• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Cartjan1

Var ju olyckligt att det blev ett missförstånd detta men när det lugnat sig skulle jag sätta mig ner och prata om det igen och kolla vart hon står när hon inte är upprörd. För faktum är ju att din bästa vän är kvinna så det som är viktigt är ju hur hon förhåller sig till det, är hon upprörd för att hon blev osäker och rädd då relationen är ny och hon tror att du med flit dolt detta eller vill hon helt enkelt att du kapar banden. Svårt att råda innan du helt vet var hon står. 

Kan relatera till detta då min bästa vän är man, dock inte sedan barnsben men sedan tonåren och jag hade aldrig valt en dejt/ny relation före en etablerad vän. Så hade min make haft problem med det så hade det varit tack och hej. Missförstå mig rätt, idag hade jag valt min make över varenda människa på jorden, efter flera års vänskap, kärlek och äktenskap, men vi hade aldrig kommit till denna punkt om han inte kunnat acceptera mina vänner oavsett kön på dem. Han behöver inte älska dem men vara ok med att jag umgås med dem.

• felicityporter
    Tukt skrev 2024-08-29 14:44:32 följande:

Din flickvän är förmodligen inte sur för att du varit otydlig med det, utan för att "Robin" trots allt är en tjej. Men det är lättare att attackera dig just där. Får mer slagkraft.
    Det finns helt enkelt två typer av människor. De som inte tror att kvinnor och män kan vara vänner, och de som vet att det går. Det hänger ofta i hop med värderingar runt kön, och är svåra att förändra.
    Så du kommer antagligen aldrig få din tjej att förstå. Utan du måste välja. Antingen slutar du ha kompisar av kvinnligt kön och säger hejdå till "Robin", eller så är det "tack för den här tiden" till din flickvän.

Inte alla tjejer vill ligga med sina killkompisar, men om en tjejkompis skulle ta initiativ till sex vill nästintill alla killar ligga med sin tjejkompis. Man kan tycka vad man vill om detta, men det är trots allt den bittra sanningen hur mycket man än försöker intala sig att det inte stämmer.
  • Anonym (M)
    felicityporter skrev 2024-08-29 16:59:49 följande:
    Inte alla tjejer vill ligga med sina killkompisar, men om en tjejkompis skulle ta initiativ till sex vill nästintill alla killar ligga med sin tjejkompis. Man kan tycka vad man vill om detta, men det är trots allt den bittra sanningen hur mycket man än försöker intala sig att det inte stämmer.
    Det kanske är du som gärna vill intala dig att de flesta killar vill ligga med dig.
  • Anonym (As)
    Anonym (Oz) skrev 2024-08-28 20:14:58 följande:

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

Du ska inte reparera något... Kvinnor gör sådär när dom försöker få kontroll.. Det är ett tecken på att hon är ganska dum i huvudet.. En varningsflagg.. 

Låt henne gråta och tjura och sluta att hör av dig. Så kommer hon tillbaka om hon gillar dig och hon fattar att hon dampar... 

Kommer inte säga vad du skulle ha sagt egentligen, för då tror du att det är okej att nu springa och göra det för att du försöker "reparera"... Men förhållandet är inte ens trasigt ifrån början, den enda som är trasig här är Julia..

Detta är en vän och ni kommer aldrig ligga och vara otrogna mot nån annan..... 
  • Anonym (Kört)
    Anonym (As) skrev 2024-08-29 17:37:29 följande:
    Du ska inte reparera något... Kvinnor gör sådär när dom försöker få kontroll.. Det är ett tecken på att hon är ganska dum i huvudet.. En varningsflagg.. 

Låt henne gråta och tjura och sluta att hör av dig. Så kommer hon tillbaka om hon gillar dig och hon fattar att hon dampar... 

Kommer inte säga vad du skulle ha sagt egentligen, för då tror du att det är okej att nu springa och göra det för att du försöker "reparera"... Men förhållandet är inte ens trasigt ifrån början, den enda som är trasig här är Julia..

Detta är en vän och ni kommer aldrig ligga och vara otrogna mot nån annan....
    Det tror jag inte att hon kommer att göra.

Hur vet du det? Händer det aldrig att kompisar ligger med varandra?

• Tukt
    felicityporter skrev 2024-08-29 16:59:49 följande:
    Ja, då tillhör du alltså den kategorin.
  • Anonym (As)
    Anonym (Kört) skrev 2024-08-29 17:43:11 följande:
    Det tror jag inte att hon kommer att göra.

Hur vet du det? Händer det aldrig att kompisar ligger med varandra?
    Det gör dom alltid efter att hon försöker skapa lite "fake" drama med folk hon faktiskt gillar och sedan märker att det inte funka. 

Hur jag vet det? För TS har uppenbarligen inte alla dom där känslorna som Julia tror han har.. 
  • Anonym (As)

Det sista du ska göra är att börja jaga henne och reparera.. 

Din känsla just nu är att det måste repareras, men det är inte så hon funkar..

Det är mer chans att hon tänker "Barndomsvän!!!???? Hörredu Detta!!! DET skall prövas!"

Åk över och häng med barndomsvännen nästan hela veckan :)

• Anonym (Kört)
    Anonym (As) skrev 2024-08-29 17:52:01 följande:
    Det gör dom alltid efter att hon försöker skapa lite "fake" drama med folk hon faktiskt gillar och sedan märker att det inte funka. 

Hur jag vet det? För TS har uppenbarligen inte alla dom där känslorna som Julia tror han har.. 
    Där har du fel. Kan garantera dig att "dom" inte alltid kommer tillbaka. Många är inte ett dugg intresserade av män som har en kvinnlig "bästis".
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej