• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Tukt
    Anonym (Jao) skrev 2024-08-31 12:42:32 följande:
    Många killar tänker rätt lika om andra saker gällande tjejer , så säkert gällande detta också. Det är även min egen erfarenhet. Undantag finns alltid, men vågar man chansa med oddsen mot sig?
    Som jag skrivit tidigare finns det två sorter. De som tror att män och kvinnor inte kan vara vänner, och de som vet att det. går.
    Det handlar sällan inte så mycket om erfarenheter utan om synen på kön.
  • Anonym (Jao)

Va är problemet?  Han måste väl inte umgås ensam med sin tjejkompis? Om hans tjej får vara med kanske hon lär känna Robin, och ser att det inte är ett hot.

• Anonym (Jao)
    Tukt skrev 2024-08-31 12:44:54 följande:
    Som jag skrivit tidigare finns det två sorter. De som tror att män och kvinnor inte kan vara vänner, och de som vet att det. går.
    Naeh, har personligen dåliga erfarenheter av killkompisar och därmed svårt att tro på det. 
  • Tukt
    Anonym (Jao) skrev 2024-08-31 12:47:09 följande:
    Naeh, har personligen dåliga erfarenheter av killkompisar och därmed svårt att tro på det. 
    Ja, jag förstår det. Själv ha jag dåliga erfarenheter av blodpudding. Men det betyder ju inte att alla har det.
  • Cathariiina
    Anonym (Lia) skrev 2024-08-31 11:14:59 följande:
    Ts har dock inte skrivit att han och Robin brukar umgås ensamma.
    Det han skriver är:

Hon finns i hans kompiskrets
    De är bästa vänner
    Hon har pluggat utomlands 1 år
    De sprang på henne på campus och hon fick en kram

Dessutom sett till historien har människor väldigt länge blivit förtryckta under politik, religion, kungahus osv, och att lagar/regler som uppstått under FÖRTRYCK har ALDRIG handlat om vad som är bäst för majoriteten utan ENBART om vad som är bäst för ledarskapet - att utöva makt.
    Så att dra in historia och hur det minsann var förr känns jäkligt konstigt nu när det i många länder jobbats för att få leva fria.

Att kvinnor inte fick umgås med män handlade ENBART om att förtrycka dem, inget annat!
    Det handlade även om att skydda dem från oönskat sex (och från sex som kunde upplevas som önskat för stunden, men orsakde en katastrof för kvinnan senare), och att skydda äktenskapen, hustrurna och barnen, och nya barn som skulle kunna bli till under olämpliga omständigheter i händelse av att kvinnan önskade umgås med en gift man.

För det är ju ett faktum, att har man väldigt fria umgängesförhållanden så blir det även fler otroheter (eftersom den mänskliga naturen är som den är), fler oönskade graviditeter (varför tror du att vi hade 35 500 aborter i Sverige förra året - för att män och kvinnor träffades på tu-man-hand för att diskutera politik och spela schack i all vänskaplighet..?), fler utomäktenskapliga barn som sedan hamnar i dysfunktionella styvfamiljer samt med ensamma mammor som inte orkar, fler skilsmässor, större kostnader för skattebetalarna när de utomäktenskapliga barnen och deras mödrar till stor del måste försörjas via dagissubventioner, barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och inte sällan även socialbidrag. 
  • Cathariiina
    Tukt skrev 2024-08-31 11:37:34 följande:
    Har du någon källa på ditt påstående?
    Du kan ju läsa vilken roman eller faktaskildring eller se vilken film som helst, från före mitten av 1960-talet. Män och kvinnor umgicks inte på det sättet. Och när de någon gång gjorde det, så utvecklades det alltid till att de skaffade ett rum där de kunde vara ensamma för att... ja... och sedan slutade det i en familjetragedi. Ofta dog någon.
    Tukt skrev 2024-08-31 12:54:17 följande:
    Ja, jag förstår det. Själv ha jag dåliga erfarenheter av blodpudding. Men det betyder ju inte att alla har det.
    Nu är det här ett dåligt exempel, eftersom dagens blodpudding som man köper i affärerna är väldigt välkontrollerad. Men om det hade varit så att många människor blir sjuka av blodpudding, men vissa beslutar sig för att strunta i andras erfarenheter och äta det ändå, så är det inte annat än korkat. 

• Anonym (Jao)
    Jag hade haft större förtroende för en man som varit vän med en tjej under längre tid, än en man som skaffar en ny tjejkompis när han är i förhållande med mig. 

En blodpudding är äcklig, men inget du tar skada av. Kvinnor mår bra av lite blodpudding för järnets skull.
  • Anonym (Jao)
    Tukt skrev 2024-08-31 12:44:54 följande:
    Ett problem är att män lättare har sex utan känslor, och då blir en tjejkompis väldigt handy att ha. Alltid nära till hands.
  • Tukt
    Cathariiina skrev 2024-08-31 13:02:11 följande:
    Du kan ju läsa vilken roman eller faktaskildring eller se vilken film som helst, från före mitten av 1960-talet. Män och kvinnor umgicks inte på det sättet. Och när de någon gång gjorde det, så utvecklades det alltid till att de skaffade ett rum där de kunde vara ensamma för att... ja... och sedan slutade det i en familjetragedi. Ofta dog någon.
    Nu är det här ett dåligt exempel, eftersom dagens blodpudding som man köper i affärerna är väldigt välkontrollerad. Men om det hade varit så att många människor blir sjuka av blodpudding, men vissa beslutar sig för att strunta i andras erfarenheter och äta det ändå, så är det inte annat än korkat. 

Spoiler alert 1: Vi lever inte på 1960-talet.
    Spoiler alert 2: Vare sig böcker eller faktaskildringar visar på verkligheten. Möjligen en liten del av den.
  • Tecum
    felicityporter skrev 2024-08-30 02:47:37 följande:
    Exakt, samtliga killkompisar jag haft har antingen haft sex eller önskat att få ha sex med mig (och det har varit extremt pinsamt uppenbart!).
    Är det killkompisar du haft sen barndomen eller som du träffat som tonåring/vuxen? Eller är det bara ett sätt att tala om för alla här hur snygg och attraktiv du är?

Om man har en tjejkompis från barndomen är det logiska att man börjar eller försöker ha sex med henne efter puberteten - om man vill ha sex! TS och kompisen har dessutom haft mänga tillfällen sen dess att ha sex, men de är inte intresserade. Väldigt osannolikt att TS skulle få såna tankar när han precis fått en ny tjej!

När man läser svaren från vissa här förstår man varför araberna håller isär könen och klär sina kvinnor i slöja och svarta draperier. Konstigt att ni agerar på ett sätt som stöder en sån kvinnosyn...  
  • Anonym (Lia)
    Cathariiina skrev 2024-08-31 12:54:49 följande:
    Det handlade även om att skydda dem från oönskat sex (och från sex som kunde upplevas som önskat för stunden, men orsakde en katastrof för kvinnan senare), och att skydda äktenskapen, hustrurna och barnen, och nya barn som skulle kunna bli till under olämpliga omständigheter i händelse av att kvinnan önskade umgås med en gift man.

För det är ju ett faktum, att har man väldigt fria umgängesförhållanden så blir det även fler otroheter (eftersom den mänskliga naturen är som den är), fler oönskade graviditeter (varför tror du att vi hade 35 500 aborter i Sverige förra året - för att män och kvinnor träffades på tu-man-hand för att diskutera politik och spela schack i all vänskaplighet..?), fler utomäktenskapliga barn som sedan hamnar i dysfunktionella styvfamiljer samt med ensamma mammor som inte orkar, fler skilsmässor, större kostnader för skattebetalarna när de utomäktenskapliga barnen och deras mödrar till stor del måste försörjas via dagissubventioner, barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och inte sällan även socialbidrag. 
    Och där har vi det igen. Att skydda kvinnorna! Ja men skydda dem från VAD? Jo från det makten, politiken och religionen har bestämt att de minsann måste skyddas ifrån.

Det enda som gjorde att det blev katastrof för kvinnan sedan var ju pga vad MÄN bestämt ska vara fel.

Hur kommer det sig att länder där abort är förbjudet har 0 legala aborter?
    Aborter har ALLTID skett och kommer alltid ske oavsett, men de görs illegalt. För att MÄN fortsätter bestämma.

Du hade nog trivts i Afghanistan där en kvinna inte ens får titta på en man hon inte är släkt med, eller prata så högt i sitt eget hus så att det kan höras ut!

Du har en jäkla dålig syn på människor och jag antar att du är en otrogen person som gärna hoppar i säng med varenda kille om tillgälle gavs, eftersom det är så du tror att alla gör om hör o häpna en kille och en tjej som inte är tillsammans tar en kaffe ihop.
  • Cathariiina
    Tecum skrev 2024-08-31 14:17:28 följande:
    Om man har en tjejkompis från barndomen är det logiska att man börjar eller försöker ha sex med henne efter puberteten - om man vill ha sex! TS och kompisen har dessutom haft mänga tillfällen sen dess att ha sex, men de är inte intresserade. Väldigt osannolikt att TS skulle få såna tankar när han precis fått en ny tjej!
    Fast det kan också hända att ett par gamla barndomsvänner plötsligt upptäcker varandra på ett nytt sätt: han har fått breda axlar och mörk röst och manligt beskyddande uppträdande, och hon har fått bröst och börjat uppträda som en vuxen kvinna i stället för som en flicksnärta, och båda är av med de oklädsamma finnarna och överflödsfettet i hud och hår.

Relationer är inte statiska, och det vet jag av erfarenhet: plötsligt går man på klassträff och upptäcker att en gammal klasskamrat som man aldrig skulle ha tänkt på på "det" sättet när det begav såg - har förvandlats till en PUDDING! Skrattande

Dessutom fungerar det så för både män och kvinnor, att när någon annan har blivit tillsammans med en viss person som man inte sett på med "de" ögonen tidigare, så blir man mer intresserad av personen. För då har denna någon uppenbarligen sett något hos personen, och s.a.s. godkänt att den är attraktiv nog som partner. 
  • Cathariiina
    Anonym (Lia) skrev 2024-08-31 15:13:25 följande:
    Och där har vi det igen. Att skydda kvinnorna! Ja men skydda dem från VAD? Jo från det makten, politiken och religionen har bestämt att de minsann måste skyddas ifrån.

Det enda som gjorde att det blev katastrof för kvinnan sedan var ju pga vad MÄN bestämt ska vara fel.

Hur kommer det sig att länder där abort är förbjudet har 0 legala aborter?
    Aborter har ALLTID skett och kommer alltid ske oavsett, men de görs illegalt. För att MÄN fortsätter bestämma.

Du hade nog trivts i Afghanistan där en kvinna inte ens får titta på en man hon inte är släkt med, eller prata så högt i sitt eget hus så att det kan höras ut!

Du har en jäkla dålig syn på människor och jag antar att du är en otrogen person som gärna hoppar i säng med varenda kille om tillgälle gavs, eftersom det är så du tror att alla gör om hör o häpna en kille och en tjej som inte är tillsammans tar en kaffe ihop.
    Du kan ju inte ha läst vad jag skrev? Jag räknade just upp ett stort antal nackdelar med de fria umgängesformer som vi har nu. Sedan tycker inte jag heller att sådant ska regleras i lag, för individens frihet är viktigare. Men i sina egna, privata relationer bestämmer man ju själv. Man måste inte acceptera att ens make går hem till en annan kvinna ett par timmar varje lördag, och förklarar att "Lotta är faktiskt min VÄNINNA - du har ju också väninnor, jag kräver inte att få veta vad ni gör". 
  • Anonym (As)
    Anonym (Kört) skrev 2024-08-30 17:11:13 följande:
    Förstår att det är tröttsamt tjatigt för dig när du ifrågasätts för dina lögner. Är inte jag som påstått att jag vet hur alla är. Det är ju du.
    Nej, det tröttsamma är att du skriver så jävla mycket även fast du inget fattar.. Nej det är faktiskt du som påstår det. Det var ju du som påstod att jag vet hur precis alla är utan att jag ens skulle påstått något som det...

Förövrigt tror jag kvinnorna i tråden projicerar.. En barndomsvän är ingen man är intresserad av o ligger med. Ni är bara rädda för att han ska funka samma som Er Själva...
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej