• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Anonym (Milla)
    felicityporter skrev 2024-08-30 02:47:37 följande:
    Exakt, samtliga killkompisar jag haft har antingen haft sex eller önskat att få ha sex med mig (och det har varit extremt pinsamt uppenbart!).

Är det verkligen killkompisar som du varit vän med sedan du var ett litet barn? 

• Anonym (Malou)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 12:13:59 följande:
    Har du någon man då, och vad är det för slags cuck i så fall?  Tomte
    Jodå, samme man sedan decennier, och eftersom han har ett självförtroende är det inget problem. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Malou) skrev 2024-08-30 19:31:19 följande:
    Det är säkert troligt att min vän någon gång under 30 år har funderat över hur sex med mig skulle vara, men han har alltid varit en gentleman och han hade hellre dött än blivit påkommen med att läsa Aftonbladet.
    Om du hade slitit av dig kläderna och bett honom ta dig i alla hål, tror du inte att han hade gjort det på en millisekund då?
  • felicityporter
    ClumsySmurf skrev 2024-08-30 18:13:54 följande:
    kan det säga något om ditt val av killkompisar?
    Är de bara kompisar eller de vänner?
    Jag vet inte, jag kan ärligt säga att mitt val av kompisar har varit av varierande kvalitet precis som mitt val av pojkvänner. Så tror jag det är för de flesta.
  • Anonym (Man)

För mig är detta en extremt stor varningsflagga. Observera att jag nu endast skriver hur jag reagerar och inte hur någon annan ska tänka. Det är så klart upp till var och en.

Ska jag som man inte kunna ha kvinnliga nära vänner? Jag tror faktiskt att det där hade fått mig att se på min dejt med helt nya ögon och verkligen övervägt om det är någon för mig. Mina närmaste vänner är en man och en kvinna. Det är inget konstigt för mig. Hon är som en syster för mig och det finns verkligen inget mer än vänskap. Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara något mer.

Andra nära vänner är mina närmaste kollegor som jag hyfsat ofta även går ut med och tar en bit mat eller en fika. Ibland bara en av dem och ibland är vi flera. Mina absolut närmaste kollegor är fem kvinnor och två män. Ska jag inte kunna umgås med dem privat enbart för att de är kvinnor? Eller hade det till och med varit problem att jobba med dessa? Dessutom är ena mannen homosexuell och nästan lite den stereotypa bögen som är mycket mån om sitt utseende, kläder mm. Jag som heterosexuell man ser ju att han ser j-vligt bra ut och jag kan nästan vara lite avundsjuk på hur bra han ser ut. Ska min flickvän gå och vara orolig för att jag skulle kunna vara bisexuell och falla för honom? 

Det som beskrivs tyder på stor osäkerhet hos dejten och som jag skrev ovan hade det varit en stor varningsflagga för mig. Det hade inte fungerat.

• Cathariiina
    Anonym (Man) skrev 2024-08-31 07:45:14 följande:

Det som beskrivs tyder på stor osäkerhet hos dejten och som jag skrev ovan hade det varit en stor varningsflagga för mig. Det hade inte fungerat.

Jag gillar inte att ni gaslightar den här kvinnan. Det hör nämligen inte till vanligheterna, att män och kvinnor fortsätter att umgås parvis ensamma, när den ena eller båda redan är i en relation. Jag skulle snarare säga att det är mycket ovanligt, och i de äldre generationerna (typ födda på 1940-talet och tidigare) förekom det inte överhuvudtaget. I alla tider bakåt i tiden, förekom det inte. Och i större delen av världen förekommer det inte än idag - inte ens när ingen av parterna är gift/i relation med någon annan.

Då är det knappast den här kvinnan som är konstig. Jag menar, om sådana nära och uteslutande vänskapsförhållanden man-kvinna (fast den ena redan var gift eller i ett äktenskapsliknande förhållande) hade varit normala, ofarliga och oförargliga, så hade det ju alltid förekommit hela tiden över hela världen - eller hur? Det är ju ERFARENHETER som har format lagarna och reglerna i världen. Om något inte fungerar utan ställer till problem i samhället, så förbjuder man det för att få lugn och ro.
  • Anonym (Lia)
    Cathariiina skrev 2024-08-31 10:45:58 följande:
    Jag gillar inte att ni gaslightar den här kvinnan. Det hör nämligen inte till vanligheterna, att män och kvinnor fortsätter att umgås parvis ensamma, när den ena eller båda redan är i en relation. Jag skulle snarare säga att det är mycket ovanligt, och i de äldre generationerna (typ födda på 1940-talet och tidigare) förekom det inte överhuvudtaget. I alla tider bakåt i tiden, förekom det inte. Och i större delen av världen förekommer det inte än idag - inte ens när ingen av parterna är gift/i relation med någon annan.

Då är det knappast den här kvinnan som är konstig. Jag menar, om sådana nära och uteslutande vänskapsförhållanden man-kvinna (fast den ena redan var gift eller i ett äktenskapsliknande förhållande) hade varit normala, ofarliga och oförargliga, så hade det ju alltid förekommit hela tiden över hela världen - eller hur? Det är ju ERFARENHETER som har format lagarna och reglerna i världen. Om något inte fungerar utan ställer till problem i samhället, så förbjuder man det för att få lugn och ro.
    Ts har dock inte skrivit att han och Robin brukar umgås ensamma.
    Det han skriver är:

Hon finns i hans kompiskrets
    De är bästa vänner
    Hon har pluggat utomlands 1 år
    De sprang på henne på campus och hon fick en kram

Dessutom sett till historien har människor väldigt länge blivit förtryckta under politik, religion, kungahus osv, och att lagar/regler som uppstått under FÖRTRYCK har ALDRIG handlat om vad som är bäst för majoriteten utan ENBART om vad som är bäst för ledarskapet - att utöva makt.
    Så att dra in historia och hur det minsann var förr känns jäkligt konstigt nu när det i många länder jobbats för att få leva fria.

Att kvinnor inte fick umgås med män handlade ENBART om att förtrycka dem, inget annat!
  • Tukt
    Cathariiina skrev 2024-08-31 10:45:58 följande:

Har du någon källa på ditt påstående?
  • Anonym (Jao)
    Tukt skrev 2024-08-30 17:31:50 följande:
    Ja precis en killes svar.
    Många killar tänker rätt lika om andra saker gällande tjejer , så säkert gällande detta också. Det är även min egen erfarenhet. Undantag finns alltid, men vågar man chansa med oddsen mot sig?
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej