Inlägg från: Anonym (YY) |Visa alla inlägg
  • Anonym (YY)

Fläskkött i skolan upprör

Gullvivor skrev 2024-08-30 09:56:29 följande:

Jag är själv muslim och förstår faktiskt inte problemet. 
    Att ta hänsyn till muslimer är inte att ta bort griskött och erbjuda annat kött, utan att erbjuda vegetariska alternativ. Påbudet i Koranen är inte enbart att utesluta griskött utan även icke-halalslaktat kött. 

Dags för fler muslimer att börja följa Islam tycker jag, så det är bara positivt om kommuner hjälper till med det i de fall föräldrarna är för slappa.

Vad menar du? Definitionen av muslim är någon som följer islam. 
  • Anonym (YY)
    Gullvivor skrev 2024-08-30 10:40:41 följande:
    Någon som tror på Islam, det betyder inte för den sakens skull att man följer alla påbud och regler i praktiken.
    Man slutar inte heller räknas som muslim bara för att man inte praktiserar Guds påbud.
    Nej precis, en muslim följer islam även om den personen inte praktiserar alla påbud i koranen enligt mullornas tolkningar, vilket verkar vara vad du menade. 
  • Anonym (YY)
    Anonym (K) skrev 2024-08-30 10:48:30 följande:
    Definierar du kristen som att man slaviskt följer allt som står i bibeln? I så fall finns inte många kristna i dag, vare sig i Sverige eller resten av världen.
    Kristen är någon som följer eller känner mest samhörighet med den kristna religionen. Själv är jag icke troende, icke religiös kristen, och rättar mig inte efter alla påbud i bibeln. Kulturellt kristen. 

Därför tycker jag det är underligt att säga att en muslim följer islam bara om den personen följer alla islams påbud i koranen enligt ledarnas tolkning. Det finns många muslimer som inte är religiösa. 
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör