeta för en växtbaserad livsmedelsförsörjning på sikt. 

Förresten är just Israel ett land med förhållandevis många veganer, bla  5% av soldaterna i iDF. Jag såg en video på Youtube: "IDF the most vegan army in the world".

Unga veganska israeler är ett Israel jag känner gemenskap med. 

• Anonym (K)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Det finns inte en chans i världen att du är jude. Förmodligen någon som bara vill hetsa och provocera. 
  • En med många djupa tankar
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:12:17 följande:

Det som SD och regeringen håller på med är inget annat är ett försök att utesluta judar och muslimer från det svenska samhället. 

Regeringen/SD-Vad har de med denna debatten att göra och exakt vad skulle regeringen eller SD ha gjort? (SD är förresten i sak ett av de allra mest Israel-vänliga partierna i Sverige medans vänsterpartierna öppet flirtar med islamistiska krafter som sympatiserar med Hamas och vill inget mindre än Israels utplånande som stat. Jag har själv röstat på SD till kommun o riksdag 2022.)

Sedan vad gäller själva trådens ämne så kan jag säga att om det gick att  få majoritet för det skulle jag ta bort såväl fläskkött som allt annat kött, och fisk från den kommunala menyn, men det är politiskt omöjligt inom överskådlig tid.

De som inte äter just griskött, blodmat, skaldjur har möjlighet att  ta det vegetariska alternativet de dagarna. På vissa skolor finns, tror jag, både vegetariskt och veganskt alternativ finns.

Alla de 20 aminosyror som människokroppen använder finns i vegetabilier och även mineraler som t.ex kalcium och järn går att få på annat sätt än kött o fisk. Man kan vara laktovegetarian eller vegan (vilket jag är), och i det senare fallet finns möjlighet att ta B12-tillskott vilket jag gör.

• Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:02:56 följande:
    Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 
    Regeringen? Det handlade om en kommun.

Dina argument tycks bestå av namecalling.

Du skriver dessutom helt lögnaktigt att man bara erbjuder vegetariskt eller fläsk. Vissa dagar erbjuder man fisk, kyckling, nötkött eller vegetariskt.
  • Anonym (Mikael)

Det viktigaste är väl ATT barnen äter. Har familjemedlem som jobbar i skolkök
    och dom dagar dom serverar fisk och en vegetarisk rätt så har dom rekordfå
    portioner serverade. 

• Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?
    Vad har det med rättvisa att göra? Då kan vi lika gärna införa skoluniform. Alla barn måste ha samma kläder i skolan, det är mest rättvist!

Varför ska vi införa ensidig mat och slopa all valfrihet? Det bästa är om barn lär sig äta all sorts mat.

Jag undrar om du bara skriver för att provocera.
  • Anonym (Jew)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:24:27 följande:
    Vad har det med rättvisa att göra? Då kan vi lika gärna införa skoluniform. Alla barn måste ha samma kläder i skolan, det är mest rättvist!

Varför ska vi införa ensidig mat och slopa all valfrihet? Det bästa är om barn lär sig äta all sorts mat.

Jag undrar om du bara skriver för att provocera.
    Varför tycker du att det är provokation? Jag redovisar tydligt för min åsikt och inget av det jag säger är provocerande. Men är man antisemit och islamofob då kanske kan det tolkas som provocerande.

Jag är precis som du mot att barnen ska äta ensidig mat, men du verkar inte förstå det.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (K) skrev 2024-09-12 11:41:35 följande:
    Det finns inte en chans i världen att du är jude. Förmodligen någon som bara vill hetsa och provocera. 
    En som vill smutskasta judar troligen.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör