Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Fläskkött i skolan upprör

Jag håller med dig, det måste bli slut på daltet. Här i Norden har fläsket stått på bordet sedan galten Särimners dagar. Passar inte det, så får man flytta någon annanstans. Det är ingen självklarhet att få bo här, om man bekänner sig till en religion som krockar med svenska seder och traditioner (eller för den delen lagar). 

Fläsket ska serveras, och passar inte det så får de väl ta bröd, smör, mjölk, grönsaker, råkost... De dör inte av att äta det till lunch en eller två gånger i veckan. Det gjorde vi också minns jag, när vi inte gillade skolmaten av någon anledning. Jag är rätt säker på, att i muslimernas hemländer skulle deras barn inte få någon gratis skolmat alls.

• Cathariiina
    Anonym (vego) skrev 2024-08-30 09:26:55 följande:

Det bästa vore ju om alla fick vegetariskt. Både billigare och nyttigare än det röda köttet. 

Kött får man väl äta hemma. 

Tvärtom: det är extremt viktigt att barn som har vegetariska föräldrar, får äta kött, fisk, ägg, smör och så vidare i skolan. (Utan att föräldrarna vet om det naturligtvis.) Man träffar på så många undernärda och felnärda barn, p.g.a. att föräldrarna ska leka vegetarianer. Dessa barn måste ändå överleva sommarlovet på vegetarisk kost, om de inte är på något läger där personalen är vettig och struntar i föräldrarnas förbud. 
  • Cathariiina
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:00:24 följande:
    Kräver någon att alla ska avstå fläsk menar du?
    I de kommunala skolorna i Malmö (vet inte om det gällde hela kommunen eller bara vissa invandrartäta stadsdelar) så slutade de faktiskt servera fläsk helt och hållet för några år sedan. Då var kommunens förklaring att det var så få som åt det, att det inte var lönt att köpa in det. Om detta var sant, eller om de vek ner sig för muslimer och judar som inte ville känna lukten av fläsk i matsalen, är det väl ingen som vet. Men resultatet blev i alla fall, att svenska barn och andra som skulle ha velat äta fläsk ibland, inte fick göra det. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-09-05 11:49:59 följande:

Det är tydligen tur att det inte finns så många judiska barn som kräver mat som är kosher i vanliga skolor. Då räcker det inte med fläskfri mat. Läste om ett sådant barn. Det behövde specialanpassad mat. Ingen vanlig svensk mat uppfyller kosherreglerna.

Judarna får ju också börja kliva in i det 21:a århundradet, om de ska bo här...
  • Cathariiina
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-05 17:15:30 följande:

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Det är inte olagligt att importera riktigt ihjälplågat kosher- och halalkött. Det borde det vara. 
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 11:33:16 följande:

För egen del är jag det som i den anglosaxiska världen kallas "vegan and christian" På senare år har det i den anglosaxiska världen (mest Storbritannien och USA) dykt upp kristna som förespråkar vego(t.ex professor Andrew Linzey i Oxford mfl) men det har till dags dato inte i större omfattning nått till Sverige, och många andra som är kristna är ju lite mera "anhängare till vårt köttsamhälle".

En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 11:52:46 följande:

Vad gäller det du nämnde om att till slut få sitt straff så kan jag väl hålla med dig om att jag önskar åtminstone ett tidsbegränsat sådant.Glad Jag kan inte säga att jag önskar någon åt ett definitivt helvete. Jag är kristen (fast många många andra kristna stöder ju "köttsamhället förstås) och hoppas förstås att så många som möjligt skall vara räddade i kraften i Kristi blod, men jag är samtidigt lite halv-katolik och öppen för läran om skärselden, dvs den reningsprocess som de som är frälsta i Jesus ändå måste genomgå. Så jag önskar dem åtminstone en tid i en ev skärseld.

Jag tänkte faktiskt på den saken, på efterräkningar  senare för hur man agerat gentemot djuren, när jag såg en bild från slakteriet här i stan för ca 60 år sedan, med 2 glada vitklädda charkuterister som "badade i julskinkor" inför julen 1963. Jag tänkte att dessa eller någon av dem är med rätt stor sannolikhet avlidna nu. (De var inte "purunga på bilden".) Och jag tänkte- Har de nu fått möta, fått lära sig och fått förstå liandet och ångesten hos de djur vars jordiska kroppar blev till skinkorna på bilden.

Fast det finns inget stöd för detta i Bibeln, varken i GT eller NT. Jesus befallde t.ex. fram FLER fiskar till och med, så att fiskarna skulle få riklig fångst - han brydde sig inte om deras eventuella kvävningsdöd. Han sa heller aldrig något negativt om judarnas offerslakt.

Jag gillar inte att man säger sig ha stöd i Bibeln för något som det faktiskt inte står i Bibeln, för då kan man ju använda Bibeln och Jesus till stöd för vad som helst, vilket ju görs idag på vänsterkristen-sidan. T.ex. "Jesus stod för KÄRLEKEN, och därför skulle han ha velat att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan idag" - fast Jesus aldrig sa ett positivt ord om homosexualitet så länge han levde på jorden. Jag har till och med hört vänsterkristna säga att Jesus inte skulle ha haft något problem med abort, om han hade levat på jorden idag. Det GÅR ju inte. 

Med detta sagt, så är det inget som hindrar att man är kristen och vegan, bara man inte påstår att det automatiskt hör ihop. På samma sätt som man kan vara kristen och MC-förare, eller kristen och folkpartist, eller kristen och AIK:are.
  • Cathariiina
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 12:26:28 följande:

Så sjukt mycket fördomar och gissningar i tråden angående Halal-slakt.

I Sverige gäller djurskyddslagen, ALLA djur som ska slaktas ska bedövas först. Det gäller även vid Halal-slakt, och de flesta muslimer är ok med detta. För dem är det viktigt att det inte är bedövningen som i sig avlivar djuret, men de gör inte de metoder som används i Sverige. Inte ens nötdjur som bedövas med bultpistol - hjärtat fortsätter att slå även efter att "bulten" trängt in i djurets huvud. Visst, det finns muslimer som är tveksamma till just bultpistolen men många är ok med det.

Den enda skillnaden mellan Halal-slakt och "vanlig", svensk, slakt, är att en person med muslimsk status läser en bön över djuret och att det ska vara vänt mot Mecka. Någon annan skillnad finns inte i Sverige.

Kosher-slakt tillåter inte bedövning och är därför helt förbjuden.

Och nej, jag är själv ateist, och min släkt på båda sidor är sedan många generationer svensk/skandinavisk. Jag har ingen som helst koppling till vare sig judendom eller islam.

Och detta säger ju något om de människor, som tycker att det är viktigt. Hur kan man tycka att det är "viktigt", att djur ska förblöda vid medvetande och under stor smärta..? Ingen normal människa kan tycka så. Import av koshermat borde omedelbart förbjudas. 
  • Cathariiina
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-10 08:09:10 följande:
    Det är inte lagligt att ge otillräcklig bedövning, det visade jag väl med länken till den svenska grisslakten? Och ibland är svensk slakt värre. Eftersom jag visat exempel vore det väl klädsamt om du också stödde  din tes med något?

Poängen är att Halalslakt rent generellt går till på i princip samma sätt som svensk, så är man emot Halalslakt så får man nog vara emot "vanlig" slakt också. 
    Nu skäller ni upp i fel träd i den här tråden. Växande barn måste få kött i skolmatsalen, det är inte ens någonting att diskutera. Är det sedan problem med svenska slaktmetoder, så får ni arbeta för en förändring genom djurskyddsorganisationer. Det är mycket möjligt att det behövs! Men man kan inte börja i den ändan, att man drar in köttet från uppväxande barn - slaktmetoderna är inte deras fel. 

Utländska slaktmetoder ska naturligtvis inte förekomma i Sverige alls, och kött från djur som slaktats på det sättet ska inte få importeras till Sverige. Det borde vara självklart. Sedan funderar jag även över djurhållningen och livsmedelshygienen i sådana länder, d.v.s. kan man lita på att det importerade halal- och koscherköttet inte innehåller diverse maskar, virus, bakterier..? Jag tror inte det, va. 
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-10 11:56:14 följande:

Men sedan finns en annan aspekt av halalslakt som jag tycker är mycket negativ, och det är bönen. För mig som både troende och djurrättsman stöts jag av dödande i guds namn. Vet inte hur mycket du förstår mig där ifall du är ateist.  Jag tror på en annan Gud. Gud kan inte bara vara människans Gud är en tanke från mig.

Fast nu framkommer förvaltartanken - att Gud skapade människan för att förvalta över och livnära sig av alla andra organismer på jorden - tydligt i Mosböckerna. Och i GT framgår det tydligt på många ställen, att det var Gudi behagligt med djuroffer till honom. Jesus sa heller aldrig något emot djuroffren, och vi har redan varit igenom detta med att Jesus till och med frambringade FLER fiskar att döda och äta, än vad fiskarna hade fått annars. Sedan har vi ju det där tillfället när han mångfaldigade bröd och fiskar också, så att det skulle räcka till alla närvarande.

Så något stöd för din veganism i Bibeln HAR DU INTE. Sedan kan man tycka att det är en fin tanke i alla fall, att vara snäll mot djuren och inte döda dem och inte äta dem. Men det är inget som krävs av en kristen. Eller en jude eller muslim, för den delen. 
  • Cathariiina

Själv tror jag inte att veganism i någon större skala är varken möjlig eller önskvärd, förrän vi lärt oss att storskaligt odla protein i laboratorium. För våra kroppar behöver protein. Det GÅR att överleva på en vegansk kost, men det kräver MYCKET. Majoriteten av alla människor skulle inte hinna/orka/gå i land med detta, utan de - och särskilt deras barn och fostren i kvinnornas magar - skulle drabbas av näringsbrist, utvecklingsstörning, en massa hälsoproblem.

Och dessutom blir det dyrare, folk har inte råd. Det går inte. 

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör