Inlägg från: Anonym (Svensk man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svensk man)

Fläskkött i skolan upprör

Så sjukt mycket fördomar och gissningar i tråden angående Halal-slakt.

I Sverige gäller djurskyddslagen, ALLA djur som ska slaktas ska bedövas först. Det gäller även vid Halal-slakt, och de flesta muslimer är ok med detta. För dem är det viktigt att det inte är bedövningen som i sig avlivar djuret, men de gör inte de metoder som används i Sverige. Inte ens nötdjur som bedövas med bultpistol - hjärtat fortsätter att slå även efter att "bulten" trängt in i djurets huvud. Visst, det finns muslimer som är tveksamma till just bultpistolen men många är ok med det.

Den enda skillnaden mellan Halal-slakt och "vanlig", svensk, slakt, är att en person med muslimsk status läser en bön över djuret och att det ska vara vänt mot Mecka. Någon annan skillnad finns inte i Sverige.

Kosher-slakt tillåter inte bedövning och är därför helt förbjuden.

Och nej, jag är själv ateist, och min släkt på båda sidor är sedan många generationer svensk/skandinavisk. Jag har ingen som helst koppling till vare sig judendom eller islam.

• Anonym (Svensk man)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:40:58 följande:
    Och detta säger ju något om de människor, som tycker att det är viktigt. Hur kan man tycka att det är "viktigt", att djur ska förblöda vid medvetande och under stor smärta..? Ingen normal människa kan tycka så. Import av koshermat borde omedelbart förbjudas. 
    Det kan jag hålla med om. (Även Kosherslaktat utan bedövning, förstås).

Men med tanke på målgruppen kommer det aldrig att hända.
  • Anonym (Svensk man)
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 13:02:39 följande:
    Det kan jag hålla med om. (Även Kosherslaktat utan bedövning, förstås).

Men med tanke på målgruppen kommer det aldrig att hända.
    Menar så klart även Halal-slaktat utan bedövning ovan.
  • Anonym (Svensk man)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 13:20:08 följande:

Nu är jag i o f s emot all uppfödning av djur för kött/mjölkprodukter, allt fiske och all äggproduktion, så primärt är min fråga att arbeta för en på sikt vegansk framtid och jag är emot all slakt, MEN det är inte så att all bedövning vid halalslakt sker med bultpistol

Även eltänger förekommer, och som jag har fattat det så är bedövningen vid halalslakt många gånger "otillräcklig". (Sen som sagt är jag totalt sett emot slakt)

Sedan stöter med bönen mig också - dvs att döda i guds namn. Jag är själv djupt troende, men jag tror på en annan Gud än allah.

Nej, jag skrev specifikt om nöt, där används bultpistol. Kul- eller hagelvapen är i princip tillåtet det också men det är kanske inte så lämpligt i storskalig verksamhet.

El används inte till nöt, men till grisar t ex. På samma sätt som i "svensk" slakt. Och även i "svensk" slakt kan det gå fel:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grisar-slaktades-utan-tillracklig-bedovning

Jag har full respekt för de som är emot slakt, jag tycker själv den är problematisk oavsett metoder. Samtidigt är jag en hycklare som då och då äter kött, fågel och fisk. Men att utpeka Halal-slakt som den utförs i Sverige som värre än "vanlig, svensk" slakt är felaktigt. 

• Anonym (Svensk man)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-09 18:54:48 följande:

Grisarna plågas väl i de flesta fall med koldioxidgasning även om det inte "går fel"-helt lagligt. Och det är väl också helt "lagligt" att ge "otillräcklig bedövning" även när det inte "går fel".-till exempel vid halalslakt

Halalslakt är IBLAND VÄRRE en svensk slakt, men som sagt-Det ENDA DJURVÄNLIGA är att inte slakta/fiska ö ht enligt den övertygelse jag bär inom mitt hjärta.

Det är inte lagligt att ge otillräcklig bedövning, det visade jag väl med länken till den svenska grisslakten? Och ibland är svensk slakt värre. Eftersom jag visat exempel vore det väl klädsamt om du också stödde  din tes med något?

Poängen är att Halalslakt rent generellt går till på i princip samma sätt som svensk, så är man emot Halalslakt så får man nog vara emot "vanlig" slakt också. 
  • Anonym (Svensk man)
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-10 11:56:14 följande:

Jag gör jag av princip aldrig länkar som argument, bara ibland som illustrationer, för jag tycker att egna ord alltid är mera värda i debatt och för att man alltid kan hitta länkar som säger precis det man själv tycker, så man kan inget bevisa med att göra en länk, som många tror.

Att vissa djur som halalslaktas inte blir direkt medvetslösa och lider mer, trots laglig bedövning, än vissa djur som blir medvetslösa direkt i annan slakt är ett faktum. I de fallen är halalslakt värre, MEN det BETYDER INTE (som jag nämnt exempel på) att alla djur som slaktas på annat sätt än halal slipper lidande. Verkligheten är komplex.

Det övre stycket där du inte vill ge länkar talar emot det undre, där du påstår att det är ett faktum att halal-slaktade djur lider mer. Om det är ett faktum så borde det väl vara lätt för dig att bevisa det? Bedövning av grisar med gas är det vanligaste, ja. Även för svensk slakt. Eftersom bedövning kan och brukar gå till på samma sätt oavsett halal- eller vanlig slakt är det ingen skillnad. Du påstår att det äett faktum att det är det, så det är upp till dig att bevisa det. 

Du har också påstått detta:
    "Men med det sagt så är jag ändå extra emot halal- och kosherslakt. Halalslakt måste i  o f s enligt svensk lag vara bedövad, men den bedövning som används vid halal är som jag har uppfattat det inte alltid effektiv. "

Jag hävdar att den varken är mer eller mindre effektiv än "vanlig, svensk" slaktbedövning om den utförs här i Sverige.

Moraliska, etiska eller religiösa skäl till att vara emot slakt har jag all respekt för.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör