Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 16:51:09 följande:
Efter vad jag har förstått, fungerar lakto- ovo-vegetarisk kost utmärkt för barn, förutsatt att den är allsidig och näringsrik. Och givetvis att barnen äter den, i alla fall merparten.
Däremot ska barn inte vara veganer. De behöver mjölkprodukter, inte enbart växtbaserad kost. Jag kände en gång en tjej som var vegan och blev gravid. Hon fick äta en massa kosttillskott och dyl. Barn som växer upp så behöver också det. Frågar du mig är det vansinne. Men det kan man säkert ha olika åsikter om.
I vår familj är vi allätare, men vi äter mycket vegetariskt och begränsat med kött. Barnen är vana vid det.
De barn och ungdomar som har mycket specifika önskemål gällande kost, som inte är medicinska, är i praktiken hänvisade till det vegetariska alternativet varje skolmåltid. T ex de som bara äter halal-slaktat kött. Det är inget som skolorna förväntas erbjuda. Men de flesta muslimska barn verkar äta den vanliga maten de dagar det inte är fläsk, dvs flertalet skoldagar.
Där har vi ju samma åsikt, ovo lakto-veg kan fungera några dagar i veckan så länge den är vällagad och äts av barnen. Men det är mycket som kan gå fel gällande t ex proteinkällor, val av fett mm. Tror att kvalitén och kunskapen varierar rätt kraftigt, tyvärr. Men som jag skrev från början så gällde min första kommentar vegankost som enda alternativ till huvudkosten
Gällande halal så blir det vad jag förstått en djurrättsfråga och/eller en mycket högre kostnad än att erbjuda fågel, nötkött, fisk. Så det står jag inte heller bakom