• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-08-29 13:21:59 följande:
    Otroligt naivt och godtroget synsätt. 
    Ja... som om det vore den märkligaste sak i världen att två kompisar av olika kön har sex med varandra. Det är vanligare än förseningar hos SJ.
  • ClumsySmurf
    Cathariiina skrev 2024-08-29 12:12:49 följande:
    I så fall har du aldrig varit riktigt kär, misstänker jag? Är man riktigt kär så kan man lämna allt för den personen - familj, barndomsvänner, karriär - och flytta med honom till en hydda i regnskogen i Amazonas.

Dessutom är det en väldigt ny idé det här att män och kvinnor ska kunna umgås ensamma tillsammans, som vänner. När jag tänker på mina föräldrar t.ex. och alla deras syskon med respektive; det hade ju varit helt otänkbart att t.ex. min mamma skulle ha gått någonstans ensam med en make till en av mina fastrar, eller att min pappa hade sprungit iväg någonstans ensam med någon av mina mostrar.

Det förekom inte. Utan man umgicks antingen parvis, eller med en eller flera vänner av det egna könet (t.ex. ett jaktlag, eller en grupp väninnor som träffades på konditori). Högst troligt undgick man många skilsmässor på det sättet.
    I så fall har du aldrig varit riktigt kär, misstänker jag?

Du använder väldigt vattentäta argument 👍

"Dessutom är det en väldigt ny idé det här att män och kvinnor ska kunna umgås ensamma tillsammans, som vänner."
    Men du är ju 258+, misstänker jag?
    Det har varit nya tider ganska länge så din åsikt är för gammal för att räknas.
  • Anonym (Lia)
    I så fall har du aldrig varit riktigt kär, misstänker jag? Är man riktigt kär så kan man lämna allt för den personen - familj, barndomsvänner, karriär - och flytta med honom till en hydda i regnskogen i Amazonas.

Dessutom är det en väldigt ny idé det här att män och kvinnor ska kunna umgås ensamma tillsammans, som vänner. När jag tänker på mina föräldrar t.ex. och alla deras syskon med respektive; det hade ju varit helt otänkbart att t.ex. min mamma skulle ha gått någonstans ensam med en make till en av mina fastrar, eller att min pappa hade sprungit iväg någonstans ensam med någon av mina mostrar.

Det förekom inte. Utan man umgicks antingen parvis, eller med en eller flera vänner av det egna könet (t.ex. ett jaktlag, eller en grupp väninnor som träffades på konditori). Högst troligt undgick man många skilsmässor på det sättet. 
    Fast att man flyttar iväg betyder inte att man lämnar familj och vänner bakom sig?

En släkting till mig flyttade halva jorden för kärleken men kommer givetvis och hälsar på här i Sverige och passar på att träffa alla vänner, både kill och tjejkompisar. 
  • Anonym ("Som en syster")

Det där med att hon är "som en syster" är inte sant. Jag vet mycket väl hur lättflirtad ens "som en bror" är om man är ensamma. 

Enda är väl att "jag ser henne som min syster" inte tar initiativet, men gör "systern" det hakar han på DIREKT och skvätter ner inom 1 minut. Jag är gift med någon som förut hävdade att han såg mig som sin syster.

Så gaslighta inte din flickvän med det.

• Anonym (Kvinna ...)

Du ska verkligen inte dumpa Julia, HON bör dumpa dig för hon har helt rätt!

• Anonym (Milla)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-29 12:36:43 följande:

Tycker också det är jättekonstigt att det aldrig framkommit att din barndomskompis är en tjej, och att hon även är din barndomskompis. 

Det kan ju vara så att tjejen aldrig lyssnar särskilt noga när killen pratar om sina vänner
  • Anonym (Q)
    Anonym (J) skrev 2024-08-29 12:29:52 följande:

Om hon inte kan hantera det så byt tjej. Ingen skillnad mot män som är svartsjuka på tjejens manliga kompisar.

Kan bara hålla med.
  • Cathariiina
    ClumsySmurf skrev 2024-08-29 13:45:11 följande:
    I så fall har du aldrig varit riktigt kär, misstänker jag?

Du använder väldigt vattentäta argument 👍

"Dessutom är det en väldigt ny idé det här att män och kvinnor ska kunna umgås ensamma tillsammans, som vänner."
    Men du är ju 258+, misstänker jag?
    Det har varit nya tider ganska länge så din åsikt är för gammal för att räknas.
    Ja, men den mänskliga naturen har inte ändrats de senaste 10 000 åren. Eller 100 000 åren. Vi har bara blivit mer vänsterliberalt naiva de senaste 50 åren eller så. 
  • Anonym (Milla)

Konstigt, vilket land är din mamma ifrån?  Min mormor som är svensk kunde umgås på tu man hand med män utan romantiska intentioner. Hon blev visad runt i Wien av en vän till sin man när han var upptagen med jobb där tex. Min mamma har haft flera män som vänner utan att min pappa haft problem med det. Min mormor är född i 1914 och min mamma 1945. 

Jag är född 1973 och en av mina bästa vänner är min svåger. Vi har ett gemensamt intresse och tillbringar mycket tid på tu man hand. Det är ingen som ser det som konstigt i vår bekantskapskrets eller släkt. 

• Anonym (Trötter)
    Anonym ("Som en syster") skrev 2024-08-29 13:56:20 följande:

Det där med att hon är "som en syster" är inte sant. Jag vet mycket väl hur lättflirtad ens "som en bror" är om man är ensamma. 

Enda är väl att "jag ser henne som min syster" inte tar initiativet, men gör "systern" det hakar han på DIREKT och skvätter ner inom 1 minut. Jag är gift med någon som förut hävdade att han såg mig som sin syster.

Så gaslighta inte din flickvän med det.

Säger kanske mer om den du är gift med än populationen som helhet? Det statistiska underlaget behöver oftast vara aningen större än en person.
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej