• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Cathariiina

Jag brukar alltid skriva i namntrådarna, att man inte ska välja könsambivalenta namn till sina barn, just för att det inte ska bli sådana här missuppfattningar. 

Jag tror faktiskt att de flesta tjejer skulle tycka att det var jobbigt att din bästa kompis är en tjej. Du får rådet av flera här i tråden att göra slut med din tjej för din tjejkompis' skull, men som sagt - det blir nog inte lätt för dig att hitta någon annan heller, som kan tänka sig att acceptera detta.

Om din tjej verkligen är den rätta och det känns så utan tvekan, så kanske det är dags att välja bort tjejkompisen? Eller fasa ut henne en bit i alla fall, så att du bara träffar henne i sällskap med flera, och när din tjej också är med.

En kompis (oavsett kön) blir ändå mycket mindre viktig än förut, när man slår sig till ro med en partner, gifter sig, köper hus, skaffar barn... Att välja bort allt detta för en kompis är bara dumt. Men du kanske är så ung att det ändå ligger långt fram i tiden, och då kan kompisarna förstås vara väldigt viktiga fortfarande. Så jag kan inte ge något bestämt råd, jag kan bara säga att det inte är KONSTIGT att din tjej känner som hon känner. 

• Cathariiina
    Anonym (Lia) skrev 2024-08-29 07:12:55 följande:
    Om man inte litar på personen, varför är man ens tillsammans med den?
    Det hjälper inte att man "litar på" en person, det kan hända saker ändå. Som inte ens han/hon/personen själv hade kunnat föreställa sig - innan det hände. När det gäller just kärlek och sex kan vi inte ens lita på oss själva... i alla fall inte under ungdomsåren, i medelåldern blir det lättare att kontrollera. 
  • Cathariiina
    Anonym (Elin) skrev 2024-08-28 23:35:20 följande:
    Menar inte att hon ska få förstöra er vänskap även om ni dejtat längre tid haha.. menar bara att hon kanske inte är värd att fortsätta träffa om hon är såpass avundsjuk🤓
    Dexter dot com skrev 2024-08-29 06:09:46 följande:

Var tydlig med att Robin är din vän och kommer finnas i ditt liv och accepterar inte din flickvän det utan att vara sur/svartsjuk får du lämna relationen. Om ni fortsätter er relation så var noga med att din flickvän får chansen att lära känna Robin så hon inte utesluts när ni träffas.

Nu vet vi inte hur gammal TS är, han låter rätt ung. Och då kanske kompisarna är väldigt viktiga fortfarande, medan tjejer och killar kommer och går. 

Men om man är vuxen/lite äldre och känner med varje fiber i sin kropp att man har hittat rätt, att detta är den man/kvinna man vill leva med resten av livet och ha barn tillsammans med. Då avstår man väl inte detta, för att få ha kvar en viss kompis (oavsett kön)? Människor som verkligen älskar någon, är beredda att avstå från mycket mer än så för att få vara med den de älskar. 
  • Anonym (Malou)
    Anonym (Kört) skrev 2024-08-28 22:27:07 följande:

Ärligt talat skulle jag aldrig dejta en man som har en kvinnlig "bästis". Är nog kört med din tjej.

Om du inte ens själv kan tro på att han vill ha dig framför andra är du troligen inte mycket att ha heller.

Och om man inte litar på en man så är man bara inte med den mannen, ingen mening med att stanna och långsamt döda relationen med svartsjuka. Då behöver man terapi istället.
  • Anonym (Malou)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 07:32:13 följande:

Var tydlig med att Robin är din vän och kommer finnas i ditt liv och accepterar inte din flickvän det utan att vara sur/svartsjuk får du lämna relationen. Om ni fortsätter er relation så var noga med att din flickvän får chansen att lära känna Robin så hon inte utesluts när ni träffas.

Nu vet vi inte hur gammal TS är, han låter rätt ung. Och då kanske kompisarna är väldigt viktiga fortfarande, medan tjejer och killar kommer och går. 

Men om man är vuxen/lite äldre och känner med varje fiber i sin kropp att man har hittat rätt, att detta är den man/kvinna man vill leva med resten av livet och ha barn tillsammans med. Då avstår man väl inte detta, för att få ha kvar en viss kompis (oavsett kön)? Människor som verkligen älskar någon, är beredda att avstå från mycket mer än så för att få vara med den de älskar. 
    Min bäste vän sedan 30 år är man och han är inte mindre viktig för mig idag alls.

Han har varit med hela vägen och vet allt utan att man behöver berätta en massa kontext när livet strular. 

En man som ens försöker avbryta vår kontakt hade hamnat på sophögen direkt.
  • Anonym (Milla)

Vad är det för talibanfasoner din tjej och förvånande många i tråden har. Jag förstår inte alls problemet. Hade ni velat vara ett par hade nu ju varit det redan. Hade TS velat knulla runt och vara otrogen kan han vara det oavsett vilka hans vänner är. 

De som säger att du ska ge upp din kompis om du älskar din tjej tänker inte på hur smärtsamt det är att älska någon som inte älskar tillbaka med samma goda vilja. Att vara tillsammans med någon som begränsar och kontrollerar en och struntar i vad som är viktigt och gör en glad. Som bara tänker på sig själv och sina egna känslor. Det förstör livet och gör att man krymper som människa. 

Dumpa tjejen och hitta någon som är snällare och villig att se ditt perspektiv. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lia) skrev 2024-08-29 07:12:55 följande:
    Om man inte litar på personen, varför är man ens tillsammans med den?
    Ja det kan man fråga sig, kanske att hon får höra från mannen att det inte är något, det är bara hon som inbillar sig. Jag har fått en sån känsla med en kille och det var inte inbillning, det tog slut dan därpå.
  • ClumsySmurf

Är man vuxen på riktigt är det den som tycker att man ska dumpa sina vänner som blir dumpad, men det beror ju på hur desperat man är och om ens vänner verkligen är vänner.

• Anonym (Madde)

Hur har ni kunnat prata om henne och aldrig sagt ordet
    ?henne? ? 

• Anonym (Toker)

Håller med dig.

Det normala med åren är att man håller sig med vänner inom det egna könet.

Man behöver ju inte ta direkt avstånd. Kanske tona ner vänskapen lite i väntan på vad som händer med förhållandet.

Den där tjej-kompisen kommer förmodligen att göra samma sak den dagen hon träffar en stadig man.
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej