• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Kunniglingvist

Förstår delvis flickvännen. Samtidigt är det en red flag för mig att ens vänner inte får vara ens vänner pga deras kön. Det är ohälsosamt att någon ska ta dig ifrån vänner pga svartsjuka. Det kanske är fullt möjligt att hon släpper detta men tycker inte du ska vika dig. Tycker det enda du kan göra är att kommunicera öppet och tydligt. Att du är medveten och ledsen för att du fick flickvännen att känna sig lurad, för det är du faktiskt skyldig till. Sen att Robin är en viktig vän men att flickvännen inte har någon anledning att känna sig hotad för det är enbart vänskap och inget annat. Om hon inte kan köpa det är det hennes problem...

Kan ge mig fan på att detta isåfall bara är en försmak på hur du kommer ha det om hon är okapabel att acceptera att du har en platonisk, kvinnlig vän

• Anonym (A)

Hade inte heller uppskattat om min kille hade en tjejkompis. Har haft ett par killkompisar. Men de vänskaperna har aldrig varat då killkompisen tillslut försökt få mig i säng eller kärleksförklarat sig. Vissa killar kanske klarar av att inte styras av kuken, men du har inte oddsen på din sida. Vet du med dig att du aldrig på 100 år skulle attraheras av din tjejkompis så tycker jag att du kan börja med att bygga upp din flickväns tillit till dig för att försöka rädda båda relationerna. Bekräftar du henne ofta? Är du öppen som person eller sluten? 
    Till en början tycker jag att du endast ska umgås med din kompis när din tjej är med så att hon kan känna sig inkluderad.

• Anonym (As)
    Anonym (Kört) skrev 2024-08-29 19:06:48 följande:
    Så du är talesperson för alla kvinnor. Intressant. Jag skulle aldrig acceptera detta och som du ser känner fler kvinnor i tråden likadant. Men du vet uppenbarligen bättre vad vi vill ha.
    Fan vad tröttsamt tjatig du ska vara..  Kom tillbaka den dagen du själv har dejtat några, och vet hur alla är. 
  • felicityporter
    Anonym (A) skrev 2024-08-30 01:15:29 följande:

Hade inte heller uppskattat om min kille hade en tjejkompis. Har haft ett par killkompisar. Men de vänskaperna har aldrig varat då killkompisen tillslut försökt få mig i säng eller kärleksförklarat sig. Vissa killar kanske klarar av att inte styras av kuken, men du har inte oddsen på din sida. Vet du med dig att du aldrig på 100 år skulle attraheras av din tjejkompis så tycker jag att du kan börja med att bygga upp din flickväns tillit till dig för att försöka rädda båda relationerna. Bekräftar du henne ofta? Är du öppen som person eller sluten? 
    Till en början tycker jag att du endast ska umgås med din kompis när din tjej är med så att hon kan känna sig inkluderad.

Exakt, samtliga killkompisar jag haft har antingen haft sex eller önskat att få ha sex med mig (och det har varit extremt pinsamt uppenbart!).
  • Anonym (Kört)
    Anonym (As) skrev 2024-08-30 01:43:44 följande:
    Fan vad tröttsamt tjatig du ska vara..  Kom tillbaka den dagen du själv har dejtat några, och vet hur alla är. 
    Förstår att det är tröttsamt tjatigt för dig när du ifrågasätts för dina lögner. Är inte jag som påstått att jag vet hur alla är. Det är ju du.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Lia) skrev 2024-08-29 14:31:09 följande:

Är det så kanske att alla som tycker att man inte kan ha kompisar av motsatt kön är de som själva skulle hoppa i säng med vem som helst om tillfälle gavs?

Och vi som anser att man kan ha kompisar av motsatt kön är den trogna sorten som faktiskt aldrig skulle vilja ha sex med en vän eftersom vi ser dem som just vänner?

ja, det är nog så (vissa verkar inte ens kapabla att utveckla vänskap med motsatta könet) och det gäller ju självklart de flesta eftersom det kan uppfattas som negativt, är det något väldigt positivt är man helst ensam om det.

• ClumsySmurf
    felicityporter skrev 2024-08-30 02:47:37 följande:
    Exakt, samtliga killkompisar jag haft har antingen haft sex eller önskat att få ha sex med mig (och det har varit extremt pinsamt uppenbart!).
    kan det säga något om ditt val av killkompisar?
    Är de bara kompisar eller de vänner?
  • Anonym (Lia)
    felicityporter skrev 2024-08-30 02:47:37 följande:
    Mary Sue?
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej