• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-21 11:44:34 följande:

Skulle du tycka att det var ok om din sambo hade en älskare eller kär vän vid sidan om? En man hon var attraherad av och ville ha i sitt liv?

Vill du ha ett öppet förhållande?

Om inte, vet du svaret. Du kanske har svårt att motstå kvinnor, men du verkar också vilja ha kakan och äta den. Det funkar inte alltid. Ibland måste man välja. Det borde man ha lärt sig när man är 65 år. 

Ja, jag tror jag hade tyckt det vore helt okej om min sambo också hade en kär vän vid sidan av. Det hade varit hennes rättighet om det är så att jag träffar någon, så klart. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-21 11:14:45 följande:
    Tack för svar, jag tar det till mig. Jag vet att jag är hopplös. Vad är det som är äckligt? Jag menar inte att ha en sexuell relation utan jag vill vara vän, fika, gå promenader, höras av ibland. 
    Vad säger din nuvarande partner om det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-21 13:13:11 följande:
    Ja, jag tror jag hade tyckt det vore helt okej om min sambo också hade en kär vän vid sidan av. Det hade varit hennes rättighet om det är så att jag träffar någon, så klart. 
    Men bara om du också träffat någon? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-21 11:14:45 följande:
    Tack för svar, jag tar det till mig. Jag vet att jag är hopplös. Vad är det som är äckligt? Jag menar inte att ha en sexuell relation utan jag vill vara vän, fika, gå promenader, höras av ibland. 

Tror du på det där själv? Ni kommer inte låta det stanna där.

Människor kommer och går i livet. Du har ett utmärkt liv utan denna kvinna och kommer finna dig i det igen. Utan att sätta relationen med din sambo på spel. Du kan inte göra bägge. Det är ego ich naivt att tro att det ska fungera och att din sambo kommer vara nöjd med upplägget. Det går alldeles utmärkt att säga nej, inse vad man riskerar, sörja en stund, förlika sig och gå vidare.

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (K) skrev 2024-08-21 13:23:04 följande:

Tror du på det där själv? Ni kommer inte låta det stanna där.

Människor kommer och går i livet. Du har ett utmärkt liv utan denna kvinna och kommer finna dig i det igen. Utan att sätta relationen med din sambo på spel. Du kan inte göra bägge. Det är ego ich naivt att tro att det ska fungera och att din sambo kommer vara nöjd med upplägget. Det går alldeles utmärkt att säga nej, inse vad man riskerar, sörja en stund, förlika sig och gå vidare.

Det kanske är så. Kanske kommer jag att fortsätta tänka på henne i tio år till, men det kanske är så det får vara. Jag känner mig ibland som en slav under mina länslor, jag känner så oerhört starkt att jag inte vet var jag ska ta vägen när kärlek drabbar mig. Jag sörjer inte bara en stund, jag sörjer i många år, och tappar nästan livsgnistan. Men det finns ju psykologer för dylika problem. Ja, jag är nog en egoist helt klart.
  • Anonym (Äckligt)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-21 18:25:50 följande:
    Det kanske är så. Kanske kommer jag att fortsätta tänka på henne i tio år till, men det kanske är så det får vara. Jag känner mig ibland som en slav under mina länslor, jag känner så oerhört starkt att jag inte vet var jag ska ta vägen när kärlek drabbar mig. Jag sörjer inte bara en stund, jag sörjer i många år, och tappar nästan livsgnistan. Men det finns ju psykologer för dylika problem. Ja, jag är nog en egoist helt klart.
    Men separera då. Du är inte ensam om att "drabbas" av kärlek. Man kan faktiskt styra vad man gör, you know.
  • Anonym (CM)
    Har viss förståelse för din belägenhet eftersom jag hade en liknande upplevelse. Men det är helt möjligt att förlika sig med tanken att det finns någon därute som om livet så annorlunda ut skulle ha varit din perfekta partner.
  • Anonym (L)

Och så var du där igen - du drabbas av kärlek, du är en slav under dina känslor bla bla. Nej, det är du inte. Man kan alltid välja hur man agerar. 

Ja, det är en bra idé att du träffar en psykolog och slutar framställa dig själv som ett viljelöst offer för kärleken. De flesta vuxna människor vet att man inte kan få allt man vill ha. Det är dags att du inser det vid 65. 

• Anonym (Mannen_i_stan)

Äsch, kör på bara. Du var ju först otrogen med din nuvarande sambo, mot din exfru. Därmed måste hon ju fatta att du, förr eller senare, skulle vara otrogen även mot henne. Begriper hon inte det så är hon riktigt korkad. 

• Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2024-08-21 18:36:51 följande:

Äsch, kör på bara. Du var ju först otrogen med din nuvarande sambo, mot din exfru. Därmed måste hon ju fatta att du, förr eller senare, skulle vara otrogen även mot henne. Begriper hon inte det så är hon riktigt korkad. 

Exakt min tanke också när jag läste denna tråd. Hon har inget att gnälla om.

Om nåt år kommer ts bli ofattbart kär i nån ny stackars kvinna och vara otrogen igen.
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna