Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Fläskkött i skolan upprör

Har inte läst kommentarerna eller artikeln. Men jag förstår upprördheten om de vegetariska alternativen är en typ av mat som många barn inte äter. Visst är det skillnad på allergi och religiösa val men jag hade blivit upprörd om mitt laktosintolleranta barn inte fick ett likvärdigt alternativ. 

• Anonym (Em)
    Hjelm skrev 2024-08-30 12:38:36 följande:

Servera en rätt med kött (kan vara nöt, fläsk, kyckling, fisk) och ett vegetariskt (veganskt) alternativ varje dag. Äter man inte den ena får man äta den andra. Faller ingen av dem i smaken får man nöja sig med potatis, sallad och knäckebröd den dagen.

Behövs inget mer. Helt orimligt att våra skolor ska vara något slags restaurang där alla ska specialbeställa utanför menyn.

Tycker du verkligen att ett laktosintollerant barn ska äta veganskt hela skoltiden? Tur att det inte är su som bestämmer isåfall
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 13:51:36 följande:

Det är skillnad på specialkost och anpassa kost.

I våra barns skola får eleverna specialkost om de av medicinska skäl inte kan äta den mat som serveras. Dit hör självklart allergier.

Anpassad kost ingår i den vanliga menyn. Där finns ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ. Kan eller vill man inte äta den vanliga maten av religiösa eller etiska (eller andra) skäl, får man äta det vegetariska alternativet.

Skolan är skyldig att erbjuda alternativ, men kan inte tillgodose alla önskemål. Medicinska skäl har företräde. 

Det var inte vad personen jag svarade skrev. 

Men jag ser inget stort problem med att skolan erbjuder alternativ som ligger så nära huvudalternativet som möjligt. Även om valet beror på religion. Nöjda och mätta barn lär sig förmodligen mer i skolan än ett stort antal barn på ofrivillig vegankost
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 14:41:47 följande:

Skolor kan erbjuda tio olika alternativ om de vill, men har ingen skyldighet att göra det. 

Rent ekonomiskt skulle det också bli svårt att motivera. Mätta och nöjda barn är förstås målet, men det säger sig självt att man inte kan tillgodose allas önskemål.

I våra barns skola ingår vegetarisk kost i den dagliga menyn, inte vegankost. Det räknas som specialkost.

De barn som inte äter kött alls får ju det vegetariska alternativet varje dag. Det är knappast för mycket begärt att barn som inte äter fläsk hänvisas till vegetariska alternativet en eller två gånger i veckan. Det gäller ju inte bara fläsk. I våra barns klass finns t ex en pojke som inte äter fisk. En gång i veckan brukar de få fisk. Då äter han det vegetariska alternativet. 

Det jag svarade på gällde vegankost som alternativ till huvudkosten. Jag är lite mer positivt inställd till ovo lakto-veg. Lagas den på ett sätt som barn ofta gillar, och det inte gäller för många dagar i veckan, är det väl ingen katastrof. Men förstår inte varför folk tycker att det är em big deal om t ex muslimer erbjuds kalkon på fläskdagen. Känns mer som än åsikt emot det religiösa ställningstagandet än något annat
  • Anonym (Em)
    baam77 skrev 2024-08-30 14:58:42 följande:

Muslimer är en minoritet i Sverige och i första hand är Sverige ett kristet land med svenska värderingar. 

Däremot så är Sverige ett land som har hög tolerans att vi alla är olika och tror på olika gudar. Här blir ingen dödad eller fängslad bara för man är annorlunda som det kan vara i andra länder.

Är man en minoritet så ska man vara tacksam och inte kräva att samhället ska ändra på något som en majoritet inte vill. Det gäller både muslimer och pride. 

Kräver någon att alla ska avstå fläsk menar du?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-30 15:14:24 följande:
    Varför skulle inte en laktosintolerant kunna äta kyckling, fisk, nötkött etc? Det är bara sås den möjligen inte kan ha till?
    Du vet inte att många av skolans rätter innehåller laktos?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 15:16:55 följande:
    Fast tråden handlar väl inte om vad skolor erbjuder? Utan om vad de inte erbjuder.

Som sagt, skolor kan erbjuda både det ena och det andra. I våra barns skola serveras ofta kycklingkorv. Till viss del beror det nog på vilken maträtt det handlar om, hur mycket det anpassas.

Men tråden handlar ju om när det INTE erbjuds mer än ett vegetariskt alternativ till fläskrätten. Och det klagas på det. Det är ingen åsikt mot det religiösa ställningstagandet, utan tvärtom religiösa som förväntar sig särbehandling.
    Läser man hela ts och kommentarerna så tolkar jag diskussionen som ett motstånd mot vad som bör erbjudas. 

Tror att det du skriver sist är den brinnande punkten här: det skaver att  invandrare får eller vill ha specialkost. Själv har jag synsättet att ju fler närda, mätta och nöjda barn desto bättre. Satsar gärna på skollunch (och mellanmål) och tycker att många alternativ är något positivt
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 15:48:56 följande:
    Invandrare är inte = muslimer. Det finns många med invandrarbakgrund som inte är muslimer.

Det finns som sagt många olika önskemål vad gäller kost. Vad skolorna erbjuder, utöver de alternativ de är skyldiga att erbjuda, är upp till varje skola.

Jag tycker också att ju fler mätta och nöjda barn desto bättre, vem tycker inte det? Anpassningarna handlar om vad man anser är rimligt. Det är inget fel på vegetarisk kost, tvärtom borde många äta mindre kött av miljö- och hälsoskäl.

I praktiken tror jag att de flesta skolor anpassar efter förutsättningar och elevunderlag. Att muslimska friskolor inte serverar fläsk är givet. Jag har hört att en del kommunala skolor med hög andel muslimska elever, också har börjat skippa fläsket helt, för att det är enklare så. Inget konstigt alls.

Men i våra barns skola är inte muslimska barn i majoritet, utan tvärtom relativt få. De flesta barnen äter fläsk eller vegetariskt. Då är det ju enklast och mest ekonomiskt att nöja sig med ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ.
    Fånigt att påpeka användandet av ordet invandrare. Givetvis är inte alla invandrare muslimer. Men nästan alla muslimer har utländsk bakgrund. 

Då ser vi helt olika på vad som är rimligt. Jag tycker inte att det är en orimlighet att erbjuda alternativ som liknar huvudkosten till fläskkött. Alternativ till fisk borde också finnas om många barn bara äter kolhydraterna de dagarna
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 15:48:56 följande:
    Invandrare är inte = muslimer. Det finns många med invandrarbakgrund som inte är muslimer.

Det finns som sagt många olika önskemål vad gäller kost. Vad skolorna erbjuder, utöver de alternativ de är skyldiga att erbjuda, är upp till varje skola.

Jag tycker också att ju fler mätta och nöjda barn desto bättre, vem tycker inte det? Anpassningarna handlar om vad man anser är rimligt. Det är inget fel på vegetarisk kost, tvärtom borde många äta mindre kött av miljö- och hälsoskäl.

I praktiken tror jag att de flesta skolor anpassar efter förutsättningar och elevunderlag. Att muslimska friskolor inte serverar fläsk är givet. Jag har hört att en del kommunala skolor med hög andel muslimska elever, också har börjat skippa fläsket helt, för att det är enklare så. Inget konstigt alls.

Men i våra barns skola är inte muslimska barn i majoritet, utan tvärtom relativt få. De flesta barnen äter fläsk eller vegetariskt. Då är det ju enklast och mest ekonomiskt att nöja sig med ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ.
    Angående vegetariska kosten så är den snäppet bättre än vegankosten. Men det krävs mer engagemang och kunskap för att den näringsmässigt ska vara fullvärdig (jag har själv varit vegetarian i många år). Är den bra lagad och barn gillar den är den väl ett ok alternativ vissa dagar,som jag skrev tidigare
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 16:28:44 följande:
    Kunskap och engagemang som de som lagar skolmaten förväntas ha. I praktiken kanske det varierar, men det vegetariska alternativet har samma krav på variation och näringsinnehåll.

Vad menar du med att den är ett ok alternativ bara vissa dagar? De barn och ungdomar som är vegetarianer äter det varje dag.
    Jag tycker inte att barn ska vara vegetarianer. Men jag hoppas att kunskapen och engagemanget finns där för de barn som är det ändå.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 16:51:09 följande:
    Efter vad jag har förstått, fungerar lakto- ovo-vegetarisk kost utmärkt för barn, förutsatt att den är allsidig och näringsrik. Och givetvis att barnen äter den, i alla fall merparten.

Däremot ska barn inte vara veganer. De behöver mjölkprodukter, inte enbart växtbaserad kost. Jag kände en gång en tjej som var vegan och blev gravid. Hon fick äta en massa kosttillskott och dyl. Barn som växer upp så behöver också det. Frågar du mig är det vansinne. Men det kan man säkert ha olika åsikter om.

I vår familj är vi allätare, men vi äter mycket vegetariskt och begränsat med kött. Barnen är vana vid det.

De barn och ungdomar som har mycket specifika önskemål gällande kost, som inte är medicinska, är i praktiken hänvisade till det vegetariska alternativet varje skolmåltid. T ex de som bara äter halal-slaktat kött. Det är inget som skolorna förväntas erbjuda. Men de flesta muslimska barn verkar äta den vanliga maten de dagar det inte är fläsk, dvs flertalet skoldagar.
    Där har vi ju samma åsikt, ovo lakto-veg kan fungera några dagar i veckan så länge den är vällagad och äts av barnen. Men det är mycket som kan gå fel gällande t ex proteinkällor, val av fett mm. Tror att kvalitén och kunskapen varierar rätt kraftigt, tyvärr. Men som jag skrev från början så gällde min första kommentar vegankost som enda alternativ till huvudkosten

Gällande halal så blir det vad jag förstått en djurrättsfråga och/eller en mycket högre kostnad än att erbjuda fågel, nötkött, fisk. Så det står jag inte heller bakom
  • Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 16:59:50 följande:
    Där har vi ju samma åsikt, ovo lakto-veg kan fungera några dagar i veckan så länge den är vällagad och äts av barnen. Men det är mycket som kan gå fel gällande t ex proteinkällor, val av fett mm. Tror att kvalitén och kunskapen varierar rätt kraftigt, tyvärr. Men som jag skrev från början så gällde min första kommentar vegankost som enda alternativ till huvudkosten

Gällande halal så blir det vad jag förstått en djurrättsfråga och/eller en mycket högre kostnad än att erbjuda fågel, nötkött, fisk. Så det står jag inte heller bakom
    Skrev lite fel. Är väl nötkött som ska vara halalslaktat enligt de flesta. Faller iaf inom kategorin -orimligt-, enligt mig, om djur far illa eller om det är extremt dyrt
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 17:16:37 följande:
    Tydligen försökte några politiker för några år sedan förbjuda halal-kött i svenska skolor, av djuretiska skäl samt kostnadsskäl. Förbudet gick dock aldrig igenom. Enligt Skolinspektionen är det inte ett brott mot skollagen att servera halal-kött. Däremot är det inget som skolorna är skyldiga att göra, eller ens rekommenderas att göra. Men det är inte förbjudet att ta in halal.
    Är faktiskt inte så påläst om halal men tycker att djurrätts/skyddsperspektivet är viktigt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 17:19:43 följande:
    Är faktiskt inte så påläst om halal men tycker att djurrätts/skyddsperspektivet är viktigt. 
    Men skulle inte säga nej pga att det är vad en minoritet vill ha, osvenskt, ?att kräva för mycket? osv. Rent konkret gällande ev djurrätt och extremkostnad
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 17:23:51 följande:
    Det var därför frågan kom upp politiskt. Det och kostnaden.

Jag är inte heller så påläst i just den frågan, men håller med dig i sak.
    Jo sett det där men inte orkat sätta mig in riktigt. Mer intresserad av barna och kost samt främlingsfientliga diskussionen (menar inte dig utan hur debatten kring just fläskött brukar se ut)
  • Anonym (Em)
    Hjelm skrev 2024-08-30 19:00:21 följande:
    Jag trodde nog att det för normalbegåvade personer var underförstått att allergiker GIVETVIS får specialkost och att detta gällde standardmaten.

Har dessutom väldigt svårt att tro att alla rätter med kött nödvändigtvis också innehåller mjölkprodukter.
    Inte alltid lätt att veta här på familjeliv. Vet inte hur det är på andra skolor men här får dottern ofta special pga laktos
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör