• Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Gullvivor skrev 2024-08-30 09:56:29 följande:

Jag är själv muslim och förstår faktiskt inte problemet. 
    Att ta hänsyn till muslimer är inte att ta bort griskött och erbjuda annat kött, utan att erbjuda vegetariska alternativ. Påbudet i Koranen är inte enbart att utesluta griskött utan även icke-halalslaktat kött. 

Dags för fler muslimer att börja följa Islam tycker jag, så det är bara positivt om kommuner hjälper till med det i de fall föräldrarna är för slappa.

Huruvida man följer islam eller inte, bör vara upp till var och en. Men i övrigt har du rätt. Vegetariskt kan alla äta, utom eventuella allergiker som självklart får specialkost.

Jag skulle inte ha problem med att man serverade vegetariskt till alla ungar. Det gäller ?bara? skolmaten, och det är bra att vänja barn vid mindre kött. Men vill skolorna variera finns ändå det vegetariska alternativet för dem som inte äter huvudrätten, oavsett anledning. 
  • Anonym (U)

Jag har länge undrar varför skolorna inte ger vegomat till muslimerna när det serveras fläsk. Det måste ju minska arbetet enormt. 

Att barnen och ungdomarna gnäller är ju inget konstig. De är barn/ungdomar. Och att de ska åka hem till Bagdad är så klart helt befängt. Det är knappast de själva som beslutat att bo här. Och de beter sig som ungdomar ofta gör - rätt egocentrerat. 

• Anonym (J)
    Anonym (pissed) skrev 2024-08-29 21:19:51 följande:
    Som jag förstått av diskussionen så gillas inte ens vego-alternativet av muslimerna, ska man tolka det som att de förväntar sig ett tredje alternativ?

Så om tio elever gnäller på att de vill ha pommes, då ska plötsligt alla andra behöva äta pommes?

När jag gick i skolan då fanns i princip bara en rätt. I gymnasiet var det många som drog till McDonalds när maten inte dög. 

Som sagt, tycker man ska vara tacksam att de öht får mat i skolan. Om man nu ska anpassa sig för vad alla kräver så kommer det fortsätta upp i vuxenlivet, en förväntan om att allt ska anpassas efter ens krav, ingen tacksamhet för att man faktiskt får något gratis eller utan motprestation.

Tittar man bara på hur mycket mat som slängs, både i hemmen och i skolan. Hade man vägt den mat som varje enskild elev slänger och skickat en räkning till föräldrarna så kanske de hade tänkt om.

Jag hatar människor som inte kan vara tacksamma för saker, som bara kräver och kräver, som begär att alla andra ska anpassa sig för att de själva ska må bättte än andra. 

Hade det här varit under krigsåren hade vederbörande som inte åt maten fått svälta ihjäl. Visst, man kanske inte behöver leva som i fattigdom men att köpa in dussitan olika maträtter för att gå en massa olika begär till mötes är verkligen inte miljötänkande.

Skulle jag flytta till nått annat land så inte fasen kommer de köpa in sill och potatis till mina barns skola för att de vill ha det. Då får de endera gå hungriga eller äta det som finns. Men här ska det daltas så in i helsike.
    Ja vi gick till bowlinghallen bredvid och köpte godis när maten inte var god. Att kräva annan mat fanns iallafall inte på kartan. En gång hade vi gympa och kom in ganska sent till matsalen. Det fanns ingen mat kvar då. Så då fick vi allt gå hungriga för det med. Fast det var ju en aning tragiskt kan jag tycka. 
  • Anonym (J)

Men det daltas för mycket. Man kan inte bara äta god mat som pommes och pizza hels tiden .

Detta kommer ändå från en som är och varit väldigt selektiv. Jag hatade mat jag inte ens hade provat, för jag fick för mig att det var äckligt. Konsisstensen var obehaglig osv. kunde tex absolut inte äta kål innan, nu är det ju jättegott. Har fortfarande svårt med rå lök. men jag försöker. Så jag har övat upp det. 

• Anonym (J)
    Anonym (vego) skrev 2024-08-30 09:26:55 följande:

Det bästa vore ju om alla fick vegetariskt. Både billigare och nyttigare än det röda köttet. 

Kött får man väl äta hemma. 

Då hade jag aldrig ätit i skolan kan jag ju lugnt säga. 
    Anonym (U) skrev 2024-08-30 10:03:57 följande:

Jag har länge undrar varför skolorna inte ger vegomat till muslimerna när det serveras fläsk. Det måste ju minska arbetet enormt. 

Att barnen och ungdomarna gnäller är ju inget konstig. De är barn/ungdomar. Och att de ska åka hem till Bagdad är så klart helt befängt. Det är knappast de själva som beslutat att bo här. Och de beter sig som ungdomar ofta gör - rätt egocentrerat. 

I våra barns skola serveras ingen särskild mat till de relativt få muslimska barn som finns. De får vegetariskt om de inte kan eller vill äta huvudrätten. Äter de annat kött (ej halal) samt fisk och kyckling, handlar det om en eller två gånger i veckan de får det vegetariska alternativet. Inte mer. 
    Anonym (J) skrev 2024-08-30 10:09:50 följande:
    Då hade jag aldrig ätit i skolan kan jag ju lugnt säga. 
    Nähä?

Det finns mängder av olika vegetariska rätter. Men du äter inget sånt alls? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 10:12:47 följande:
    Nähä?

Det finns mängder av olika vegetariska rätter. Men du äter inget sånt alls? 
    Gjorde. Nej jag åt bara morötter och gurka. 
  • Anonym (J)

Och det skulle absolut inte vara i sås då. Jag kunde bara inte. 

• Anonym (YY)
    Gullvivor skrev 2024-08-30 09:56:29 följande:

Jag är själv muslim och förstår faktiskt inte problemet. 
    Att ta hänsyn till muslimer är inte att ta bort griskött och erbjuda annat kött, utan att erbjuda vegetariska alternativ. Påbudet i Koranen är inte enbart att utesluta griskött utan även icke-halalslaktat kött. 

Dags för fler muslimer att börja följa Islam tycker jag, så det är bara positivt om kommuner hjälper till med det i de fall föräldrarna är för slappa.

Vad menar du? Definitionen av muslim är någon som följer islam. 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör