Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
Jag brukar alltid skriva i namntrådarna, att man inte ska välja könsambivalenta namn till sina barn, just för att det inte ska bli sådana här missuppfattningar.
Jag tror faktiskt att de flesta tjejer skulle tycka att det var jobbigt att din bästa kompis är en tjej. Du får rådet av flera här i tråden att göra slut med din tjej för din tjejkompis' skull, men som sagt - det blir nog inte lätt för dig att hitta någon annan heller, som kan tänka sig att acceptera detta.
Om din tjej verkligen är den rätta och det känns så utan tvekan, så kanske det är dags att välja bort tjejkompisen? Eller fasa ut henne en bit i alla fall, så att du bara träffar henne i sällskap med flera, och när din tjej också är med.
En kompis (oavsett kön) blir ändå mycket mindre viktig än förut, när man slår sig till ro med en partner, gifter sig, köper hus, skaffar barn... Att välja bort allt detta för en kompis är bara dumt. Men du kanske är så ung att det ändå ligger långt fram i tiden, och då kan kompisarna förstås vara väldigt viktiga fortfarande. Så jag kan inte ge något bestämt råd, jag kan bara säga att det inte är KONSTIGT att din tjej känner som hon känner.